Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’equitat

    Jordi Satorrajuliol 26, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Freepik
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A vegades, a les xarxes t’arriben mems que et fan reflexionar amb una mitja rialla a la boca. Potser les imatges tenen aquell punt quixotesc de dir veritats i semblar boig. Un que m’ha “frapat” deia: ”La España feliz; un chaval dejaba el insti con 16 y ganaba 2.500 euros en la obra”.

    Sens dubte, i en dono fe, als anys del boom de la construcció ser tutor de 4t d’ESO era una feina complicada. Ara, l’actualització del mite ens fa dir que seran influencers o davanters de la Roja però la corba de Gauss de l’èxit no ha canviat.

    On queda l’esforç? On queda la meritocràcia? On queda el baluard de l’educació? L’educació és on tot això es pot posar en solfa. En el meu cas, 4 germans fills de pagès i cuinera, hem pogut estudiar a la universitat gràcies a l’esforç dels pares, el nostre i a les beques (per nota mínima) i som lluny del 9% de fills d’aquesta condició social que aconsegueixen aquest objectiu. Si ets fill de professor, metge, arquitecte, etc., el percentatge arriba al 80%. És evident que fer mèrits (la igualtat) està condicionat als suports familiars i, en tot cas, sovint, als diners i hi ha qui parla del mite de la meritocràcia.

    El paper de l’educació és cabdal per revertir la tendència però no és, ja, suficient: la pauperització de la societat i, especialment, dels joves no albira un futur prometedor. Les classes baixes i mitjanes abans tenien oportunitats (que calia aprofitar) i això es complica cada vegada més; la piràmide social té graons més alts.

    Barrejar extraescolars amb feblesa educativa no sempre lliga

    La privatització del lleure i les universitats són exemples del nou rumb social que marca el fals liberalisme “d’igualtat de mèrits”.

    En primer lloc, barrejar extraescolars amb feblesa educativa no sempre lliga. Jo no vaig tenir extraescolars, ni colònies, ni vermuts… Però sí una cultura de l’esforç i uns pares abnegats per donar-nos les oportunitats que no van tenir ells. Creure que unes colònies pagades és la solució (quan els dèficits que patim són ja enormes) i obviar els reforços educatius en horari lectiu, l’ensenyament de llengües estrangeres en extraescolars, l’accés a la lectura i cultura, etc., no ens porta enlloc, més enllà d’engreixar sectors diversos. Aquest pla d’equitat s’ha de fer als centres educatius, però no amb els mateixos professors o equips directius, sinó amb un acord entre ajuntaments i governs superiors.

    En segon lloc, la privatització de les universitats avança ràpidament: a Madrid les privades ja superen les públiques i, a Catalunya, amb l’engany de la internacionalització, hi anem pel camí. Queda clar que els que vulguin ascendir ho tindran molt més complicat, ja que els filtres econòmics i de contactes seran més i més influents.

    La privatització de les universitats avança ràpidament

    Així doncs, si no ajudem més el sector públic educatiu (obligatòria, postobligatòria o superior) estarem condemnant un nombre creixent de ciutadans a no ascendir per l’escala social. I ja sé que sempre ens quedarà el futbol (abans el pa i el circ) per distreure’ns però, malgrat tot, la vida empeny. Potser és cert que anar cap a la felicitat social és una idealització absurda, però els hàbits, l’esforç, el compromís personal, “el feixuc escafandre” és el que ens pot fer mantenir la marxa i això, cal ensenyar-ho per oferir el guany.

    O com deia Joan Vinyoli:

    Mai no et rendeixis. 

    Gira’t del costat 

    on abans veies el penell

    que et feia creure en l’últim crit

    del gall dels boscos.

    Entra

    mar negre endins i baixa al fons.

    Quan pugis, coraller, i t’hagis tret

    el feixuc escafandre,

    t’hauràs guanyat una mar llisa

    i el vol del gavià.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    equitat Equitat educativa Equitat social opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La IA crea o (re)produeix? Artistes i drets d’autor
    Next Article
    Opinió
    Reptes a la incorporació docent: Consells de supervivència
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    1 comentari

    1. Núria Rajadell-Puiggròs on juliol 28, 2024 11:04 am

      Totalment d’acord Jordi…en totes les teves paraules !!
      Som el país que donant paguetes i regalets ens pensem, o bé cursets als docents e 10 h. que ho solventem tot… i l’educació no es tracta d’això !!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.