Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Paulo Freire, des de la proximitat

    Fina Espinosa Gonzálezjuny 28, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Güell Espai Jove
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La meva va ser una família migrada del sud espanyol a Catalunya, concretament a Girona, els anys 50. Com tantes altres, fugint de la pobresa i cercant una terra on treballar i construir-se un futur.

    De les barraques de Montjuic als Albergs Provisionals. D’allà a pisos insalubres de la ciutat gris i finalment, l’any 1975 van obtenir un pis de protecció oficial al barri de la Font de la Pólvora on l’educació, més enllà de la primària, era una realitat que en alguns casos ni tant sols ens atrevíem a imaginar, i els que ho intentàvem majoritàriament  fracassàvem, condicionats per la manca d’expectatives o la necessitat d’incorporar-nos al mercat laboral.

    La meva adolescència transcorre en el barri, en un moment d’importants moviments veïnals preocupats per millorar les condicions del barri. Gent treballadora, lluitadora i amb forta consciència de classe obrera. Al seu costat, un grup de mestres i educadors hippies que ocupen les nostres vides; a les activitats extraescolars, als casals d’estiu, a les associacions o a l’escola d’adults, on la Furqui, la mestre, ensenyaria a la meva mare, analfabeta, a llegir les lletres grans de les revistes del cor i els noms dels carrers. A signar un document sense tacar-se de tinta els dits deixant la seva empremta.

    Aquests veïns organitzats i implicats en lluites veïnals, aquelles educadores i educadors dels espais no formals i la Marcela, una mestre del centre de formació professional on només vaig assistir un curs escolar, van alterar encara més la meva adolescència, convidant-me a veure la realitat amb uns altres ulls, a qüestionar el meu lloc a la vida, a obrir la ment i el cor a noves experiències i a somiar. Em van convidar a somiar.

    Si s’haguessin quedat en aquest estadi no els hi hauria perdonat. Perquè van generar en mi tal crisi existencial que va ser molt l’acompanyament que van haver de fer després per ajudar-me en els canvis, per trobar nous espais de creixement sense renunciar i abandonar la meva història.

    Avui sé que van ser les primeres i els primers paulofreirans que vaig tenir la sort de trobar.

    Mai em vaig preguntar què volia ser de gran, però aquest acompanyament d’una manera o altra em va anar marcant el camí. Primer d’ajudant dels monitors i les monitores, després, amb 16 anys, ja sent el seu relleu, i no sé encara ben bé com em trobo pocs anys més tard a l’Escola d’Educadors Especialitzats de les Comarques Gironines on, per primer cop, entraria en un procés formatiu vivencial, significatiu, en el qual despertarien en mi les ganes d’aprendre i formar-me.

    Avui sé que amb la seva metodologia, basada en la incorporació del bagatge i saber de cada alumne i en l’anàlisi constant de la pràctica educativa, van ser la segona remesa de paulofreirianes i paulofreirians amb què em creuaria.

    L’any 1993, a l’Escola d’Adults de Salt, amb el freirià Sebas Parra, em prepararia les proves d’accés per majors de 25 anys i el següent curs, sabent-me motiu d’orgull pels meus i per mi mateixa, iniciaria la formació universitària.

    Allà vaig fer algun descobriment, com que allò que jo considerava la cumbre del saber no ho era tant. Ni en el meu barri érem majoritàriament simples i poc instruïts, ni totes aquelles i aquells universitaris eren gent culta i dotats d’especial intel·ligència.

    També vaig trobar un munt de coneixements nous que donaven un marc conceptual a la meva pràctica, un títol amb el qual dignificar la meva professió i les condicions laborals i de nou, un quants paulofreirians que marcarien de nou la meva trajectòria personal i professional. A ells el meu agraïment i reconeixement per la tasca que continuen fent de difusió del llegat de Paulo Freire.

    I ara, 30 anys més tard, ara que, com diu la cançó de l’Ismael Serrano, “cumplimos más años que promesas”, on estic?

    Des de fa 5 anys, dirigint un equipament juvenil de nova creació adreçat a joves, majoritàriament entre els 16 i els 25 anys d’un barri de la ciutat on conflueixen moltes vulnerabilitats i també moltes potencialitats.

    Güell Espai Jove és un equipament juvenil de nova creació adreçat a joves de 16 a 25 anys d’un barri de Girona on conflueixen moltes vulnerabilitats i també moltes potencialitats

    El centre s’anomena Güell Espai Jove i té com a finalitat l’acompanyament socioeducatiu proper i continuat en tots els àmbits de la vida a través de la creació de vincles socioafectius entre els educadors i les educadores i els joves que participen del projecte i de les relacions d’aquests amb el grup d’iguals i la comunitat.  Pretén ser un centre de referència per a la gent jove, en el qual trobin respostes a les necessitats que presenten i el suport i els mitjans per al desenvolupament de les seves propostes. Per últim, el projecte manté una interrelació constant amb les entitats i els serveis del territori, cercant sinèrgies de col·laboració que enforteixen les relacions i la convivència veïnal.

    Per fer aterrar aquests principis, desenvolupem projectes i activitats en tres àmbits; Formació i Ocupació, Lleure i Participació Ciutadana.

    La mirada cap als joves, el reconeixement i respecte cap a les seves històries i bagatges, l’absolut convenciment que totes i tots tenim un lloc a la societat des d’on construir-nos i millorar-la, el rol dels educadors i les educadores com a facilitadores i acompanyants, la flexibilitat en els horaris, en l’ús dels espais, la vinculació al teixit social del territori i un projecte que es troba permanentment en construcció en funció dels interessos i les necessitats de tots que formem part, tot plegat em fa pensar que tots i cada un dels i les  membres del nostre equip educatiu som agents actius de la pedagogia de Paulo Freire , posicionats políticament a favor de l’educació com a pràctica de llibertat.

    Gràcies Paulo.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els municipis recelen de la “falsa gratuïtat” d’Infantil 2
    Next Article
    Actualitat
    Inèdit: directors i directores concentrats davant d’Educació
    Fina Espinosa González

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}