Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Patrimoni i escola, teixint complicitats

    Patrimoni i escola, teixint complicitats

    Neus Giménez Turoctubre 5, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    desembre

    El passat dissabte 1 d’octubre es va celebrar la 2a Jornada Patrimoni i Escola, un espai de formació conjunta dirigida a docents i professionals del patrimoni per compartir experiències col·laboratives d’èxit i teixir complicitats entre museus i centres educatius. La iniciativa respon al desplegament de l’Acord Marc entre el Departament de Cultura i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que té com a objectiu millorar la utilització pedagògica del patrimoni i l’accessibilitat per part de la comunitat educativa.

    Justament, una de les primeres ponències de la jornada, a càrrec de Maria Cacheda, coordinadora d’Acció Educativa de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural va ser la presentació dels projectes més rellevants d’aquest acord entre ambdues institucions. Entre ells, destaca la creació del portal culturaeducacio.gencat.cat que vol recollir i difondre totes les propostes didàctiques que el patrimoni cultural català ofereix. Una altra línia de treball important d’aquesta estratègia és la posada en marxa de la Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola. Aquest projecte, que es troba en una fase pilot, vol promoure la creació d’un grup de treball estable format per educadors del patrimoni i docents que impulsi propostes didàctiques col·laboratives entre equipaments patrimonials i centres educatius.

    getimage

    Durant la jornada es va reflexionar sobre qüestions diverses, com ara el repte d’incorporar la inclusió educativa en els programes dels museus o la necessitat d’enfortir la relació entre grups de recerca universitaris, espais patrimonials i centres educatius per tal de compartir i crear coneixement en comú. També es va abordar la importància d’introduir la innovació pedagògica i el treball competencial en les propostes didàctiques dels museus i centres patrimonials.

    A la tarda, es van presentar diverses experiències d’arreu del territori; en subratllem tres. La primera, és el projecte El museu a l’escola, elaborat entre l’escola Samuntada de Sabadell i l’Institut Català de Paleontologia i que va consistir en la creació d’un espai museístic dins el centre educatiu a partir de recursos de l’ICP. La iniciativa forma part del programa Magnet impulsat per la Fundació Jaume Bofill.

    La segona, és la iniciativa Ets un artista… exposes al MAMT (vídeo superior) sorgida de la col·laboració entre el Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT) i diverses escoles de la ciutat a partir de la qual els infants preparaven obres que, després, eren exposades al MAMT amb la cura i els procediments propis de qualsevol exposició professional. I, finalment, la tercera, una experiència pilot d’aprenentatge-servei realitzada entre Museu d’Arqueologia de Catalunya l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona.

    Els vídeos de la 2a Jornada Patrimoni i Escola ja es poden consultar on-line a la pàgina web. A les xarxes, es pot seguir el debat i els comentaris dels assistents mitjançant els hashtags #patrimoniescola i #culturaeducació.

    La reflexió i la creació de sinèrgies entre cultura i ensenyament no s’acaben amb aquesta jornada. Seguiran plenament actives les properes setmanes amb diversos esdeveniments, com ara AproPA’T – Diàlegs d’Educació i Patrimoni que se celebrà els dies 5 i 12 de novembre a Tortosa i a Tarragona respectivament, o les Jornades de Didàctica de la Història l’11 i 12 de novembre al Museu d’Història de Catalunya. La darrera cita, i la de més pes, que clourà aquesta tardor plena de #culturaeducació és el III Congreso Internacional «Los museos en la educación: Repensar los museos» impulsat per EducaThyssen, un dels departaments pedagògics amb una trajectòria més potent en l’àmbit de l’educació patrimonial.

    mail_apropat_header

    Així doncs, aquelles persones que s’interroguen sobre el futur dels museus i l’educació, compten amb un bon nombre d’espais on cercar respostes o, si més no, on formular-se noves preguntes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Captain Fantastic: la fina línia que separa educació i adoctrinament
    Next Article
    Opinió
    Célestin Freinet, 50 anys en el record
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Carla Galeote a Pili Vidal i Jordi Cano: “Els mestres que m’heu marcat són els que m’heu ensenyat més enllà de la matèria”

    desembre 9, 2025

    Dídac Lee a Manel Montoliu: “Em vau ensenyar la cerca de l’excel·lència, i que sempre es pot fer un pas més”

    desembre 2, 2025

    Hanan el Yazidi a Maria Majó: “Et quedaves fora de l’horari escolar, donant-me suport tant educatiu com emocional. Hi eres sempre que et necessitava”

    novembre 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.