Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La pandèmia estira les dades PISA 2022 cap avall

    Pablo Gutiérrez de Álamodesembre 5, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les notícies no són bones. La lectura de PISA 2022 no deixa molt de marge per a l’optimisme, més enllà de poder dir que la baixada dels resultats per a Espanya és menys acusada que la que han sofert la mitjana de l’OCDE i els països de la UE.

    El 2012 la competència matemàtica va ser la protagonista també, com ara. I els gràfics, encara que puguin endolcir-se d’alguna manera, no deixen molt de marge de maniobra. L’OCDE ha perdut 22 punts en aquests deu anys (fonamentalment des de 2018); la UE, per part seva, cau 19, mentre que en el cas espanyol es passa dels 484 de 2012 als 473 d’aquesta última edició.

    Com pot veure’s, des de fa una dècada les puntuacions mitjanes no han deixat de baixar, encara que no ha estat així per a tots els països. Singapur torna a estar al capdavant de tot, imposant-se com ho va fer en el seu moment Finlàndia. Espanya, a més del seu 473 per a matemàtiques, ha obtingut 474 punts en lectura i 485 en ciències.

    Daniel Salinas, analista de l’OCDE i responsable del primer volum d’aquest informe PISA dedicat al rendiment i l’equitat dels sistemes educatius, ha assegurat durant la presentació de l’informe en el Ministeri d’Educació, FP i Esport, que “seria simplista” culpar la pandèmia de tota la baixada de rendiment, encara que “sí que va intensificar procés en curs”.

    Per a José Manuel Bar, secretari d’Estat d’Educació, la pandèmia va ser “moment crític per a veure la resistència del sistema” i es constata que “l’enorme esforç de la comunitat educativa a Espanya” durant aquell temps, ha donat els seus fruits, és a dir, una menor caiguda que altres països.

    Les diferències entre països són molt importants. Espanya està entre els que menys punts han perdut (11) mentre que Alemanya, és la que més ha baixat (39 punts). Cal recordar que a PISA 20 punts de diferència equivalen a un curs sencer.

     

    Espanya es troba, encara que sense triomfalismes, entre els països amb una variació, asseguren des de l’OCDE, no significativa, mantenint-se en la mitjana de l’OCDE (474). Per a Lucas Gortázar, director d’Educació d’EsasdeEcPol, “a Espanya, la caiguda és significativa, especialment en lectura, però és menor que la d’OCDE i UE, per la qual cosa per primera vegada hi ha un triple empat OCDE-UE-Espanya. Són mals resultats, encara que a la resta li hagi anat pitjor. No es pot anar de triomfalista”.

    Torna a ser un problema per a Espanya, a més, el percentatge d’estudiants en els diferents nivells d’assoliment dins de les proves PISA. Gairebé un terç de l’alumnat aconsegueix com a molt el nivell 2, mentre que només el 6% arriba al 5 i al 6.

    En el següent gràfic poden apreciar-se les diferències autonòmiques en els percentatges d’assoliment, amb La Rioja al capdavant de la llista amb un percentatge que gairebé duplica el d’Espanya entre els qui millor ho fan i amb tan sols un 7% entre els qui no arriben al nivell 1a.

     

    Causes

    Des de l’OCDE han intentat donar explicació a aquesta baixada generalitzada del rendiment. “Crida l’atenció l’enorme caiguda, encara més gran, de l’Europa continental (França, Bèlgica, Holanda, Alemanya, Polònia) i també la nòrdica (Finlàndia, Dinamarca, Suècia, Islàndia). És simplement brutal”, apunta Lucas Gortázar, director d’Educació d’EsadeEcPol.

    PISA 2022 s’ha realitzat amb els resultats de les proves que van passar noies i nois de 15 anys la primavera del 2022 amb l’objectiu que l’impacte de la pandèmia fos menor. En qualsevol cas, noies i nois havien passat els seus 45 dies de tancament de centres i un curs escolar previ amb l’assistència als centres de manera escalonada, ja que en la majoria dels centres de secundària, per falta d’altres possibilitats, es va realitzar a estones en classe i estones des de casa.

    D’aquesta manera, l’impacte de la pandèmia està en el centre de la baixada dels resultats d’aquesta última edició de l’informe. Des de l’OCDE han preguntat a l’alumnat sobre la teva motivació cap a l’aprenentatge durant el tancament de centres i sobre l’impacte que aquest esdeveniment va tenir en ells.

    Més enllà de l’impacte de la pandèmia, segons Daniel Salinas, en el qüestionari que es passa a les i els directors escolars, aquests assenyalen que els falten recursos personals, és a dir, docents i personal de suport, per poder fer millors intervencions amb l’alumnat amb més dificultats socioeconòmiques. “No es destinen més recursos on més es necessiten aquests recursos. Aquí hi ha àrea on polítiques educatives podrien millorar”, ha explicat.

     

     

    En l’informe espanyol es ressalta com alguns països on l’alumnat mostra menys seguretat i interès a l’hora de gestionar el seu propi aprenentatge estan entre els països que millors resultats van obtenir en aquesta edició i, per contrari, alguns dels més confiats i motivats, es troben en la cua, amb entre 150 i 200 punts menys.

    Per a Gortázar, això sí, sembla que “Espanya va manejar millor la pandèmia i la crisi de salut social i mental dels seus joves és menys acusada” donats els resultats comparats entre països i economies de l’OCDE. Des del seu punt de vista, sembla raonable pensar que per a la pròxima edició de l’informe, PISA 2025 (que es coneixerà a finals del 2026) hi hagi un repunt dels resultats, “però no és gens clar que a nivells prepandèmia”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’informe PISA situa Catalunya a la cua d’Espanya i de l’OCDE
    Next Article
    Actualitat
    Joan Guàrdia, reelegit rector de la Universitat de Barcelona amb el 65% dels vots
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025

    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)

    abril 28, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}