Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Mòbils, no? Hi ha alternatives

    Joan M. Gironagener 9, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’ha generat una certa alarma social en sectors concrets de la nostra societat, classes mitjanes sobretot. Famílies i professorat posen el crit al cel sobre els perills dels mòbils en mans dels infants o adolescents. I demanen que es prohibeixi el seu ús als centres escolars o bé que no en tinguin fins als setze anys. Sembla que prefereixen prohibir abans que ensenyar. El Departament dit d’Educació s’ha fet ressò de l’alarma mediàtica i està estudiant com regular o prohibir aquests aparells als centres escolars. Moltes institucions han dit la seva. Intentaré afegir algunes reflexions al debat.

    *Els mòbils han vingut per quedar-se i cada dia seran part més gran de la nostra vida i de les nostres activitats. Com ho serà també la mal anomenada intel·ligència artificial. Prohibir, en aquest cas com en molts d’altres, no serveix de gaire. Potser ens hauríem de plantejar com ensenyar a les criatures a fer-los servir bé. Potser la generació adulta, una part dels progenitors i del professorat no estem a l’altura. No coneixem prou el funcionament d’aquests aparells i no ens atrevim a ensenyar als fills o alumnes.

    *Ara per ara no hi ha cap estudi seriós[1] que demostri els perills que se’ls atribueix. No hi ha cap estudi que conclogui que la prohibició afavoreixi la salut de les criatures o dels adolescents. Tampoc no hi ha cap prova clara que les relacions entre les persones hagin minvat a causa d’internet o les xarxes socials.

    *Educar en una vida plena de tecnologia no és senzill, és complicat; per això, molts adults busquen la solució aparentment fàcil: la prohibició. Dic aparentment perquè les conseqüències, si s’aplica, poden ser més greus que l’objectiu que es vol aconseguir. Què faran als setze anys amb un a les mans? Els suposats perills potser seran més forts, després dels anys de la prohibició, delint-se per tenir-lo, com el faran servir? Quins límits tindran? Amb qui podrien confiar quan els seus adults de referència, pares i mestres, no han estat al cas, no han acomplert la seva responsabilitat d’ensenyar, d’acompanyar-los en l’accés a l’aparell. Qui els explicarà la diferència entre el món de la publicitat que envaeix totes les xarxes digitals i el món real? Se’ls ha d’ajudar i acompanyar perquè descobreixin el que hi ha darrere. La responsabilitat és de les generacions adultes, de qui els ha d’educar.

    *Constato un problema greu: el desconeixement generalitzat. Els mòbils contenen moltes aplicacions. Les que fan (fem) servir majoritàriament són les creades per les grans empreses tecnològiques, les anomenades GAFAM[2], i les xineses que estan entrant amb força.

    La responsabilitat és de les generacions adultes, de qui els ha d’educar

    Instagram, la xinesa Tiktok i moltes altres, estan pensades per crear addicció, per provocar una dependència, no apareixen els continguts de manera cronològica, la qual cosa provoca estar-hi atents contínuament i, alhora, proporcionar-los les nostres dades que serviran per als seus negocis, dades que proporcionem de manera gratuïta i inconscientment. Dic desconeixement perquè hi ha xarxes socials i aplicacions alternatives que no depenen de GAFAM[3]. Aplicacions de programari lliure amb els seus propis servidors. Educar, educar-nos en la tecnologia digital implicaria conèixer i utilitzar-les. Per què no ho fem? La majoria de centres escolars, la majoria d’adults continuem amb Google i companyia. És la nostra responsabilitat si infants i adolescents fan com nosaltres i depenen de les aplicacions pernicioses. Educar no és senzill: prohibir no ajuda. Amb altres temes conflictius busquem alternatives que superin o minvin el conflicte. Amb els mòbils caldria fer el mateix. Oferir alternatives que depassin el que ofereix el sistema econòmic que ens domina.

    Hem de parlar d’ús responsable explicant que els aparells tecnològics que tenen (tenim) a les mans estan dissenyats per crear addicció. Que la tecnologia no és neutra. No oblidem, però, que la responsabilitat més gran correspon a les empreses que creen, construeixen i venen; i als governs que ho permeten o, fins i tot, es beneficien dels guanys econòmics.

    Hem de parlar d’ús responsable tenint en compte les enormes despeses energètiques i d’aigua que necessiten les tecnologies digitals no lliures. Estan perjudicant el medi ambient i afavorint el greu canvi climàtic que estem patint. Les aplicacions lliures consumeixen molta menys electricitat i gens d’aigua. La xarxa social Mastodon n’és un exemple.

    *La utilització varia segons la classe social. Caldria pensar si la disminució de l’èxit escolar d’una part d’alumnat en situació socioeconòmica precària es deu a la situació que viuen o a la utilització de mòbils. Criatures de classes socials baixes passen més hores amb els mòbils i diuen que es retarda el seu creixement. Quina és la causa: el mòbil o la situació precària? Quan no hi havia mòbils a aquests infants també els costava més créixer i madurar. Malauradament, com en altres aspectes, els més afectats són els menys equipats per afrontar-ne les conseqüències. Però en moltes d’aquestes famílies els adolescents poden, fins i tot, ajudar els seus adults a entendre la tecnologia que els envolta. Les preocupacions o prioritats també són diferents. Als pares i mares que arriben tard i cansats a casa al vespre a fer el sopar i posar a dormir la canalla els deu ser complicat evitar l’ús de les pantalles dels seus fills o filles.

    La prohibició no protegeix com l’educació i l’acompanyament

    *Les famílies que demanen que els centres prohibeixen el mòbil, que necessiten sentir-se acompanyades per un grup nombrós per no comprar l’aparell als seus fills o filles, estan deixant de banda la seva responsabilitat educadora. Si els adolescents avui passen hores amb els mòbils podríem pensar que tenen menys temps lliure que els d’abans; que no tenien tantes activitats extraescolars, tenien més temps d’oci i estaven menys vigilats. El mòbil els serveix per ser adolescents: i hi tenen dret. En Jaume Funes ho ha explicat prou clarament[4]. Els nens pregunten, però els adolescents opinen, una realitat que molesta als adults. Els adolescents sempre tenen raó: potser a vegades, s’expliquen malament. Sense conflictes no hi ha canvis. Potser els han de viure sols o soles perquè els adults de referència no ens hem adonat del que els passava. A l’adolescència apareix moltes vegades un cert o gran malestar, la pantalla pot servir per oblidar-lo. Més que prohibir aniria bé ajudar i donar recursos per millorar el seu malestar. La prohibició no protegeix com l’educació i l’acompanyament i, a més, ens fa més cecs als adults que desconeixerem aspectes dels nostres adolescents. José Ramón Ubieto, psicòleg, escriu: «En el debat dels mòbils i els nens, la solució no és la prohibició»[5]. Proposa que les famílies eduquin i posin límits.

    *Educar no és només aprendre coneixements, és aprendre per a la vida amb tot el que representa. I una part important, avui, és l’ús del mòbil. Educar i educar-nos en aquest camp implica a familiars i educadors, conèixer i utilitzar les alternatives no pernicioses per al comportament i per al medi ambient: programari i aplicacions lliures.

     

    [1] https://www.aeped.es/sites/default/files/comunicado_salud_digital_aep.pdf

    [2] Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft

    [3] Pere Girona, analista de dades.

    [4] https://www.ara.cat/opinio/drets-digitals-infancia-jaume-funes_129_4858865.html

    [5] José R. Ubieto (2023) ¿Adictos o amantes? Claves para la salud mental digital en infancias y adolescencias. Ed. Octaedro

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    mòbil mòbil a les aules mòbils opinió Pantalles
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Carme Ripoll, Joan Escolar: dues vides compromeses amb l’educació
    Next Article
    Opinió
    Un nou currículum, una mateixa infància
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    3 comentaris

    1. Francisco Soto on gener 9, 2024 1:25 pm

      L’objecte del debat és a quina edat el poden començar a utilitzar.

      De la mateixa manera que tothom té clar que per fer servir un cotxe s’ha de complir un requisit d’edat, i haver superat unes proves teòriques i pràctiques, molts creiem que s’ha d’aplicar una cosa semblant amb els telèfons intel·ligents.

      Una edat mínima i uns cursos de formació i conscienciació, abans de tenir-ne un en propietat.

      Reply
    2. Joan M Girona on gener 10, 2024 12:11 pm

      Diria que és més important l’acompanyament o dedicació dels adults de referència que l’edat de les criatures. Totes són diferents i els seus entorns també.

      Reply
    3. jaume cela on gener 11, 2024 11:52 am

      Fa uns dies vaig anar a escoltar què deien els components d`’una taula rodona sobre els mòbils i els seus usos, sobretot a l’adolescència i curiosament no hi havia ni un o ni una adolescent a la taula per explicar el seu punt de vista. Acostumem a parlar molt de l’adolescència però sense deixar-los que expressin públicament com se senten, o que opinen del que els adults expressem.

      Reply
    Reply To jaume cela Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.