Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’enèsim desaire del Departament: Les colònies

    Pere Borrulljuny 7, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La qüestió de la manca de compensació per als docents que acompanyen els alumnes a les colònies escolars és un (altre) tema que genera molta controvèrsia i descontentament dins del col·lectiu educatiu. Aquestes activitats són, sens dubte, molt valuoses per a l’alumnat, ja que proporcionen experiències d’aprenentatge fora de l’aula, fomenten la convivència i la cohesió grupal i permeten desenvolupar habilitats socials i personals en un entorn diferent. Tanmateix, els docents que hi participen quasi mai no reben cap tipus de compensació per un horari de dedicació a jornada sencera de 168 hores setmanals (a raó de 24 hores al dia).

    És important destacar que a les escoles concertades, a diferència de les públiques, sí que es proporciona una compensació econòmica als docents que acompanyen els alumnes a les colònies. La Intersindical celebrem que els cossos docents de les escoles concertades hagin assolit aquest dret i vetllarem per tal que es mantingui. Tanmateix, aquesta diferència en el tracte crea una desigualtat evident i palpable entre els professionals de l’educació, ja que tots duen a terme la mateixa tasca, però no reben el mateix reconeixement econòmic. A més, com a ens gestor és difícil explicar per què els i les treballadores pròpies tenen pitjors condicions que treballadors amb pagament delegat.

    D’altra banda, d’acord amb l’Art, 1.1 del DOIGC, Personal docent s’indica que “en el cas que se superi el total de la jornada laboral setmanal [37,5h], l’escreix de dedicació horària s’ha de compensar, a criteri del director[/a…], amb hores no lectives d’activitats complementàries al centre, preferentment dins els deu dies lectius següents”, cosa que hauria de compensar l’excés de treball sense remuneració. Tanmateix, en la pràctica, mai no hem tingut constància que aquesta normativa s’apliqui enlloc. De fet, ens atrevim a afirmar que és molt més habitual que es vulneri la llei que indica que no es poden encadenar dues jornades laborals amb menys de 12 hores de descans. Evidentment, doncs, la manca de compliment d’aquesta llei per part dels centres educatius és un problema que cal resoldre amb urgència per garantir els (mínims) drets laborals dels professionals de l’educació.

    Cal establir mecanismes de compensació justos i equitatius per a tots els docents que participen en colònies escolars

    No cal ni dir que els i les docents assumeixen una gran responsabilitat durant aquest tipus de sortides amb pernoctacions, ja que han de vetllar per la seguretat i el benestar dels alumnes les 24 hores del dia. Això implica dormir poc i malament, no poder abaixar la guàrdia i, en alguns casos, haver de mediar en situacions desagradables. Qualsevol treballador que tingui una feina amb desplaçaments ha de rebre, per llei, unes compensacions i dietes. Sens dubte, el fet de ser els únics professionals discriminats en aquest sentit pot desmotivar els docents i reduir la seva predisposició a participar en les activitats susdites, la qual cosa impacta en la qualitat educativa als centres on no es va de colònies perquè cap docent vol ser acompanyant.

    En conclusió, és imprescindible que les administracions educatives prenguin mesures per corregir aquesta situació d’injustícia i desigualtat. Cal establir mecanismes de compensació justos i equitatius per a tots els docents que participen en colònies escolars, amb independència de si treballen en escoles públiques o concertades. També cal garantir l’aplicació efectiva de la legislació que regula la càrrega laboral dels docents, i assegurar que se’ls compensi adequadament quan se superin les 37,5 hores setmanals de dedicació. Només així es podrà reconèixer i valorar la tasca fonamental que fan i garantir una educació de qualitat per als alumnes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    colònies colònies escolars Lleure educatiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleBenaiges en el record
    Next Article Decret d’orientació… Un altre cop al calaix de l’oblit?
    Pere Borrull

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Rat Surfer on juny 21, 2024 4:16 pm

      Amb l’autonomia de centre cada centre fa i desfa.
      El que no pot ser des del meu parer que els sindicats, parlo en general, que es pactin determinades coses i d’altres es passin per alt.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}