Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Només el 80% de l’alumnat de 15 anys de Barcelona està al curs que correspon

    Ana Basantamarç 31, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de Fabricació Mecànica de l'Escola del Treball | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A Barcelona, només el 80% de l’alumnat acaba 4t d’ESO als 15 anys, que seria la taxa idònia, però bona part del jovent no acaba l’educació obligatòria a l’edat que correspondria: un 18% ha repetit algun curs o ha fet 16 anys i ha deixat d’estudiar abans de finalitzar-la.

    Així ho indica l’informe ‘Què hem fet per millorar l’abandonament escolar prematur?’ del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB). L’estudi es basa en les persones nascudes el 2001, un total de 12.937, i indica que el 92% es va graduar en ESO, set punts més que fa 10 anys.

    Segons les mateixes dades, un 72% continuen la seva formació en ensenyaments postobligatoris: un 65% fan batxillerat i el 7% fan cicles formatius de grau mitjà (CFGM), però en el pas del primer al segon curs de postobligatòria, tant a batxillerat com als CFGM, es “perden” un 9% dels estudiants.

    Als 18 anys, el 55% acaba l’etapa d’educació secundària postobligatòria amb èxit. Aquest percentatge cau fins al 19% quan es tracta de joves que es troben en situació de vulnerabilitat socioeconòmica, i que el CEB comptabilitza en 1.544 joves.

    Accions preventives a l’ESO

    Per tal de revertir la situació, el Consorci ha valorat algunes de les respostes que ofereix. A l’ESO hi ha tres programes preventius desplegats fa més d’una dècada: Enginy, programes de diversificació curricular (PDC) i unitats d’escolarització compartida (UEC), que segons el CEB han estat “clau” per evitar casos d’abandonament escolar.

    Sota la premissa que l’educació ha de ser inclusiva, es diferencien tres tipus d’actuacions als centres escolars: les destinades a tothom, que haurien de representar un mínim del 80% del conjunt d’iniciatives; les de suport addicional, dirigides a joves en situació de risc acadèmic, que haurien de significar un màxim del 15%; i les mesures intensives per a l’alumnat amb més necessitat, que no hauria de suposar més del 5%.

    La posada en marxa dels programes Enginy, PDC i UEC “va tenir clars efectes transformadors, afavorint la innovació metodològica”, assegura l’informe. Enginy es basa en l’oferta de projectes i tallers de l’àmbit tecnològic, artístic, ocupacional, humanístic i esportiu, entre d’altres, per tal d’orientar l’alumnat a través de la descoberta d’oficis de la ciutat.

    Els PDC proposen estades a empreses i s’orienten a l’alumnat que ha presentat dificultats generalitzades d’aprenentatge durant els primers cursos de la secundària. L’alumnat cursa el 60% del currículum al centre i un 40% en entitats i empreses.

    Les UEC són un recurs adreçat a l’alumnat que per qüestions principalment conductuals veu compromeses les seves possibilitats d’èxit. Es tracta de persones que sovint presenten problemes d’absentisme, rebuig escolar o comportaments disruptius. Aquest alumnat està matriculat a l’institut ordinari, però cursa la totalitat de la seva escolarització en un centre especialitzat en què hi ha grups més reduïts i una atenció més personalitzada.

    A aquests tres programes se sumen els professionals externs dels equips d’assessorament psicopedagògic (EAP) i del servei orientació pla jove (SOPJ), per tal d’orientar l’alumnat a la presa de decisions i la cerca i selecció d’informació.

    Desafecció en els estudis postobligatoris

    D’altra banda, existeix un programa que es diu Projecta’t i que dona suport a l’alumnat que arriba a l’educació postobligatòria (batxillerat o cicles de grau mitjà) sense haver adquirit les competències bàsiques i que tenen dificultats per seguir amb èxit els CFGM o el batxillerat. Es tracta d’oferir suport acadèmic en horari extraescolar dues tardes a la setmana i ajudar en l’organització de la feina, per tal de disminuir un possible abandonament escolar.

    Una altra situació que es dona el primer curs de la postobligatòria és que hi ha estudiants que cursen estudis que no els satisfan, sigui perquè no era la seva primera opció o perquè no correspon amb el que s’imaginaven. La baixa satisfacció pot conduir a una desafecció i a un abandonament dels estudis. Per això, la detecció precoç és important per oferir un canvi d’ensenyament a curt termini i donar una resposta àgil.

    Més cura a les necessitats especials

    L’informe afirma que l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) és “un aspecte clarament millorable a l’educació postobligatòria”. A Barcelona, el curs 2020-2021 hi havia 7.140 alumnes identificats com a NESE A (persones amb discapacitat o trastorn mental) d’ensenyaments obligatoris i postobligatoris, dels quals 6.359 estaven cursant estudis obligatoris i 781, estudis postobligatoris.

    “La baixa presència d’aquest col·lectiu en els ensenyaments postobligatoris posa de manifest una disfunció important en el sistema de detecció i acompanyament d’aquest alumnat en el canvi d’etapa”, remarca el Consorci.

    Un llarg camí per recórrer

    L’estudi indica que, si bé “s’ha avançat” en les actuacions per reduir l’abandonament prematur escolar a Barcelona i s’han consolidat actuacions preventives a l’ESO, encara “queda un bon camí per recórrer”, sobretot en l’etapa postobligatòria.

    El repte per als pròxims anys és “concentrar els esforços i els recursos per assolir la plena continuïtat dels estudis postobligatoris” per tal que “tots els joves, independentment del seu context sociocultural o econòmic, obtinguin l’acreditació que els capacitarà per fer el salt als estudis superiors o al mercat de treball amb una formació bàsica”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament educatiu prematur abandonament escolar Abandonament prematur consorci d'educació de barcelona
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    6 de setembre, inici del curs escolar 2023-24 a Catalunya
    Next Article
    Opinió
    Alumnat gitano
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}