Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La publicació d’un rànquing de “les millors escoles” valencianes genera malestar

    João Françanovembre 26, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Valenciana a una manifestació en defensa de l'escola pública el 2011 / CC-by Melderomer Col·lectiu Audiovisual (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La publicació el dilluns per part de diversos mitjans d’un llistat dels 30 centres amb millors resultats del País Valencià ha provocat malestar a Escola Valenciana, la plataforma que aglutina les entitats en defensa de l’escola en valencià. El rànquing està elaborat a partir de les proves d’avaluació diagnòstica que realitza la Generalitat, però Escola Valenciana considera que “els criteris de la Conselleria d’Educació no responen a la millora de l’escola que volem els valencians i les valencianes”.

    Tot i que les proves no són una novetat –el passat mes de juliol la Unitat d’Educació Multilingüe de la Universitat de València ja publicava un informe crític amb el mètode d’avaluació– el que ha provocat més malestar ha estat la publicació d’un rànquing. La Conselleria d’Educació, però, assegura que no l’ha publicat ni pensa fer-ho i es desentén de la seva publicació als mitjans. “Passem a cada centre els resultats de la diagnòstica que es veu on es situa el centre en relació a la resta de centres, però no fem cap rànquing”, explica una portaveu de la conselleria.

    Jaume Fullana, responsable d’educació d’Escola Valenciana, és crític de totes maneres: “quan envien resultats als centres allà el que  indiquen clarament és la posició del centre respecte als altres”. “Les avaluacions han de servir per donar suport als centres que més ho necessiten, en aquest sentit sí que tindria sentit l’avaluació de diagnòstic,  però en canvi el que es fa és responsabilitzar els alumnes i els centres”, lamenta.

    També és crític amb els rànquings d’escoles Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill. “Si publiques un rànquing de les millors escoles enteses com aquelles escoles amb un rendiment en les proves de competències més alt, en realitat el que estàs publicant és un llistat de les escoles amb el nivell socioeconòmic més alt”, assegura. “Hi ha una correlació tan gran entre el rendiment escolar i el nivell socioeconòmic de les escoles que no aporten cap informació, no estàs mesurant la qualitat escolar sinó bàsicament el capital instructiu dels pares d’aquella escola”, afegeix.

    La qüestió lingüística

    Tot i criticar el rànquing, Escola Valenciana també remarca que les dues escoles amb millors resultats són públiques i en valencià. L’informe de la Unitat d’Educació Multilingüe assenyala que “les proves diagnòstiques no avaluen les produccions lingüístiques reals, sinó la competència comunicativa entesa de manera global, però no la competència lingüística en cada llengua cooficial ni la competència interlingüística”.

    “Et diuen que avaluen la competència lingüística, però els que estudien en català només s’avaluen en català i els que estudien en castellà, només en castellà”, critica Fullana, i assegura que “si els alumnes que només s’avaluen només de castellà s’avaluessin de català i anglès es veuria que tenen competències pèssimes”. Escola Valenciana considera que les avaluacions serveixen com a “propaganda” del model que defensa la Generalitat.

    Efectes negatius de les proves

    La plataforma en defensa de la llengua considera que el rànquing serveix per “marginar encara més centres educatius que necessiten un suport ferm per part de l’Administració educativa i que no el tenen”. Palacín, en canvi, considera que els rànquings no tenen un paper important en l’estigmatització d’alguns centres. “Les escoles estigmatitzades ja estan estigmatitzades sense la necessitat de cap rànquing, perquè els pares ja saben quines escoles estan mal vistes en la seva zona”, assegura.

    El director de la Fundació Bofill considera que “les proves diagnòstiques serveixen per detectar les escoles amb més baixos rendiments i veure què passa allà”. En això coincideix amb Jaume Fullana, que considera que “l’avaluació de diagnòstic sí que tindria sentit si servís per donar suport als centres que més ho necessiten”.

    En canvi, “quan els centres veuen que el que s’està fent és un rànquing –sigui públic o comparant-los amb la mitjana– i que els millors resultats se surten beneficiats, comencen a fer trampes”, assegura el responsable d’educació d’Escola Valenciana. Palacín, per la seva banda, assegura que “si poses les escoles a competir per tenir el seu rendiment final més alt, provoques que facin una selecció dels alumnes que li poden donar millors resultats o que els mestres preparin els alumnes només per superar el test”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluacions avaluacions diagnòstiques escola valenciana Ismael Palacín Jaume Fullana multilingüisme país valencià valencià
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    I dilluns què?
    Next Article
    Actualitat
    La UB claudica en la batalla contra el cànon digital de bibliografia
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}