Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola de Ding

    Jordi Badiellanovembre 18, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Yan Lianke / CC by Georges Seguin
    Yan Lianke / CC by Georges Seguin

    Això va passar fa uns quants anys, no gaires… A l’escola de Ding, un petit lloc de la província xinesa de Henan, no hi havia nens. Què havien de fer els nens a l’escola, mentre els seus parents i ells mateixos es morien de sida?

    A l’escola de Ding només hi quedava un mestre sense estudis. A vegades hi feia de conserge; a vegades, de director. Depenia del vent que bufava. I, sense nens per educar, les aules buides oferien noves possibilitats: els vilatans que havien venut sang i que ara patien la malaltia de la febre morien a casa prematurament, sols, tristos. L’escola, als afores del poble, era una alternativa desitjable. Compartir el menjar i els patiments quan els dies que restaven de vida eren comptats era molt millor que deixar-se morir a casa. La vida s’allargava més. Les possibilitats de superar el pic de l’estiu o de l’hivern augmentaven i, per tant, els dies sobre la terra llaurada per l’especulació d’uns pocs, i regada amb la sang de la ignorància de molts, creixien.

    el-suec3b1o-de-la-aldea-ding-de-yan-liankeQuan 800 persones es moren, el negoci promet. Si primer se’ls havia pagat a preu fet les ampolles de sang que se’ls extreia amb xeringues reutilitzades, ara calia proveir-les de taüts. El govern els proporcionava gratuïtament, però un funcionari ple de zel d’un comtat era capaç d’esquivar aquest contratemps i vendre’ls a baix preu als pobles del comtat veí. Qüestió de traça.

    Quan la possessió d’un taüt és prioritària, per a què serveixen els pupitres i les pissarres en una escola sense nens? Més encara si ja no és un vell mestre sense estudis qui governa l’establiment perquè dos nebots ambiciosos li han pres el comandament i, donades les circumstàncies, han ordenat que la fusta s’utilitzi per fer taüts. En poc temps no hi van quedar ni els marcs de les portes, a l’escola.

    Quan l’escola ja fou un edifici devastat, quan els vilatans s’havien emportat els pupitres, les taules, les cadires, les pissarres, les portes i les finestres de les aules i els arbres del pati, va arribar el permís per talar els arbres del poble.

    L’endemà, els mateixos vilatans no es podien creure el que havien fet: al poble ja no hi quedaven arbres, havien desaparegut tots en una sola nit. Sense oms, acàcies, paulònies, cedres, salzes i caquis el poble ja no semblava el poble, però ja no hi havia res a fer. Només van quedar drets els arbres més petits, els que no feien més d’un braç de gruix.

    Tot i així, quan 800 persones es moren i ja se’ls han venut els taüts, el negoci encara pot prosperar, però per saber fins a quin punt caldria llegir tota la història: Xiaoquiang, el nét del mestre sense estudis, fill d’un home sense escrúpols que primer compra la sang dels conterranis per quatre monedes i després es ven els taüts que les autoritats els donaven pietosament, n’és el narrador. Xiaoqiang, un nen enterrat al darrere de l’escola.

    L’autor, Yan Lianke, explicava al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona fa pocs dies que per escriure El sueño de la aldea Ding –disposem només de la traducció al castellà–, va trepitjar la terra d’un poble amb sida i va trobar que la gent anava despullada per evitar el fregament de les llagues amb la roba. Aquesta és una imatge que no va reflectir al llibre per por que no li deixessin publicar. Tot i així, tres dies després de la publicació se’n va prohibir la venda a la Xina.

    A banda d’altres consideracions, com ara el preu del creixement desenfrenat de la societat, la focalització de l’escola en aquesta colpidora novel·la de Yan Lianke permet tot tipus de reflexions. A cadascú, les seves. Si ens centréssim en l’actualitat educativa del nostre país, a l’escola de Ding, hom hi podria trobar les llums de les conviccions pròpies, és clar, i, qui ho sap, potser un bon motiu, també, per qüestionar-les.

    Salvant les distàncies que el realisme mític de Yan Lianke i la voracitat de la societat xinesa hi marquen, la lectura d’aquesta obra permet llucar, com poques, el lloc modest que ocupem alumnes, mestres i escoles en el món.

    La resta és somni.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    diners escola lectura llibre negoci opinió SIDA yan linke
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Animals fantàstics’: no prendràs el nom de Harry Potter en va
    Next Article
    Actualitat
    Teatre, Ionesco, cadires buides…
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}