Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Mestres i civilització

    Redacciósetembre 14, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest estiu ens hem trobat als mitjans els productors de llet de casa nostra ben i raonablement empipats perquè se’ls està empenyent a un carreró sense sortida, forçant-los a cobrar el preu de la llet per sota dels demostrables costos de producció. Ja fa temps que a Catalunya els productors de llet van tancant. Paral·lelament anem incrementant la importació de làctics.

    No és novetat –diversos estudis ho van posant de manifest– que els ciutadans de l’Estat espanyol, comparativament amb la mitjana dels europeus, prioritzem el preu en les nostres decisions de compra i, estadísticament, no contemplem tant factors de proximitat, mediambientals, ètics, de futur… És com si tinguéssim (insisteixo, estadísticament) una visió més a curt termini que la dels nostres veïns. ¿Assumim el perill que suposa, en un taulell d’escacs, no contemplar més enllà de la jugada present?

    No se sol qüestionar la funció emancipadora de l’educació. Sortosament, en tenim força evidències. Però potser no hauríem de precipitar-nos a valorar aquesta capacitat de l’educació com a indiscutible. N’hauríem de subratllar la potencialitat i treballar per assolir-la, mantenint sempre aquell sa escepticisme davant de qualsevol idea massa estesa. I és que també es donen indicis que podrien conduir a una visió oposada: l’educació com a instrument perpetuador d’un sistema amb clars desajustos, viciat i perillosament (autodestructivament) pagat d’ell mateix. ¿Com anem, en matèria de foment de l’esperit crític a les nostres escoles? Quin és el termòmetre de l’esperit crític entre els nostres mestres?

    ¿Per què no ens plantegem el repte, veritablement transformador, de potenciar més i millor l’autèntic esperit crític entre els infants i joves, demà ciutadans i consumidors decisius?

    El 1950, Bertrand Russell, en aquella joia de lucidesa que caldria rellegir cada estiu o tenir sempre ben a mà –Assaigs impopulars–, ens alertava ja dels riscos del sotmetiment de l’educació als mandats d’aquells que no tenen cap experiència a tractar amb joves i que entenen l’educació com un instrument de propaganda. I demanava dels docents:

    “La funció del mestre, tanmateix, no és solament la de mitigar l’ardor de les controvèrsies. Té tasques més positives a fer, i no pot ésser un gran mestre si no està inspirat pel desig de dur a terme aquestes tasques. EIs mestres són, més que qualsevol altre estament, els guardians de la civilització. Haurien d’ésser profundament conscients del que és la civilització, i estar desitjosos d’impartir una actitud civilitzada als deixebles”.

     

    Les nostres comunitats educatives estan demostrant tenir una gran capacitat de gestió del canvi. Més enllà del raonable sentiment d’orgull per la reeixida resposta donada fins ara a la covid19 als centres, estem duent a terme una intensa renovació pedagògica, sistèmica, en xarxa, que aprofita tot el coneixement i la tecnologia d’avui. Paral·lelament, amb molt de retard, sembla ser que per fi ha arribat la dècada de la formació professional. Ens en comencem a sortir (amb excepció, està clar, de la previsió de places per al curs 2021/22 per part de qui no ha valorat encara el bé per a l’alumne i per al sistema productiu que suposaria una bona relació de concertació amb diverses modalitats de centres de formació professional).

    Per a nosaltres, els mestres, l’any comença l’1 de setembre. És ara, havent gaudit de temps de silenci, lectures i reflexió distanciada, el moment de llançar bons desitjos i d’adquirir compromisos. ¿Per què no ens plantegem també el repte, veritablement transformador, civilitzador, de potenciar més i millor l’autèntic esperit crític entre els nostres infants i joves, també ciutadans i consumidors decisius demà? Que tinguem, tots plegats, la saviesa de distanciar-nos de l’aparença i viatjar al fonament de les coses.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Formació universitària ‘sènior’: una recepta per prevenir l’envelliment
    Next Article
    Reportatge
    Infàncies trans, entre la realitat i el debat
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}