Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pagar el professorat en funció dels resultats de l’alumnat. A qui convé?

    Montse Rosgener 21, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El pagament per resultats (PPR) del professorat no va bé per millorar els resultats acadèmics de l’alumnat. L’Oriol Escardíbul va recollir les investigacions internacionals sobre el tema, sense trobar evidències sòlides que recolzin la seva implementació. Les poques millores que es coneixen són parcials, no duren en el temps i resulten molt cares.  Només en zones on el professorat era molt precari i amb formació insuficient, l’augment salarial lligat als resultats ha augmentat les seves hores de dedicació perquè els permet viure sense buscar-se una altra font d’ingressos. No em sembla descartable que un increment salarial similar degut a qualsevol altre concepte hagués fet el mateix efecte.

    El PPR té efectes no desitjats en l’alumnat. De tot el món, on s’ha posat més èmfasi en aquesta mesura, és als Estats Units, on també s’ha investigat abastament. Fa pocs mesos, el president Obama va encapçalar una reforma de la llei d’educació d’Estats Units per reduir la passió examinadora del sistema. En aquests moments, a Catalunya, s’avaluen de forma externa els resultats en llengües i matemàtiques. En la resta de matèries hi intervé el mateix docent. Als Estats Units, han hagut d’avaluar-ho tot de forma externa, per poder calcular el salari de tot el professorat. Han arribat a usar el 25% del temps escolar en avaluar. La pressió sobre els infants esdevé causa de trastorns i malalties. Tot el que s’acaba treballant, a l’escola, és el que després s’examinarà. Qui posa l’examen, controla el currículum. Qui diu què, condiciona el qui. No tot l’alumnat té un capital cultural homologable als continguts de les proves. La política educativa als Estats Units, no només pel PPR, ha fet augmentar les desigualtats educatives i socials.

    El PPR no va bé tampoc per a la gestió del professorat. Als Estats Units, on ho avaluen tot, entre un 40% i un 50% del professorat abandona les aules en els cinc primers anys de dedicar-se a la docència. El 9,5% dimiteix abans d’acabar el seu primer any com a professor. La satisfacció del professorat ha disminuït en 15 punts des de fa dos anys, arribant al menor nivell de satisfacció en la sèrie d’enquestes de més de dues dècades [i].

    Doncs, per què aquesta insistència en aplicar el PPR a tot el món? Perquè el PPR sí que va bé per a algunes coses.

    Tots els sistemes educatius reprodueixen les desigualtats socials i el discurs del poder, però alhora també tenen capacitat emancipadora perquè permeten la reconstrucció del coneixement i la creació de llaços socials. La tensió entre aquestes dues dinàmiques constitueix el moll de l’os de la política educativa. La concepció del sistema educatiu com una factoria que, en tots els seus graus, produeix titulats, no és neutra, sinó que actua a favor de la naturalització les desigualtats socials, i per tant de la seva perpetuació. El que importa és produir paquets de persones amb uns coneixements idèntics: els que acredita el títol. Julio Carabaña, en La inutilidad de PISA para las escuelas, posa en evidència que les avaluacions en l’educació obligatòria mesuren sobretot “la cultura de classe”, el capital cultural familiar. Qui decideix el contingut d’aquestes avaluacions? Cada vegada més, grans empreses que tenen logística suficient per desenvolupar processos a gran escala. Preparen les proves, les corregeixen, fan els materials escolars que lliguen amb les proves, la formació del professorat perquè lligui amb els materials que lliguen amb les proves… Vegis el creixement espectacular de Pearson, com a líder indiscutible del sector, i com proliferen imitadors i sucursals. La xarxa en va plena.

    Algunes persones treballem cada dia perquè la possibilitat emancipadora de l’educació prevalgui per sobre de la capacitat reproductora. No ens fa cap gràcia que cobri més el professorat que millor aplica el currículum rònec de la LOMCE, o que prepari millor per als exàmens classistes de Pearson. No ens fa cap gràcia que el sistema seleccioni a qui ja està seleccionat per origen familiar. Estem disposats a investigar, reflexionar, avaluar-nos per ajustar la nostra feina contínuament, amb l’objectiu d’aconseguir un sistema que faci recular les desigualtats i que empoderi cada vegada més persones.

    Al final, els defensors del PPR al professorat sempre argumenten que hi ha d’haver una manera o altra de fer que el “mal professorat” abandoni les aules. És curiós, però el PPR només fa que cobrin menys, però no que millorin o que se’n vagin. No hi ha cap mesura miraculosa que substitueixi la gestió de personal: formació, investigació, recolzament, acompanyament, promoció d’equips de treball cohesionats, i quan cal, control disciplinari. És a dir, el que s’ha de fer en tots els llocs de treball del món, amb normes negociades amb els sindicats. També aniria bé que la gestió es fes en una escala humana. Tractar a l’engròs grups humans de 70.000 persones, aproximadament la plantilla docent del Departament d’Ensenyament, no sembla que permeti solucions gaire ajustades. Mentre vaig ser responsable de la Federació d’Educació de CCOO a Catalunya, vaig proposar negociar un bon sistema de gestió de personal al conseller Maragall i a la consellera Rigau. Era més senzill i més barat, si el que volien era que el professorat ho fes bé, que remoure tot el sistema com van fer amb la LEC. No van considerar la proposta. La doctrina neoliberal no fa concessions, per modestes que siguin.

    —

    [i] RICHARD M. INGERSOLL, Beginning Teacher Induction 2012.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat Julio Carabaña opinió Oriol Escardíbul pagament per resultats ppr professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ciberactivisme, Integrasons i islamofòbia: escolta la nostra secció a Barcelona FM
    Next Article
    Actualitat
    Irlanda es planteja fer un referèndum per acabar amb els prejudicis religiosos en l’admissió dels alumnes
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}