Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Luis Cernuda a Terol, redescobrint les Missions Pedagògiques de la República

    Un grup de persones reviu la missió pedagògica del poeta Luis Cernuda a Terol, el maig del 1934. Un dia, cinc pobles de xerrades, cinema, patrimoni i lectures poètiques després dels passos d'un dels emblemes educatius i socials republicans
    Pablo Gutiérrez de Álamojuny 12, 20258 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les missions pedagògiques van ser un més dels somnis trencats de la Segona República espanyola i, com ella, va durar el sospir d’un lustre, del 1931 al 1936. Portar l’alta cultura i l’entreteniment des de la gran ciutat a l’Espanya rural era, segons María García, professora de la UNED, i directora de l’Institut d’Investigació en Humanitats, el que es va intentar. Apropar aquesta cultura en forma de teatre, literatura, cinema, música o pintura a pobles que vivien a quilòmetres i anys de distància de les ciutats.

    Fa uns dies diverses desenes de docents (i no docents) de diferents edats van participar en una curta missió pedagògica que va recórrer els passos del poeta Luis Cernuda per cinc pobles de Terol. Amb cotxe i en una sola jornada, van reviure aquestes actuacions singulars que el 1934 van portar el poeta per cinc municipis de la província.

    La idea la van tenir Maximiliano Alcañiz, docent al Servei Provincial d’Educació de Terol, i la mateixa María García que, uns dies abans, van recórrer la zona per estudiar la possibilitat de replicar, en forma d’homenatge al poeta, a les missions i al patrimoni de la zona, la missió que es va produir entre el 15 i el 23 de maig.

    Cernuda, tot i ser ja poeta en aquell moment, explica García, no havia aconseguit la fama internacional que li vindria després. Però com molts altres artistes i intel·lectuals de l’època, va veure en les missions pedagògiques promogudes per la República una manera de compromís cultural i social amb els seus conciutadans.

    No va participar com a literat, sinó acompanyant allò que es coneixia com el Museu del Poble, una sèrie de rèpliques, en diferents mides i formats, d’obres d’art molt conegudes i representatives del patrimoni pictòric nacional. “Era un intent de democratitzar la cultura i ensenyar als pobles que els quadres de pintors com Goya o Velázquez també els pertanyien a ells”.

    / Cedida

    Homenatge gairebé centenari

    Valdecuenca, Jabaloyas, Veguillas de la Sierra, Alobras i Tormón van ser els mateixos pobles que fa 91 anys va recórrer Cernuda al costat del poeta José Herrera “Petere” i Cristóbal Simancas, ajudant de les missions el treball de les quals era operar el cinema als pobles. García explica que les missions viatjaven amb generadors per donar llum als projectors. “A la gent els impressionava més la llum que el cinema”, explica García. A bona part d’Espanya, la llum elèctrica era una utopia.

    Moltes coses han canviat en gairebé un segle des que Cernuda trepitgés els carrers d’aquestes cinc poblacions. “Ja no tenen nens, però sí que van tenir escola, les primeres escoles en què es va alfabetitzar la població de la comarca”, explica Alcañiz. “No hi ha escoles, a cap”, ratifica García. “A Veguillas, feia sis mesos que va néixer un nen i era l’únic”.

    Tornar 100 anys enrere per homenatjar aquest esforç dels governs republicans ha estat possible gràcies a l’empenta tant de Maximiliano Alcañiz com de María García i al suport de les seves organitzacions, que també van ser part de la trobada.

    María García durant la seva intervenció / Cedida

    Valdecuenca va ser la primera parada. És l’únic dels cinc pobles que conserva l’antiga escola; la utilitzen com a centre social, cultural i de lleure. L’Ajuntament se’l va cedir i allí María García va poder fer una introducció sobre les Missions Pedagògiques.

    La següent parada va ser Jabaloyas. José Luis Castán, director provincial d’Educació a Terol i historiador, va fer un recorregut pels monuments del poble: l’església, l’ermita, dos palaus, el forn, les antigues escoles (per a noies i per a nois).

    Veguillas de la Sierra va ser el tercer escenari, en què les persones participants van menjar i van poder veure un curt documental de José Val de l’Omar, titulat Estampes 1932 .

    A Alobras, de la mà de l’associació cultural del poble –explica Alcanyís–, van organitzar un altre acte en què va participar un veí del poble, de 97 anys, que, per edat, les havia conegut. Encara que no recordava gaire, sí que sabia que hi havia hagut algú important al poble aquells dies. Tant aquest veí com un altre més jove “ens van parlar de les escoles en els anys d’estudiants”. A més, el president de l’associació cultural i docent va fer una exposició d’antic material escolar com ara cartilles o llibres de text.

    Tormón va ser la darrera parada, tant aquell maig de 1934 com aquest del 2025. A la Residència d’Estudiants es conserva una fotografia de Cernuda que se suposa que va ser feta en aquesta localitat. Encara que no se sap què va passar aquells dies de fa 91 anys, segurament va ser la projecció d’alguns documentals informatius i d’animació per, d’una banda, fer propaganda de les novetats i millores socials i polítiques de la República i, de l’altra, entretenir les i els nens. En aquesta ocasió, es va fer una lectura de poemes de Luis Cernuda duta a terme per diferents persones.

    Luis Cernuda, al centre, subjecta un gos. Foto suposadament presa a Tormón
    La ruta que van seguir els antics i nous missioners, una mica més de 40 quilòmetres

    Tormón va suposar el tancament del cercle. No només perquè les i els assistents es van fer una foto de família, suposadament, al mateix paratge en què Cernuda i els companys de la missió de llavors es van fer la que es conserva a la Residència d’Estudiants, sinó també pel que explica María García. Mentre la lectura de les poesies es produïa, ella mirava l’assistència, és a dir, tot el poble congregat al mateix lloc: “Els habitants que estaven de manera molt semblant a com van estar els seus avantpassats en aquella missió”. Es pregunta García si no hauria estat interessant portar teatre en comptes d’un recital, i va pensar que, malgrat que la televisió i internet ja estan a pràcticament totes les llars, els hiverns en aquests pobles devien ser molt durs, agafats a una rutina molt constant.

    Per a García, en aquell moment es va veure més clarament una de les qüestions que aquelles missions volien combatre: la distància (no mesurada en quilòmetres) entre el camp i la ciutat, sinó en termes de cultura, d’entreteniment, de participació. Resulta “interessant reflexionar sobre aquesta relació que continua essent complicada entre la ciutat i els pobles”.

    Missions pedagògiques

    Per a qui no les conegui, les missions pedagògiques van ser una de les primeres iniciatives de la República amb què intentar dues coses: portar “l’alta cultura” al món rural espanyol alhora que transmetre els valors i el projecte republicà a la població del camp.

    Si la República es va instituir l’abril del 31, el Patronat de les Missions va començar el seu camí el mes d’agost d’aquell any amb Manuel Bartolomé Cossío com a president. El poeta Pedro Salinas va ser un dels seus vocals i ve al cas perquè va ser gràcies a ell que Luis Cernuda fos un dels seus missioners. No només va ser a Terol; se sap que va passar una llarga temporada recorrent pobles de Toledo, Segòvia i per mitja Andalusia.

    Com explica María García, les missions portaven cinema, teatre, reproduccions pictòriques i coneixement als pobles més remots. Ara, potser, no ho siguin tant, però en aquells anys, els camins i les carreteres eren més aviat tortuosos i, com reflecteix Val de l’Omar a Estampes 1932 , les seves camionetes havien de travessar rius i anar camp a través.

    “Una de les coses més importants que es van fer a les missions era el repartiment de biblioteques: 100 exemplars amb les obres mestres de la literatura universal, algun diccionari i alguna obra de tema agrícola”, explica García.

    L’esforç a crear-les i mantenir-les en el temps no va ser petit, ja que, com explica la professora, comptaven amb detractors tant a l’esquerra com a la dreta. “No augmentaven vots ni a dreta ni a esquerra, sinó que perseguien un objectiu relacionat amb la justícia cultural. Per a molta gent era una acció diletant”, afirma García.

    A partir del 1934 les coses es van complicar més amb l’arribada a la presidència del Govern de la CEDA i el començament del bienni negre, que va suposar una disminució dràstica del finançament des del Govern.

    Tot i que, segons explica García, un temps abans ja s’havia fet un cert moviment descentralitzador amb delegacions regionals o zonals des del 1933, al voltant moltes vegades dels instituts normals, ja que els seus membres, en molts casos, havien estat missioners al seu moment. D’aquesta manera, hi va haver missions que ja es van fer de manera autònoma des d’aquestes organitzacions i, tot i que la manca de finançament suposava que hi hagués activitats que no es podien fer, “s’afavoreix que grups locals comencin la seva activitat”. “Hi ha necessitat i moltes persones volen transformar la realitat que els envoltava”, explica Garcia. Tot i que aquesta descentralització dificulta en bona mesura la investigació sobre les accions que es van dur a terme.

    En qualsevol cas, l’esclat de la guerra va acabar de manera abrupta amb el projecte de les missions, i uns anys després, amb el de la República mateixa. L’alçament feixista i reaccionari, una vegada més, va suposar la fi del gran intent de modernització i educació de la població d’un país que, en un percentatge alt, vivia en l’analfabetisme i molt lluny dels centres culturals del moment.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    memòria memòria històrica segona república
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El moment dels àpats a l’escola bressol: una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància
    Next Article
    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Anàlisi
    L’escola de l’obediència, el silenci i la reproducció

    juny 11, 2025

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}