Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La interrupció temporal de l’escolarització de l’alumnat estranger

    Xavier Besalúfebrer 20, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’escolarització de l’alumnat de famílies immigrants estrangeres es dóna un fenomen quantitativament irrellevant i, probablement per això, bastant invisibilitzat, però de profund calat, perquè posa en relació els drets de la infància, els drets i deures de les famílies, i els interessos legítims i els deures de la societat de recepció. Em refereixo a la interrupció temporal de l’escolarització a Espanya d’aquest alumnat per estada (alguns d’ells mai hi han residit) o retorn, també temporal, als països d’origen dels seus pares.

    Vegem algunes dades. Fa ja alguns anys, la professora Anna Farjas, que va realitzar la seva tesi doctoral sobre la immigració gambiana en algunes localitats catalanes, va poder certificar que, al llarg de la dècada dels 90 del segle passat, de 652 fills nascuts en famílies gambianes en dues ciutats concretes, 205 van ser enviats a Gàmbia i van residir-hi amb membres de la seva família extensa durant un temps no especificat, però en qualsevol cas llarg. En una d’aquestes dues ciutats, en un estudi realitzat recentment, durant el curs 2015-16 es va comprovar que 46 alumnes de famílies estrangeres havien vist interrompuda la seva escolarització entre els 6 i els 16 anys: 11 d’ells per un període d’entre 2 mesos i 1 any; 25 entre 1 i 3 anys; i 10 d’ells per un període de més de 3 anys. Dels 46 alumnes, 27 eren fills de famílies gambianes i 14 marroquines. En 33 casos aquesta interrupció es va donar per una única vegada; en els 13 restants les interrupcions van ser més d’una.

    Tant el Codi Civil com la Declaració Universal dels Drets de la Infància (1959) i la Convenció sobre els Drets del Nen (1989) deixen perfectament clar que “la responsabilitat de l’educació i orientació del nen recau en primer lloc en els seus pares” i que “els Estats han de respectar les responsabilitats, els drets i els deures dels pares”, perquè “els fills no emancipats estan sota la potestat dels pares”. No tinguem cap dubte sobre això: són els pares els qui decideixen quan escolaritzar els seus fills, a quina escola matricular-los de la pròpia ciutat o no, del país de residència o d’un altre (per les raons que siguin: l’aprenentatge per immersió d’un idioma estranger, la socialització en un entorn comunitari més adequat o simplement el cost econòmic), i fins i tot si no escolaritzar-los a cap centre reconegut, sinó a casa o en alguna instància alternativa alegal (les sentències dels tribunals –quan la qüestió hi ha arribat– han estat suficientment ambigües sobre aquest tema). Són els pares els qui decideixen quan agafar les vacances, per quant temps i si s’enduen amb ells els fills, si decideixen passar-les en un lloc diferent del seu domicili habitual…

    Ningú s’ha escandalitzat fins ara quan una família decideix escolaritzar el seu fill a l’estranger, o quan el porta a viure amb altres familiars, deixant-lo a càrrec seu, o quan pren la decisió de fer la volta al món durant un any amb els fills. Per tant, ningú hauria d’alterar-se quan una família estrangera decideix encomanar els seus fills als familiars que viuen al país d’origen pel temps que desitgin.

    Però tant la Declaració Universal com la Convenció diuen també que “l’interès superior de l’infant guiarà aquells que tenen la responsabilitat de la seva educació i orientació”; que el nen gaudirà d’una protecció especial “perquè pugui desenvolupar-se física, mental, moral, espiritualment i socialment d’una manera sana i normal, i en condicions de llibertat i dignitat”; que “el nen ha de ser protegit contra qualsevol forma de negligència i crueltat”; que els Estats han de tenir en compte el dret del nen “a manifestar la seva opinió en tots els assumptes que l’afectin… Segons la seva edat i maduresa”. Fins on arriba l’interès superior del nen en aquests casos?

    ¿Poden els pares imposar-li una construcció identitària precisa, desarrelada i descontextualitzada (en la major part dels casos, el fill retornarà al país de residència actual dels pares)? ¿A partir de quina edat aquests nens han de ser escoltats, quan es tracta de decisions que afecten el seu present i el seu futur? ¿Són les vacances familiars, siguin quan siguin i tinguin la durada que tinguin, un bé superior a una escolaritat normalitzada? Donem per descomptat que els pares busquen i decideixen el que consideren millor pels seus fills, però el poder dels pares sobre els seus fills ni és il·limitat, ni resulta sempre el més adequat pel seu desenvolupament “sa i normal”.

    Finalment hi ha l’escola i els docents, representants de la societat de recepció. L’escola, un servei públic que els Estats posen a la disposició de les famílies per complir les funcions que les lleis li encomanen: el ple desenvolupament dels alumnes, l’educació en el respecte dels drets i llibertats i en la igualtat d’oportunitats entre homes i dones, l’educació en l’exercici de la tolerància i de la llibertat, la formació en el respecte i reconeixement de la interculturalitat, la capacitació per a l’exercici d’activitats professionals, la capacitació per a la comunicació en les llengües oficials, la preparació per a l’exercici de la ciutadania, entre altres.

    Un servei que, com a mínim en teoria, hauria de posar tots els recursos materials, personals i funcionals perquè cadascun dels alumnes domini les competències bàsiques i tingui èxit educatiu. O dit d’una altra manera, un servei que inverteix un pressupost considerable per garantir la igualtat d’oportunitats per tots i per compensar les desigualtats d’origen. I uns docents que, si fan bé la seva feina, saben de les dificultats i de l’esforç que demanda aconseguir aquesta igualtat i aquesta compensació en alumnes procedents d’entorns pobres i vulnerables, amb pares que desconeixen en gran part els hàbits i sabers que prioritza l’escola espanyola, i que poc poden ajudar, en aquest aspecte, els seus fills. Uns docents que han invertit temps, professionalitat i afecte per aconseguir –de vegades amb escàs èxit, lamentablement– que aquests nens tirin endavant, sigui perquè segueixen escolaritzats en l’etapa postobligatòria, sigui perquè han trobat una feina digna.

    ¿Què fer davant aquestes interrupcions temporals de l’escolarització d’aquest alumnat? ¿No haurien de conjugar-se en aquests casos l’interès superior del nen amb els drets i preferències dels pares, i amb els deures i serveis que assumeixen les administracions públiques? ¿És legítim dilapidar una inversió costosa, basada en criteris d’equitat, per decisions unilaterals de les famílies en relació a l’escolarització dels seus fills? ¿Queda suficientment garantit el desenvolupament en “llibertat i dignitat” d’aquests nens?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aula acollida escolarització estrangers migracions opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mor Xavier Melgarejo, el professor que ha apropat Finlàndia a les escoles catalanes
    Next Article
    Entrevista
    Roser Batlle: “Amb l’aprenentatge servei els alumnes se senten valorats i útils”
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}