Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Innovació educativa per a la cohesió social a l’institut Pau Claris

    Redaccióabril 16, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Institut Pau Claris
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Institut Pau Claris

    Com a conseqüència d’això, les famílies de les escoles adscrites al Pau Claris matriculaven els  seus fills i filles en els altres instituts pròxims. Aquest desplaçament de les famílies autòctones, o més arrelades, provocava vacants i aquestes vacants eren cobertes per la matrícula viva que es produïa al llarg de tot el curs, la qual cosa tornava a fer créixer el nombre d’alumnat estranger i nouvingut de les aules.

    Aquest peix que es mossega la cua s’anava fent cada vegada més gros. Per tot això, en el nostre centre on la majoria de l’alumnat era estranger, o d’incorporació tardana al sistema educatiu, les possibilitats de conèixer i d’integrar-se a la cultura, a la llengua i a les maneres de relacionar-se es feien molt difícils, atès que aquest alumnat no entrava mai en contacte amb la població autòctona i ningú no era mai referent social de ningú.

    La concentració d’alumnat estranger, de procedències, cultures, religions i llengües diferents és un enorme repte per al centre i per a la tasca docent  però, sobretot, és poc adequat per a l’alumnat estranger i les seves famílies perquè es pot produir la segregació social. L’alumnat que conviu només amb nois i noies de països diferents, difícilment podrà gaudir de les mateixes oportunitats d’integració social, acadèmica i cultural que els joves de les famílies autòctones o d’aquells que viuen en zones on la composició és més equilibrada.

    Volem que el nostre alumnat aprengui molt, que ho faci amb els sistemes i mètodes més rigorosos i avançats, tanmateix sabem que no podem assegurar-los una bona integració social si no s’interrelacionen amb altres joves que actuïn com a referents socials, culturals, lingüístics i relacionals potents.

    Des de l’institut, després de passar diverses fases i diferents etapes d’adaptació i d’adequació a les necessitats del nostre alumnat, amb la intenció de treballar per la cohesió social, i per evitar o disminuir la segregació, vam  iniciar de manera progressiva la transformació de l’organització i de la metodologia d’aula.

    Al curs 2009-10, introduïm les TIC/TAC, abandonem els llibres de paper i comencem a elaborar materials propis i adequats a les necessitats d’aprenentatge del nostre alumnat. Al curs 2014-15, iniciem el Projecte Musical com a marca i singularització del centre, amb l’acompanyament de l’Escola de Músics i JPC; el mateix curs, amb l’assessorament de l’Institut Escalae, definim les finalitats educatives i dissenyem les pautes de les unitats didàctiques globalitzades, de l’organització social de l’aula i de l’avaluació reguladora.

    A partir del 16-17, l’impuls i la seguretat que ens dóna el fet de formar part de la mostra de centres de la xarxa del programa d’EN21 ens porten, amb pas ferm, cap a la consolidació de les metodologies competencials i interdisciplinàries, de l’organització dels espais, de la codocència i cap a l’atenció personalitzada de l’alumnat per poder donar a cadascú allò que necessita aprendre i a extreure de cadascú tot el seu potencial.

    A més a més, i de manera paral·lela, en la cerca d’aquests referents ens acostem a les famílies de les escoles adscrites perquè ens coneguin i vegin en el Pau Claris un bon espai educatiu per als seus fills i filles.

    Amics del Pau Claris

    Mentre el centre està treballant en el seu projecte de transformació, un grup de famílies interessades en el bon funcionament del sistema educatiu, i en tot allò que significa l’escola pública com a bé social comú, creen el grup “Amics del Pau Claris” o “Anem al Pau Claris” (curs 2013-14). És un grup actiu i compromès que es reuneix sovint amb nosaltres i, també, ho fa en diverses ocasions amb els responsables del CEB perquè els acompanyin en aquest repte col·lectiu que significa la lluita contra la segregació.

    En aquests moments, aquestes famílies, des de fa 3 cursos, ja matriculen els seus fills i filles a l’INS Pau Claris i formen part activa i compromesa del nostre projecte educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Eleccions 28-A: què prioritza cada partit en educació?
    Next Article
    Actualitat
    “Busquem que s’equilibri la proporció d’espai del pati que ocupen els diferents alumnes”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.