Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per al retorn a una presencialitat millorada en la formació universitària

    Pere Soler Masóabril 22, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La reobertura de les aules universitàries i d’una activitat raonable dels campus universitaris és essencial tant per les mateixes persones joves que hi conviuen, es formen i desenvolupen, com també per la resta de la societat, en la mesura que la funció de la universitat hi té una incidència important. La formació universitària no es redueix únicament en l’assoliment de les sobrevalorades competències requerides per l’encaix i l’adaptació al sistema establert, definit i dissenyat en termes productius i de mercat. És de gran valor també l’espai comunitari (campus), que contribueix a l’aprenentatge entre iguals, a la generació espontània de debat, a la confrontació dialèctica, a l’activisme estudiantil i també a l’equitat. La universitat, doncs, no s’esgota en l’execució dels plans d’estudi ni en les sessions estrictes de classe, sistematitzades i amb tendència a la sobreprogramació tècnica. Sortosament, la vida acadèmica comporta moltes altres esferes d’aprenentatge que fins avui han tingut un valor determinant en molts casos (associacionisme estudiantil, serveis d’esport, cooperació, programes culturals, biblioteques, centres de recursos, laboratoris…). La funció educativa i transformadora de la universitat va –o hauria d’anar– molt més enllà del treball entre les parets de l’aula.

    Després d’un any de docència virtual o molt majoritàriament virtual a les universitats presencials, més enllà de considerar i sumar les possibilitats i les oportunitats de la comunicació mediatitzada tecnològicament, hem de recordar que la relació i la comunicació humanes directes i espontànies, amb el no menyspreable valor afegit de la comunicació no verbal i vivencial, són claus. En aquest sentit, l’aprenentatge informal que es dona en la comunitat universitària també té la seva projecció significativa a través de la relació i la convivència entre l’alumnat a l’aula. Amb la docència virtual es redueix la interacció i, amb aquesta, la relació d’ajuda mútua natural entres aquests grups. No és cap novetat que el grup-classe, el clima d’aula i l’ambient acadèmic ajuden, acompanyen i estimulen la formació, el creixement i l’aprenentatge. Aquesta és justament una de les raons principals per la qual fins avui els estudiants prefereixen una formació presencial a la virtual. L’ambient acadèmic facilita i contribueix a la socialització i esdevé també un espai de creixement. Quan aquest espai físic no hi és, la “carrera acadèmica” es fa més costosa, llarga i feixuga. La “solitud del corredor” es fa notar, la incentivació és menor i l’aprenentatge se’n ressent. Les restriccions de mobilitat, d’interacció i de desenvolupament grupal incideixen a més en el desenvolupament emocional de molts d’ells i elles, tot condicionant la seva vitalitat i benestar.

    La pandèmia ha fet evident i accelerat les possibilitats tecnològiques de comunicació que tenim a l’abast i ens ha fet més destres en classes telemàtiques, infografies, diapositives, animacions, jocs educatius, viatges virtuals, webinars, etc. Es pot dir que ha contribuït a fer-nos repensar recursos didàctics i, en alguns aspectes limitats, a afavorir l’avenç cap a la democratització d’un determinat tipus de formació. Hem de ser prudents i no creure que aquests recursos tecnològics asseguren i poden substituir la formació i, en definitiva, l’educació. De moment, caldria qüestionar-nos en quina mesura aquesta tecnologia està a l’abast de tothom, és a dir, si s’ha democratitzat suficientment i amb quina qualitat. Seria també recomanable preguntar-nos qui hi ha darrere d’aquestes tecnologies de la informació i la comunicació i quines implicacions pot comportar la dependència o acumulació d’informació en mans seves. La resposta a aquests interrogants ens ha de portar a posicionar-nos davant del model d’educació que s’instaura com a producte de consum i mercaderia.  Hi ha, doncs, feina a fer si volem aprofitar el camí recorregut de manera accelerada arran de la pandèmia i situar el debat en allò que és clau per a les missions de la universitat. El debat no s’ha de limitar només a la modalitat de docència i aprenentatge presencial o virtual, i a les hibridacions i alternatives que les tecnologies ens proporcionen. El que és realment interessant és el debat social i ideològic que hi ha darrere del model que s’imposarà i el posicionament pedagògic que prenguem en aquesta cruïlla que se’ns presenta.

    L’aprenentatge informal que es dona en la comunitat universitària també té la seva projecció significativa a través de la relació i la convivència entre l’alumnat a l’aula. Quan no hi és, la ‘carrera acadèmica’ es fa més costosa, llarga i feixuga

    L’essència de la universitat ha estat en el saber, el coneixement i el pensament lliure, lluny de constrenyiments i dogmes; i, per això, a banda de preparar professionals competents per inserir-se en el mercat laboral, limitat i condicionat per un sistema que té evidències compartides de fallida, ha d’aspirar a formar persones reflexives que no es limiten només a una lectura del text, sinó també del context. Ha d’ajudar a desvetllar i afrontar les raons principals que avui fan que la majoria de la generació de persones joves tinguin dificultats per projectar-se en el futur.

    Ens cal aprofitar la sacsejada que la pandèmia ha portat a la vida universitària per repensar-la,  democratitzar-la, fer-la més justa i socialment més responsable. S’ha fet evident que ens necessitem i que, malgrat hem constatat el potencial enorme de les tecnologies actuals, en alguna mesura el contacte físic i la presència s’han fet insubstituïbles perquè l’educació és alguna cosa més que l’intercanvi d’un codi binari. Això ens obliga a repensar el valor de la presència en la relació educativa, en totes les etapes, també a la universitat. Una presencialitat que ha de saber ser utilitzada en termes de qualitat educativa, d’equitat i de sostenibilitat. Hem de saber identificar millor allò essencial del fet de ser presents i poder treballar amb el tangible i la interacció sense constriccions i subterfugis. Saber posar de relleu el valor afegit que justifica i fa primordial ser presents i poder experimentar la vivència amb tots els sentits.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Quatre mesos sense teràpia perquè la concessió de la beca s’eternitza
    Next Article
    Anàlisi
    Educateca (4): Llibres d’educació per Sant Jordi
    Pere Soler Masó

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.