Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La discriminació a Facebook també és una qüestió de gènere

    Agència SINCabril 5, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Maria Elena
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més de 1.000 milions de persones utilitzen diàriament Facebook, segons dades de la companyia, amb un alt percentatge de gent jove. L’ús de continguts racistes i discriminatoris preocupa la Unió Europea. Per això es va posar en marxa el projecte Internet: Creatively Unveiling Discrimination (I: CUD), que ha elaborat una guia per a educadors i famílies per tal de facilitar la creació d’eines i estratègies que combatin aquests comportaments a la xarxa.

    Com a part d’aquesta iniciativa, un equip de sociòlegs de la Universitat Rovira i Virgil de Tarragona ha dut a terme un estudi sobre les expressions de discriminació utilitzades pels joves –amb edats que van dels 17 als 24 anys– a Facebook i han arribat a la conclusió que hi ha variacions en aquest tipus de continguts depenent de si són compartits per nois o noies. Els resultats de la investigació s’han publicat a la revista Comunicar.

    Segons explica David Dueñas i Cid, investigador del Social and Business Research Laboratory (SBRlab) a la universitat catalana i autor principal de l’estudi, l’objectiu ha estat obtenir informació sobre els tipus de continguts discriminatoris generat per joves i la seva propagació a través de xarxes socials com Facebook.

    En lloc d’usar tècniques de big data, tan en voga en aquests moments, l’equip ha optat una aproximació sociològica, “ja que una simple extracció de dades podia conduir a resultats erronis”, diu l’investigador.

    Per a això, han dissenyat una estratègia metodològica de detecció de continguts discriminatoris en 493 perfils de Facebook procedents del Regne Unit, Itàlia, Bèlgica, Romania i Espanya –que són els països que participen en el projecte I: CUD–, la qual cosa ha permès trobar 363 exemples per a la seva anàlisi.

    “Considerant els principis ètics i de privacitat de dades que han de regir la investigació social, busquem voluntaris en els cinc països, en col·laboració amb entitats que tenen experiència en la lluita contra la discriminació o la desigualtat”, assenyala el sociòleg.

    Entre aquestes institucions s’hi troben CESP Projectes Socials (Barcelona), Fundatia PACT (Bucarest), Pour la Solidarité (Brussel·les), Collage-Arts (Londres), CIES (Roma) i el mateix SBRlab. “Amb això –afegeix Dueñas– vam voler garantir que l’interès i la dedicació pel projecte anava més enllà d’allò analític per incloure també una dimensió ètica i pràctica”.

    Els investigadors van accedir als perfils de Facebook dels voluntaris –que havien estat prèviament informats de l’objectiu de l’estudi– i van revisar-los els continguts publicats durant l’últim any. Els comentaris o activitats considerats discriminatoris van ser avaluats, analitzats i categoritzats.

    Intensitat discriminatòria

    Dueñas explica que van fer una anàlisi minuciosa dels elements dels continguts discriminatoris detectats, així com el tipus d’activitat associada: “No és el mateix crear continguts que reaccionar davant d’ells. També es va avaluar la intensitat discriminatòria del contingut”.

    Com a resultat, van observar alguns patrons diferencials entre homes i dones joves que suggereixen l’existència d’una forma femenina i una altra masculina de comportar-se a internet i un ús diferencial de les xarxes socials en relació amb la discriminació.

    En l’estudi es destaca que els homes joves tendeixen a l’activitat directa, publicant i compartint missatges amb continguts més clarament discriminatoris, sobretot dirigits cap a grups ètnics i minories culturals.

    En canvi, elles utilitzen estratègies de discriminació més indirectes, acceptant i difonent continguts d’altres (‘m’agrada’) amb una menor evidència del component discriminatori. Les seves actituds es dirigeixen majoritàriament cap a la situació sociocultural i l’aparença física, comenta l’autor.

    A la vora del que és políticament correcte

    En el treball es posa en relleu també que els joves homes amb menys estudis són els que aboquen més continguts discriminatoris a Facebook, i les joves universitàries, les que menys.

    A més, els autors han detectat que hi ha certs tipus de discriminació que es poden amagar més fàcilment, entre ells, l’aparença física, la classe social o l’homosexualitat. D’altres, com l’ètnia i la religió, són classificats com altament discriminatoris, en tant que els temes de gènere se situen en un nivell intermedi. Tot això, fa que els primers siguin més fàcilment propagats a la xarxa que no té el pes de l’estigma social o quedar en la vora del que ‘políticament correcte’.

    Les diferències inconscients entre aquestes diverses actituds discriminatòries poden donar algunes pistes per entendre com certs continguts es difonen fàcilment. Facebook permet que alguns continguts puguin marqués com no apropiats i eliminats, però si els usuaris només són capaços de detectar les formes tradicionals de discriminació, la resta pot sobreviure sense dificultat, indica l’estudi.

    Dueñas subratlla que encara que són conscients dels límits de la seva investigació, les dades obtingudes mostren l’existència d’una relació entre les diferències internes de la joventut i el seu comportament en línia , fet que obre un pont a l’estudi d’altres àmbits d’anàlisi, com poden ser les diferències entre socialització, ús del llenguatge o del poder.

    “La vida online no deixa de ser un reflex de la realitat offline , amb la diferència que les activitats poden ser registrades en un espai que s’ha convertit en públic o semipúblic, la qual cosa ajuda a donar-los rellevància, visibilitat i permanència. Seguim movent-nos a internet d’una manera similar a com ho faríem en el món real, però a la xarxa les paraules no se les emporta el vent “, reflexiona l’investigador.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Facebook TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sobre l’alfabetització (digital), avui
    Next Article
    Opinió
    10 elements clau per aconseguir una escola a temps complet
    Agència SINC

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.