Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Joguines per a infants de 0 a 3 anys: com triar-les i per què són importants

    Rosa Garcia Rouradesembre 20, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Joguines | Cavall de cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les joguines són eines que faciliten el joc i han d’estar adaptades a les capacitats, interessos i necessitats dels infants. Per això, des de Cavall de Cartró recomanem seguir una sèrie de criteris per triar les més adequades a cada edat, tot entenent els beneficis que aporten en cadascuna de les etapes evolutives de l’infant.

    5 criteris essencials a tenir en compte en la tria de joguines

    A l’hora de triar entre les diferents opcions hem de tenir en compte els següents aspectes:

    • La seguretat. Han de complir amb les normatives de seguretat vigents, no contenir peces petites o punxants que puguin ser ingerides o causar ferides, i estar fetes amb materials resistents, no tòxics i fàcils de netejar.
    • L’edat. Han d’estar adaptades al seu moment evolutiu, tenint en compte les seves habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials. Com a educadors, hem d’evitar que siguin massa fàcils o massa difícils, ja que poden provocar avorriment o frustració.
    • El gènere. No han de ser estereotipades, etiquetades o emmarcades en rols de gènere, sinó que han de fomentar valors com la diversitat, la igualtat i la llibertat d’expressió. Hem de poder oferir una varietat de joguines que els permetin explorar diferents àmbits, activitats i identitats.
    • L’educació. Han de ser educatives, és a dir, que estimulin el seu creixement integral, que afavoreixin l’aprenentatge de conceptes, habilitats i valors, i que promoguin la creativitat, la imaginació i la curiositat.
    • El plaer. L’objectiu és que generin satisfacció, alegria i motivació, alhora que respecten el ritme, els gustos i les preferències de l’infant. D’altra banda, hem d’oferir un espai i un temps adequats per jugar lliurement, sense pressions ni interrupcions.

    Estimular els sentits i fomentar la mobilitat: alguns dels beneficis que aporten les joguines

    Cal destacar que les joguines són molt importants per al desenvolupament dels infants de 0 a 3 anys, ja que aporten els següents beneficis:

    • Estimulen els sentits. Si tenen colors, formes, textures, sons o olors diferents, ajuden a desenvolupar la vista, l’oïda, el tacte, l’olfacte i el gust, i a millorar la percepció i la discriminació sensorial.
    • Fomenten la mobilitat. Si es poden moure, arrossegar, empènyer, llançar o agafar, afavoreixen la psicomotricitat gruixuda i fina, així com la coordinació òcul-manual.
    • Potencien la intel·ligència. Si impliquen resoldre problemes, classificar, ordenar, comptar, encaixar o construir, estimulen el desenvolupament cognitiu, la memòria, l’atenció, el raonament i la lògica.
    • Expressen les emocions. Si les joguines permeten imitar, representar, inventar o crear, faciliten el desenvolupament emocional, la comunicació, la fantasia i la creativitat.
    • Afavoreixen la socialització. Si es poden compartir i fomenten la cooperació, la competició o negociació, afavoreixen la socialització, la interacció, l’empatia i altres valors en els nens i nenes.

    Recomanacions en funció de l’etapa evolutiva

    De 0 a 6 mesos

    En aquesta etapa, els jocs s’experimenten principalment per la boca i la vista, ja que la vista i el gust són els dos sentits amb més importància. Posteriorment, s’inclouen altres parts del cos com el cap, el coll, les mans i, per últim, les cames. Algunes recomanacions són:

    • Material no estructurat. Són materials que no tenen una forma o una funció definida, i que permeten al nen o nena explorar-los lliurement. Per exemple, teles, cordes, caixes, etc.
    • Material sensorial. Són materials que estimulen els sentits de l’infant i que tenen diferents colors, formes, textures, sons o olors. Per exemple, sonalls, miralls, joguines de goma, musicals, etc.

    De 6 a 12 mesos

    En aquesta etapa, apareixen els primers jocs amb objectes, on l’infant s’acosta aquests a la boca a manera d’exploració. En aquesta edat es creen jocs monòtons i repetitius a la recerca d’un mateix resultat satisfactori. Algunes joguines recomanades són:

    • Ampolles sensorials. Ampolles de plàstic transparent que contenen líquids, sorra, arròs, llenties, botons, lluentons o altres materials que fan soroll, es mouen o brillen. Permeten al nen o nena observar, escoltar i manipular.
    • Panera dels tresors. Es tracta d’una panera o una capsa que conté objectes o materials de la vida quotidiana, de diferents formes, textures, colors, pesos o sons. Permet al nen o nena descobrir, experimentar i seleccionar.

    D’1 a 2 anys

    Entre el primer i segon any de vida, canvia l’acció sobre els objectes per activitat motora. A més, el desenvolupament del llenguatge permetrà que l’infant interactuï més amb l’adult. Algunes joguines recomanades són:

    • Joc heurístic. Un joc que consisteix a oferir al nen o nena una gran quantitat d’objectes o materials de la vida quotidiana, de diferents formes, textures, colors, pesos o sons, i alguns recipients o eines per manipular-los. Permet al nen o nena explorar, experimentar i crear.
    • Circuits psicomotors. Es tracta d’elements que es poden combinar per crear recorreguts que impliquen saltar, gatejar, enfilar-se, lliscar, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la psicomotricitat gruixuda, l’equilibri, l’agilitat i la confiança.
    • Psicomotricitat fina. Activitats que impliquen la utilització de les mans i els dits per manipular objectes petits, com ara encaixar, apilar, retallar, pintar, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la psicomotricitat fina, la coordinació òcul-manual i la destresa.
    • Transvasaments. Objectes o materials que es poden buidar i omplir, com ara recipients, culleres, gots, pales, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la coordinació òcul-manual, la lògica i la concentració.

    De 2 a 3 anys

    Dels 2 als 3 anys augmenten les habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials. Imitar, expressar, comunicar, observar, explorar o decidir són algunes de les característiques en aquesta etapa. A continuació, presentem alguns exemples:

    • Jocs de construcció. Contenen peces de diferents formes, colors, mides o materials, que es poden unir, separar, apilar o encaixar per crear estructures, figures, vehicles, etc. Permeten desenvolupar la psicomotricitat fina, el raonament espacial, la creativitat i la imaginació.
    • Jocs de rol. Permeten imitar, representar o crear situacions de la vida real o fantàstica, adoptant diferents rols, personatges o identitats. Contribueixen al desenvolupament del llenguatge, la comunicació, la creativitat, l’empatia i els valors. Alguns exemples poden ser les disfresses, els titelles, les cuines o les botigues, entre d’altres.
    • Lògica i memòria. Són jocs o activitats que impliquen resoldre problemes, trobar solucions, recordar informació, seguir regles, etc. Permeten desenvolupar la intel·ligència, la memòria, l’atenció, el raonament, la lògica i la concentració. Per exemple, trencaclosques, memòries, laberints, etc.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació infantil infància joc Jocs joguines jugar opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’ús dels telèfons mòbils a l’aula
    Next Article
    Actualitat
    Ferma defensa del model lingüístic català davant la visita d’eurodiputats
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}