Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La contaminació prop de les escoles afecta el desenvolupament cognitiu dels infants

    Agència SINCmarç 4, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Contaminació a Barcelona. /Foto: Salvador Altimir.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agència SINC

    Moltes escoles estan situades en les proximitats dels carrers més transitats, amb pics de contaminació de l’aire just quan els nens estan a l’escola.

    Una nova investigació, emmarcada en el projecte europeu Breathe i liderada per investigadors del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental de Barcelona (CREAL), avalua si l’exposició als contaminants atmosfèrics relacionats amb el tràfic s’associa amb el desenvolupament cognitiu dels infants en les escoles de primària.

    Se sospitava que la contaminació de l’aire era un neurotòxic per al desenvolupament. En estudis previs amb animals s’havia observat que la inhalació de partícules ultrafines procedents d’aire de motor d’escapament i motor dièsel provoca una expressió elevada de citoquines i estrès oxidatiu en el cervell i un comportament animal alterat.

    L’exposició a l’aire contaminat relacionat amb el trànsit durant l’embaràs o la lactància, quan el neocòrtex del cervell es desenvolupa ràpidament, s’ha relacionat amb retards cognitius en nens. Les regions del cervell relacionades amb funcions executives, com la memòria de treball i l’atenció, situades en gran part de l’escorça prefrontal i l’estriat, han mostrat respostes inflamatòries després exposar-se a la contaminació de l’aire relacionada amb el trànsit.

    “Hem trobat que els nens de les escoles altament contaminades tenien un menor creixement en el desenvolupament cognitiu que els nens de les escoles poc contaminades. En aquest sentit, els nens que assisteixen a escoles amb nivells alts de contaminació, tant a la classe com al pati, van experimentar un menor creixement de les funcions cognitives essencials per a l’aprenentatge, del 7% anual en contra del 11%, respecte a les escoles menys contaminades. Aquests resultats es van confirmar emprant mesures directes sobre el trànsit relacionat amb els contaminants a l’escola. Això pot tenir conseqüències en el rendiment escolar i el comportament”, explica Jordi Sunyer, investigador principal de l’estudi.

    La memòria de treball creix un 13% menys

    Els investigadors van dur a terme un estudi prospectiu entre gener de 2012 a març de 2013, amb 2.897 nens, d’entre set a deu anys, procedents de 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat que estaven exposats a la contaminació de l’aire relacionada amb el tràfic d’alta i baixa intensitat.

    Els experts van avaluar quatre vegades consecutives, mitjançant proves computeritzades en sèries de 40 minuts de durada, les trajectòries individuals en el creixement anual del desenvolupament cognitiu en les funcions de memòria de treball i d’atenció, pel fet que creixen de forma constant durant la preadolescència.

    Es va mesurar la contaminació deguda al trànsit (carboni elemental, diòxid de nitrogen i el nombre de partícules ultrafines) dues vegades durant les campanyes d’una setmana tant al pati (a l’aire lliure) com dins de l’aula de forma simultània. Els investigadors van trobar, per exemple, que la contaminació per partícules de carboni elemental reduïa en un 13% el creixement de la memòria de treball.

    “L’associació observada va ser consistent en mesuraments cognitius, encara que va ser més evident per a la memòria de treball, bon indicador dels èxits de l’aprenentatge. El deteriorament de les funcions cognitives té conseqüències per al rendiment escolar. Per tant, la reducció del desenvolupament cognitiu dels nens que assisteixen a les escoles amb més contaminació de l’aire podria donar lloc a una situació de desavantatge que s’hauria de tenir en compte en el control de la qualitat de l’aire “, conclou Sunyer.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Contaminació Pol·lució Recerca
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Maria Mercè Contra, mestra itinerant d’escola rural
    Next Article
    Actualitat
    La universitat es resisteix al 3+2: sindicats i estudiants convoquen una altra vaga el 24 de març
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}