Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Pòdcast
    Marina Subirats: “Hem de fer desaparèixer els gèneres”

    A El Diari de l'Educació iniciem una sèrie de pòdcasts amb Marina Subirats Martori, amb qui parlem de coeducació
    Ana Basantanovembre 8, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Marina Subirats és doctora en filosofia i catedràtica de sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat directora de l’Instituto de la Mujer (1993-96) i ha ocupat diferents càrrecs de responsabilitat a l’Ajuntament de Barcelona (1999-2006), entre ells el de regidora d’Educació. És especialista en temes de coeducació, situació de les dones i estructura social. 

    Compartim alguns extractes del pòdcast:

    A.B. La coeducació parteix del principi de la igualtat de gènere i de la no discriminació per raó de sexe. Sembla evident que l’educació ha de ser així, però què succeeix a la pràctica?

    M.S. Tenim molts prejudicis que d’alguna manera ens ha transmès la nostra cultura. No som responsables de la cultura que se’ns ha transmès, som responsables del que deixarem.

    Hem estat educats i educades en una cultura masclista i sexista. I, per tant, ens surt d’una manera espontània creure que una nena té unes determinades obligacions a la vida i un nen en té unes altres.

    Els gèneres són construccions socials que han convingut a la societat i, sobretot, han convingut als homes.

    Què pot fer l’escola o l’institut per trencar amb aquests rols de gènere?

    No perquè neixis nen t’has de comportar d’acord amb el model de gènere que la societat t’ha designat. El que estem tractant a través de la coeducació és que tu, neixis nen o neixis nena, puguis escollir la teva vida en funció d’allò que t’interessa, d’allò que t’agrada, etc.

    El que hem d’aconseguir és una societat en què no hi hagi gènere. És a dir, tu siguis nen o siguis nena, pots jugar a pilota o pots jugar a nines. O les dues coses, o més una que l’altra. I és molt important que el professorat ho entengui.

    El que hem de fer és fer desaparèixer els gèneres, per donar justament més llibertat. Per què? Perquè sabem que la majoria de les persones, aquesta barrera que ha fet la societat entre el característic de l’home i el característic de la dona, és una barrera falsa. És una barrera construïda culturalment i socialment, però que no respon a la realitat.

    El pati és un lloc d’esbarjo, però també és d’educació i de relacions socials. S’està veient un canvi en què les noies també juguen a futbol, que tradicionalment és l’esport rei, però estem parlant de coeducació o de masculinitzar l’espai de joc?

    Això és el que ha passat. Tot el que es considerava que era propi dels homes, tenia més valor i més prestigi.

    S’han perdut els jocs de nenes, molts d’ells, per falta d’espai per jugar-hi.

    Què és el que sempre hem dit? Heu d’organitzar el pati. Per exemple, que hi hagi uns dies en què surt la pilota, i uns altres dies que siguin un altre tipus de jocs i que siguin jocs que tinguin a veure amb el que sempre ha estat la feminitat.

    Has escrit molts llibres, com ‘Coeducació, aposta per la llibertat’, de l’editorial Octaedro, que dona eines al professorat per eliminar prejudicis perquè a vegades de forma inconscient s’imposen models antics. Podríem posar algun exemple?

    Fa més de 30 anys vam escriure també ‘Balones fuera’ amb una companya — Amparo Tomé–, precisament sobre observació. Vam gravar a l’aula com el professorat parlava a nens i a nenes. Què vam trobar? Que per cada 100 paraules dites a nens, però no nens així en general, sinó a un nen en concret o a un grupet de nens, només n’havien dit 76 a les nenes. És a dir, un dèficit d’una quarta part d’atenció a les nenes.

    Vam trobar que, moltes vegades, el professorat, i també les mestres, sense ser-ne gaire conscients, utilitza les nenes per ajudar els nens, per frenar-los.

    En els últims anys o dècades hi ha hagut exemples de bones pràctiques. Podríem concretar algun?

    Sí, hi ha hagut moltes coses de coeducació, moltes experiències. Ara s’ha de dir una cosa, que no hi ha hagut un impuls suficient de part de les administracions. D’on ha vingut l’impuls? Ha vingut del professorat. De la mateixa manera, a les universitats no hi ha hagut un pla decidit, podríem dir, des de la rectoria en general, sinó que a través d’alguna llei, com la llei d’igualtat del 2007, sí, s’han creat unitats d’igualtat a les universitats. I s’han creat també càtedres o centres de recerca sobre temes de gènere. Però ha sigut molt la societat la que ho ha portat endavant.

    Consulta aquí els nostres podcasts

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    coeducació gènere Marina Subirats pòdcast
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’empremta UAO i el poder de l’escolta
    Next Article
    Actualitat
    La jornada anual de l’Aliança Educació 360, dedicada a la perspectiva socioeducativa
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}