Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Intercanvis de mestres, teranyines d’aprenentatges

    Víctor Saurajuny 28, 20188 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    María José Haro i Sílvia Domènech conversen en una aula de l'Escola Ramon y Cajal
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Sílvia Domènech és mestra de Primària a l’Escola Ramon y Cajal de L’Hospitalet, un centre considerat d’alta complexitat perquè el 90% del seu alumnat procedeix de famílies nouvingudes. El curs passat es va incorporar al Programa Escola Nova 21 i la Sílvia va passar a formar part de l’anomenat equip impulsor, el grup de mestres responsable de l’activació i seguiment del programa al si de cada centre. La Maria José Harto és mestra, també de Primària, a l’Escola La Maquinista, situada al barri del Bon Pastor i encara en mòduls malgrat que fa més de deu anys que va obrir les portes. La provisionalitat arquitectònica no ha impedit que hagi estat una de les triades per Escola Nova 21 com a centre referent de formació, ja que el seu projecte complia tots els paràmetres pel que fa a organització, avaluació i fonamentació pedagògica. No és d’alta complexitat, però sí que pertany a un barri popular, i aquest factor va ser determinant perquè les mestres del Ramon y Cajal la triessin per a la seva residència.

    “Teníem clar que no volíem anar a una escola per acabar pensant què maca que és i què bé que ho fan, i per això vam tenir un debat molt profund sobre els aspectes on volíem centrar els nostres aprenentatges”. La Sílvia Domènech va estar una setmana a La Maquinista. Tres companys més hi van anar després, un per setmana. I quatre més van fer el mateix a un altre centre referent o acollidor (la terminologia ha anat evolucionant), el CEIP Fluvià, al Poble Nou. En total els vuit de l’equip impulsor han fet una setmana de residència. El programa deixava a elecció de cada centre que les estades fossin d’un sol mestre durant un mes, o de dos mestres dues setmanes cada un, o de quatre mestres a setmana per cap.

    Al Ramon y Cajal “volíem que tots tinguéssim la oportunitat de gaudir de l’experiència”, i de fet aquesta ha estat l’elecció majoritària. El 55% de les 145 residències que ha coordinat Escola Nova 21 (amb el suport del Departament, que facilitava la substitució) han estat d’una setmana, el 42% de dues i només el 3% d’un mes. Escola Nova 21 treballa amb 30 centres referents, públics i concertats, de primària i secundària, amb els quals intenta aconseguir el que denominen “una metodologia sistèmica de canvi”. Les residències són una eina bàsica per aquest propòsit.

    Sentiment de pertinença al grup

    I de què ha servit aquesta residència? La pregunta és possiblement prematura, ja que les estades van tenir lloc entre abril i maig, i quan la formulem els mestres de l’equip impulsor del Ramon y Cajal no han acabat d’acordar els aprenentatges clau (així els denomina el programa) que traslladaran al claustre de cara al curs que ve. Aquesta transferència s’ha anat fent al llarg del tercer trimestre, però s’acabarà de fer ara que s’ha tancat el curs. El que sembla clar, segons explica la Sílvia, és que els canvis que introdueixin el curs que ve es focalitzaran a 1r, i a partir d’aquí la idea seria anar pujant de curs cada any. Si realment quallen es veurà per tant a partir del setembre.

    “Una de les coses que més em va agradar és la visió de l’alumne que tenen a La Maquinista, com s’ho fan per fomentar el sentit de pertinença al grup i que ningú no en quedi fora”, explica Sílvia Domènech. A La Maquinista treballen per projectes, però a diferència d’altres centres no en trien un de sol, per votació de l’aula, sinó que intenten acomodar el desenvolupament del currículum a totes les propostes que fan els alumnes a l’inici de curs. O sigui que en comptes de fer un projecte, fan molts projectes simultanis (alguns en format mini), i cada cop que en toquen un el van incorporant a una teranyina que tenen penjada al sostre perquè en quedi constància. D’aquesta forma de treball col·lectiu en diuen el teixit d’aula. “Tothom ha de sentir que pertany al grup, i tothom ha de sentir que aporta coses al grup, si algú en queda exclòs tot el grup pateix”, senyala la Maria José Haro.

    També fan altres dinàmiques que a la Sílvia li van quedar a la retina, si bé de moment no pensa tant en elles per transferir-les al seu centre. Com un bagul on cada grup guarda els records de l’any, i que es va omplint des de P-3 a 6è; s’obre a l’inici de cada curs per recordar què s’ha fet i pensar què es vol fer. O en cicle mitjà i superior es barregen els grups 3r i 4rt i de 5è i 6è per treballar durant una hora diària en el que en diuen “propostes”, activitats formatives que tenen un component més experimental i manipulatiu (“per exemple, fent una gofra es treballa el pes, la nutrició, la llengua…”), on es respecta el ritme d’aprenentatge de cadascú. “Es fa feina en grup però també individualment, el que intentem és que cada infant vagi liderant el seu propi aprenentatge, i al final cada alumne s’autoavalua i la mestra li fa el retorn perquè sigui conscient del que ha fet bé o malament i per què”, comenta la Maria José. La Sílvia està molt d’acord que passar-se hores corregint exàmens per donar una nota a l’alumne sense cap explicació “no serveix per res”.

    “Una altra cosa que ens enduem són els espais d’aprenentatge, que de fet ja estem fent a infantil i que ara farem a 1r, a cicle mitjà doblarem les estones de racons, i també començarem a modificar el treball d’investigació per a fer-lo més transversal”, comenta la Sílvia. L’ús de les tecnologies a La Maquinista (planificació, compra, gestió, aplicacions, etc), així com la gestió i organització dels recursos materials i humans, amb la implicació de famílies i altres recursos de l’entorn, van ser altres aspectes que van interessar a l’equip del Ramon y Cajal.

    “Per què fem les coses com les fem”

    En una enquesta feta per Escola Nova 21 a 120 residents, el 80% ha valorat l’experiència com a “satisfactòria i profitosa”. Si la transferència dels productes mínims viables realment s’ha arribat a produir se sabrà el curs vinent, al final del tercer i darrer any del programa. El curs 2018/19 es faran més residències, i aquest cop alguns dels centres que han enviat residents, que en l’argot d’Escola Nova 21 es coneix com a centres de la mostra (ja que són 28, i per tant una mostra dels 400 centres adscrits al programa) seran també centres acollidors. I a la inversa, potser alguns docents dels centres referents podran fer residències, o si més no això espera la Maria José. “Acollir mestres d’altres centres és també molt enriquidor, venen a saber què fas, fan moltes preguntes i això t’obliga a replantejar-te per què fem moltes coses com les fem”, apunta. A La Maquinista, a banda de les mestres del Ramon y Cajal, han acollit docents de dos centres més. “Són professionals amb experiència, que observen, pregunten, però sobretot t’ajuden molt, i per tant és un plaer tenir-los”, afegeix.

    A  banda d’aquestes estades, Escola Nova 21 ha fomentat el treball en xarxa entre centres. Tant La Maquinista, al districte de Sant Andreu, com el Ramon y Cajal, al barri de la Torrassa, pertanyen a les diferents xarxes que han format amb altres escoles i instituts dels seus entorns geogràfics, amb els quals s’han anat trobant un cop al mes “per compartir pràctiques educatives, o debatre sobre la manera d’avaluar o l’acollida a les noves famílies”, apunta la Maria José. “Tothom té coses a oferir –afegeix la Sílvia–, en el nostre cas ens ha ajudat a engegar estratègies per atraure a les famílies, perquè les nostres famílies tenen plena confiança en el centre, però participen poc, i això està començant a canviar”.

    Calen més hores de coordinació

    La Sílvia i la Maria José estan molt contentes amb l’experiència, i si bé alerten que aquest treball més col·laboratiu pel qual sembla que ha de passar la transformació educativa que promou Escola Nova 21 requereix “de moltes hores de coordinació que els mestres no tenim”. Opinió expressada per una i ratificada per l’altra a l’instant. “La bona coordinació no es pot fer a l’hora de dinar –diu la Maria José–, en el nostre cas les propostes les fem durant les tardes, quan ja han marxat els nens”. “Tenim molt poques hores de coordinació retribuïdes –relata la Sílvia–, i aquest temps l’hem de dedicar a coordinar-nos amb la resta de companys del cicle, amb els serveis socials, amb el CEESMIJ, amb l’EAP i amb totes les famílies, amb les que de vegades no n’hi ha prou amb una reunió l’any… és evident que no en tenim prou”.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alta complexitat barracons centres d'alta complexitat educació transformadora Escola Nova 21 Innovació educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 40% dels alumnes que optaven a un grau d’Educació suspèn la prova d’accés
    Next Article
    Opinió
    Educant en el caos (carta d’un docent desencisat)
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Actualitat
    Experts en innovació educativa debaten sobre les sinèrgies entre diferents àrees d’aprenentatge

    gener 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}