Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La IA no llegeix els teus pensaments, però sap com gaudeixes

    A la IA, en realitat, li preocupen menys els nostres pensaments i els continguts que circulen per les xarxes. Promou els més radicals i mòrbids (sexualitat, violència, odi) per la seva major atracció. Li interessa molt més saber com gaudim consumint, perquè d’això depèn el seu negoci, present i futur.
    José Ramón Ubietoabril 14, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La fantasia que la IA penetrarà en la intimitat de la nostra ment, llegirà els nostres pensaments i decidirà cada pas que donem, és això: una fantasia. Avui dia, pot ajudar-nos a executar alguna acció que per lesions cerebrals no podem fer sols, elaborar la llista de la compra i enviar-la al supermercat o redactar un informe que -si no volem errar- ens convindrà revisar després. En tots els casos, requereix el nostre consentiment i una ordre (prompt). De moment, és el nostre copilot virtual. Si fixa objectius de combat (100 al dia a Gaza, abans -sense IA- eren 50 a l’any) és perquè els hem demanat i hem decidit després executar el tret. La responsabilitat continua sent nostra, com quan difonem rumors o imatges falses.

    Això no obvia que hi hagi visionaris -molt ben pagats- com Ray Kurzweil, gurú i investigador principal d’IA a Google, que fa uns dies declarava que: “La nostra intel·ligència es multiplicarà per un milió: serem més intel·ligents, divertits, creatius i innovadors. És la singularitat i ocorrerà el 2045. Desbloquejarem nous nivells de consciència, podrem triar i canviar l’aparença física, parlar tots els idiomes i visualitzar formes en 11 dimensions. La vida humana canviarà per sempre”. Acaba de publicar ‘La singularitat està més a prop’ i ja va predir fa 20 anys, en ‘La singularitat està a prop’, que tot això passaria el 2029. Ara, davant del poc èxit dels seus auguris, ha hagut de retardar-los a 2045.

    Com a bon líder transhumanista comparteix el “No limiteu els vostres desafiaments, desafieu els vostres límits”, lema de la moral transhumanista que nega allò impossible, inclòs l’envelliment i la mort. Aquest projecte, que porta plantejat fa ja unes dècades, s’ha revitalitzat per la convergència dels desenvolupaments de la nanotecnologia, la computació quàntica i la pròpia IA. Apunta a l’adveniment de la superintel·ligència amb un home augmentat, un cíborg: híbrid home-màquina. Un xip cerebral ens connectarà al núvol i convertirà els nostres pensaments en transparents. Codificats com a bytes, es faran conscients al mateix temps que escriuran sols a la pantalla. L’inconscient, amb la seva sèrie de lapsus, oblit i doble sentit desapareixerà, com ja ho fan -gràcies al predictiu del teclat- les paraules que teclegem erròniament.

    L’inconscient no es pot clonar

    La veritat és que, avui dia, l’inconscient no es pot clonar. Les màquines aprenen, però no entenen la ironia o el doble sentit (excepte que es tracti de sintagmes ja establerts i incorporats a la seva base de dades) ni cometen lapsus. En no tenir cos ni experiència subjectiva, tampoc coneixen el dubte ni la por, la qual cosa les fa idiotes en situacions imprevistes com la conducció autònoma, on han de raonar sobre la marxa, davant un imprevist. Confonen el senyal de STOP amb l’“Stop als preus!” d’un cartell publicitari.

    No van més enllà -com va recordar Bill Gates- de ser un lloro estocàstic. Com quan li demanem a Alexa “posa música relaxant” i l’assistent respon amb una llista de reproducció, podria semblar que ha entès la petició. No obstant això, només ha executat un patró predefinit, sense entendre ni el que “relaxant” significa en un context humà, ni per què una determinada música podria ser relaxant. El seu suposat parlar i comprendre no deixa de ser una simulació dels actes de parla (Austin).

    Ja fa uns anys que el filòsof John Searle ens va desvelar la fal·làcia de la IA, amb el seu experiment mental de l’“habitació xinesa”. Imaginarem una persona dins d’una habitació que rep símbols xinesos i segueix instruccions per respondre en xinès. Pot respondre, però no comprèn el significat i, per tant, no podem qualificar-los d’autèntics actes de parla. Tot i que des de l’exterior pugui semblar que entén xinès, en realitat només manipula símbols sense comprensió real.

    Aquesta mirada absoluta a la qual ens exposem ens redueix a una col·lecció de dades

    Això no impedeix que els xinesos, en primer lloc, però també altres, implementin cada dia nous programes d’IA que sí aconsegueixen saber el que consumim, els nostres hàbits de gaudi, els llocs que visitem, el menjar que demanem, els nostres gustos sexuals, els horaris de son, les nostres preferències polítiques i els influencers preferits. Aquesta mirada absoluta a la qual ens exposem ens redueix a una col·lecció de dades i amb això aconsegueixen predir algunes accions posteriors, basant-se en models i perfils que reflecteixen la nostra passió per la repetició. No es tracta, per descomptat, d’una interpretació de la nostra manera singular de gaudir i satisfer-nos, només saben el que demanem. El nostre desig segueix sent una incògnita (per a ells i per a nosaltres).

    A la IA, en realitat, li preocupen menys els nostres pensaments i els continguts que circulen per les xarxes. Promou els més radicals i mòrbids (sexualitat, violència, odi) per la seva major atracció. Li interessa molt més saber com gaudim consumint, perquè d’això depèn el seu negoci, present i futur.

    Aquesta ànsia de lucre no exclou una ambició delirant com la d’Elon Musk, fidel seguidor del seu avi Joshua Hadelman, les tesis paranoiques del qual somiaven amb substituir la democràcia per una tecnocràcia. Hadelman mai va tenir una teoria per a la presa del poder. El seu nét ha trobat un aliat eficient (de moment).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    innovació Intel·ligència artificial opinió tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Els drets de les persones LGBT+ a Europa s’estan reduint
    Next Article
    Anàlisi
    Ingredients per millorar la professió docent
    José Ramón Ubieto

    Psicòleg clínic i psicoanalista. Professor de la UOC. Membre de l'Associació Mundial de Psicoanàlisi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}