Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Necessitem analitzar les zones escolars per la gestió de l’escolaritat equilibrada!

    Alba Caballé i Riveramaig 22, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La llista de governs i tècnics municipals que porten anys provant, executant, avaluant i modificant accions en matèria d’escolaritat equilibrada és llarga. I no podria ser d’altra manera, donat que la preocupació social sobre el que comunament s’anomena segregació escolar fa temps que va saltar de l’escola a la política local. Doncs és aquí, a petita escala, on la realitat s’expressa i evidencia de manera incontestable, i on s’inicien els processos de reivindicació social i política que, amb major o menor rapidesa i fortuna, aconsegueixen guanyar i forçar complicitats a altres nivells polítics i administratius.

    Així doncs, l’acció en l’anomenada lluita contra la segregació escolar (terminologia que donaria per un debat llarg i interessant) de persones compromeses en diferents administracions, però també des dels diferents espais de debat i acció comunitària i social, comença a tenir un recorregut que es pot mesurar en anys, en alguns casos, de més d’una dècada. Per posar una referència, el primer informe del Síndic de Greuges sobre la segregació escolar es va publicar el 2016, fruit sense dubte de la pressió exercida des de les mateixes comunitats educatives i altres grups d’interès (locals, és clar!) que venien produint-se en els anys precedents. El procés és aquest, de l’escala municipal cap als voltants i cap amunt, i no pas a la inversa.

    Entre les propostes de tot autor que vulgui elaborar un portafoli d’accions a implementar en la lluita contra la segregació escolar hi surt sempre la zonificació escolar. Aquesta es recull en el mateix Decret 11/2021 com una mesura per la prevenció de la segregació, i ha estat una de les propostes destacades per la Síndica de Greuges en la Jornada de seguiment del Pacte contra la segregació escolar, el passat mes de Gener del 2023.

    La zonificació escolar, que té un origen purament de gestió i ajust de l’oferta i la demanda de les places escolars i que durant anys ha complert amb relativa eficàcia aquesta funció, és cridada ara a ser revisada i si s’escau, modificada, perquè a més de complir la seva funció d’origen, contribueixi a l’eliminació o la disminució dels processos de segregació escolar, o que en tot cas, no els incrementi.

    La zonificació escolarés cridada ara a ser revisada

    La teoria, per tant, sembla de fàcil. El problema és com es posa a la pràctica la primera fase, que és la modelització de propostes alternatives de zonificació escolar actual. Els problemes són diversos, i si bé cap d’ells es poden considerar insuperables, tampoc són fàcils de resoldre.

    La segona fase és valorar les diferents propostes que es puguin elaborar a través de la modelització; el que pot ser una zona escolar ideal de distribució equilibrada, pot contradir altres valors vinculats a processos d’escolarització. Però sobretot, les noves propostes generaran segurament encesos debats socials i polítics a favor i en contra de les diferents alternatives. La valoració de les zones escolars per part de les famílies es farà en base un conjunt de valors, percepcions, necessitats i circumstàncies que van més enllà del fet escolar. Obviar aquest fet, és fer-se trampes al solitari. Però està clar que per poder valorar una nova zonificació escolar, cal poder tenir una proposta, i això ens fa tornar a la primera fase, que com hem dit, no està exempta de diversos problemes… superables.

    En aquest sentit i en primer lloc, cal fer esment de l’existència de diferents discursos de com han de ser les zones escolars, que no deixen de ser referències genèriques i poc aplicables, per inconcretes (incloses les especificacions del Decret 11/2021). D’aquesta manera hi ha qui aposta per zones escolars petites, qui defensa zones escolars grans, o qui proposa zones de la mida que sigui necessària per aconseguir una agrupació d’alumnat d’origen social heterogeni. En realitat es tracta d’un debat de poc recorregut, no només perquè caldrà mirar la casuística de cada municipi (i de cada barri), sinó perquè la majoria de les cartes en joc ja estan repartides: la ubicació dels centres és la que és, la població està distribuïda en els municipis de manera que s’estableixen ja espais homogenis de perfils socioeconòmics, i perquè ara per ara, la proximitat del centre educatiu respecte el lloc de residència de l’alumne és considerat un valor primordial, juntament amb el de l’agrupació de germans, i això és sovint incompatible tant en la proposta d’una zona heterogènia petita com la d’una gran.

    En segon lloc, per fer noves propostes de zones escolars cal tenir dades, no només de les dinàmiques de comportament entre diferents models de zonificació actuals, sinó dades socioeconòmiques de les unitats familiars amb infants a escolaritzar a curt termini. L’obtenció del mapa de les dinàmiques territorials de l’actual alumnat és la part més fàcil, en tant que el Decret de cessió de dades 3/2022 als ens local permet el tractament d’informació d’utilitat per aquesta finalitat, malgrat que no es pot tenir un perfil socioeconòmic de l’alumnat. L’abocament d’aquestes dades en programaris de sistemes d’informació geogràfica és tècnicament senzill i de baix cost, obtenint-se una informació de gran valor. Per tant, permeteu-me dir que no sé a què estan esperant les diferents administracions per generar aquesta informació.

    És urgent  l’establiment de complicitats i acords que permetin el treball entre diferents administracions i l’espai acadèmic per tal de construir una eina d’anàlisi de zones educatives

    Tanmateix, la proposta de noves zones escolars que tinguin en compte els perfils socioeconòmics de la població, requereixen de l’abocament i cuina de dades i a partir del Padró, el Cens i Agència Estatal d’Administració Tributària, un procés que és molt més complex, però no per això eludible.

    És urgent, doncs, l’establiment de complicitats i acords que permetin el treball entre diferents administracions i l’espai acadèmic per tal de construir una eina d’anàlisi de zones educatives. Les propostes resultants, en alguns casos validaran les zones actuals, en altres formularan alternatives, que tindran major o menor acceptació en funció de la valoració que es faci des de l’àmbit polític, social i de cada una de les famílies. Aquesta és la segona fase, i a la que cal arribar el més aviat possible.

    La zonificació escolar no és la solució definitiva a la segregació escolar, i de fet, ni tan sols podem dir ara, davant la manca d’anàlisi de diferents models basats en dades, que sigui una de les eines més determinants tant en la generació del problema com de la solució. Però està clar que la construcció d’una eina per analitzar i proposar zones educatives és una necessitat que cal exigir, i que de fet, ja estan demandant aquests ens locals als quals fèiem al·lusió al principi d’aquest article. I darrere d’ells vindran, és clar, tots els altres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Segregació segregació escolar Zonificació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Tot el potencial pedagògic del cinema a l’abast del personal docent
    Next Article
    Anàlisi
    Compromisos educatius per al 28M
    Alba Caballé i Rivera

    Doctora en Geografia (UAB), Màster en Gestió i Direcció de RRHH (UOC) i Postgraduada en Estudis d’Impacte Ambiental (UPC). Consultora i tutora del Grau d’Economia i Empresa de la UOC. Tècnica del Servei de Planificació i Avaluació de l’Àrea de Presidència de la Diputació de Barcelona

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}