Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La mirada envers l’infant

    Rosa Garcia Rourafebrer 1, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Reflexionar sobre quin és el paper de l’adult envers l’infant és vital per tal d’acompanyar-lo en el seu desenvolupament i aprenentatge. Una bona observació, i posterior documentació, ens permet posar en valor la tasca educativa, deixant constància de manera visual i escrita de les propostes realitzades. Aquesta eina imprescindible, ens permet donar visibilitat als seus processos d’aprenentatge, i veure i observar què ha funcionat i allò que es pot millorar a través de l’anàlisi de les pràctiques educatives. Així, l’observació ens ajuda a disposar d’informació sobre els comportaments i les actuacions dels infants, i la documentació ens permet fer visibles els seus processos i la relació que tenen amb els altres i amb l’entorn.

    Per fer un bon acompanyament i una acurada observació, la mirada i actitud de l’adult sempre ha de fer-se des d’un acompanyament respectuós. Cal entendre que l’infant és un ésser competent, amb curiositat i desitjos d’aprendre, amb drets i amb capacitats. És precís acompanyar-lo sense dirigir l’acció, implicant-nos amb ell emocionalment, reconeixent i posant paraules als seus sentiments i les seves emocions. L’observació ha de ser atenta i cuidada, intervenint en els moments precisos, aquells que l’infant ens busca amb la mirada, o en aquells en que cal resoldre alguna situació o necessitat.

    L’infant és un ésser competent, amb curiositat i desitjos d’aprendre, amb drets i capacitats; cal acompanyar-lo sense dirigir-lo, reconeixent i posant paraules als seus sentiments i emocions

    Hem d’oferir una atenció personalitzada, tenint en compte el seu ritme i les seves necessitats. Una personalització de la relació entre l’adult i l’infant li proporcionarà la seguretat necessària perquè aquest últim faci el seu progrés.

    Sabem que els nens i les nenes construeixen els seus propis aprenentatges a partir de les interaccions que fa amb l’entorn, i és per això que li hem d’oferir els reptes i els ajuts que necessiti, per tal que aprengui i es desenvolupi de manera harmònica. D’aquesta manera facilitarem espais i materials per la indagació i la creativitat per tal que puguin donar resposta a la seva curiositat natural, promovent les seves competències emocionals, socials i cognitives.

    Emoció i llibertat de moviments, claus en l’acompanyament respectuós

    Per acompanyar a l’infant cal ser-hi presents emocionalment, ja que és fonamental que ens tinguin a prop per sentir el nostre afecte i respecte, des de la singularitat de cada infant, i des de la confiança plena en les seves possibilitats de desenvolupament i creixement.

    En aquest clima, és imprescindible propiciar la llibertat de moviments i la conquesta de l’autonomia, basada en la seva mateixa iniciativa. Se’ls hi ha de proporcionar espais i materials com estructures de moviment, túnels, amagatalls, o canviadors Pikler, així com també oferir-los temps per guanyar confiança en les seves capacitats. En aquest sentit, la cura atenta de cada acció és vital.

    També és clau entendre que els nens i les nenes construeixen els seus propis aprenentatges a partir de les interaccions que fan amb l’entorn. És important preparar la zona amb propostes i materials pensats per afavorir el desenvolupament de les seves capacitats i reconèixer-les, confiant en les seves possibilitats de descoberta espontània a través del joc, la manera natural que tenen de desenvolupar-se i conèixer el món on viuen.

    Així doncs, gràcies a un acompanyament respectuós i a un entorn que vetlli pel benestar i les relacions de qualitat, s’afavorirà el desenvolupament harmònic dels nens i les nenes durant els seus primers anys de vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Actualitzar el model lingüístic educatiu català
    Next Article
    Reportatge
    ‘No oblidem’, una proposta educativa de Cocentaina que reivindica la memòria històrica local
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    1 comentari

    1. Josep on febrer 1, 2022 9:42 pm

      Potser la base teòrica i filosòfica que sustenta aquest article no sigui la més encertada… Realment “sabem” que els nens i nenes “construeixen” els seus aprenentatges o aquesta és una filosofia de l’educació que topa una i altra vegada amb la realitat? On queda la paraula i on queda la construcció de significats en aquest enfocament? Quan de temps haurem d’esperar perquè el nen i la nena construeixin de manera “autònoma” a partir de les “interaccions amb l’entorn” la teoria de la gravitació universal, els drets humans i tot allò que queda fora dels seus límits immediats i al qual només tenen accés necessàriament a través del llenguatge? Realment el coneixement i la cultura es desenvolupen de manera “espontània”? És la realitat quelcom que el nen o la nena “construeix” per sí mateix o quelcom que li hem de presentar i facilitar que aprehenga? Llegint Ana Borzone a Infobae (lectura recomanada per compensar aquesta dosi de bonisme buit) em ve al cap que en realitat estem deixant al nen/a a la intempèrie quan acaba la secundària havent deixat sota la seva única responsabilitat allò que potser era responsabilitat dels seus mestres i professors: formar-los i fer d’ells ciutadans cultes.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}