Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Luis Bejarano: “He intentat mostrar als estudiants que la ciència pot ser divertida”

    Maruxa Martinez-Camposjuny 25, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Luis Bejarano (CRG) / Maruxa Martinez-Campos
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Aquest és un article publicat a Agència SINC

    Exactament 7.199,4 quilòmetres: aquest és el recorregut que ha fet Luis Bejarano amb una furgoneta, una centrífuga de mà i un congelador que va amb corrent i bateria, per recollir la saliva de 2.000 nois i noies de quinze anys. Són mostres per al projecte de ciència ciutadana ‘Treu la llengua’, en la col·laboració de l’obra social de “la Caixa” i liderat per Toni Gabaldón des del Centre de Regulació Genòmica. Després de mesos de preparacions -logística, protocols, enquestes-, el biòleg es va posar mans al volant i va recórrer Espanya durant dos mesos i mig.

    Quin era l’objectiu del teu viatge?

    D’una banda, recollir les mostres que ens serviran per a l’estudi científic i parlar del projecte, que consisteix a estudiar el microbioma -és a dir, la col·lecció de microorganismes- que habita les nostres boques. D’altra banda, també volíem apropar la gent a la investigació. Als instituts explicava que faig investigació perquè m’ho passo pipa al laboratori i perquè a més puc ajudar les persones. Intentava utilitzar el seu llenguatge, fer-los veure que la ciència pot ser divertida.

    D’on has pres les mostres?

    La selecció de la mostra s’ha fet seguint criteris geogràfics i poblacionals, amb assessorament per part d’epidemiòlegs del CREAL, un altre dels centres del PRBB. Han estat 41 poblacions de menys de 30,000 o de més de 300.000 habitants, tant urbanes com rurals, amb diferent poder adquisitiu, i des de grans ciutats fins a pobles molt petits.

    Explica’ns el procediment

    Després d’una xerrada introductòria, els estudiants havien de rentar-se la boca, esbandir-se amb 15 ml de PBS durant un minut i tornar el líquid a un tub Falcon. Aquest es centrifugava i la mostra es congelava. Cada quatre o cinc instituts, enviava les mostres en una nevera de gel sec al CRG. Així mateix, els estudiants havien d’omplir un qüestionari en línia anònim (però lligat a la seva mostra) amb més de 50 preguntes sobre el seu estil de vida, ja que l’objectiu del projecte, a més d’obtenir una llista dels microorganismes presents a la boca de una persona, era saber per què aquesta persona té aquests microorganismes, esbrinar si alguna cosa del que menja, beu o del seu estil de vida té algun efecte. L’enquesta l’hem anat adaptant a mesura que avançava el projecte. Per exemple, havien de dir si bevien aigua de l’aixeta, embotellada o filtrada, però en alguns pobles ens preguntaven què havien de posar si bevien aigua del pou, ¡cosa que no havíem previst mai!

    Què fa a aquest projecte diferent?

    Des del punt de vista científic, fins ara la mostra més gran de microbioma bucal estudiada era d’uns pocs centenars d’individus i s’havia centrat en els bacteris, mentre que a ‘Treu la llengua’ també es miraran els fongs. Pel que fa a la part ciutadana, a través del web qualsevol persona podia proposar hipòtesis sobre coses que podrien afectar el microbioma, algunes de les quals han estat, de fet, incorporades a l’estudi. A més, també es podrà participar en l’anàlisi de les dades a partir de setembre de 2015.

    Quin és el lloc més impressionant on has estat durant aquest viatge?

    La serra de la Culebra, al nord de Zamora, amb un paisatge preciós de boscos de pi negre. També destacaria el Rectoral de Ansemil, una casa rural a Celanova, Galícia, on m’hagués quedat a viure!

    Què ha estat el millor d’aquesta experiència?

    Poder mostrar als investigadors com a gent normal als ulls dels estudiants. A més, per a mi ha estat una combinació de la biologia de “bota” i de “bata”: la biologia del treball de camp i la del laboratori, que sovint semblen tan allunyades. Així mateix, demostrar-me a mi mateix que podia fer-ho, fer el viatge i connectar amb la gent. Ah, i que he sortit a la revista Pronto!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sense associacionsime no hi ha cultura popular
    Next Article
    Actualitat
    Unicef ​​alerta que els nens han quedat fora de l’estratègia mundial contra la pobresa
    Maruxa Martinez-Campos

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}