Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Per què hem prohibit als nens poder gaudir dels carrers sols?

    Pedro Bravooctubre 19, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Les senyals ho permeten; nosaltres, no
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un parell de germans vaguen pels carrers de la seva ciutat amb una missió. Són minúsculs, són japonesos i tenen entre quatre i sis anys. La seva mare els ha encarregat que comprin una mica de carn, unes patates i una mica de fruita. I ho han de fer sols. Al principi els costa, ploren, es despisten, s’astoren, però a poc a poc acaben concentrant-se en la tasca i la rematen amb èxit. Tot és part d’un programa, un reality de la TV japonesa que es diu El meu primer encàrrec i que porta en antena 25 anys.

    El descobreixo en un interessant article de The Atlantic titulat Per què els nens japonesos poden anar caminant a l’escola sols. Això del programa de TV és tan sols la cirereta exòtica dins d’un text que no té desperdici. Pel que sembla, al Japó no és gens estrany veure nens anar a l’escola caminant i en transport públic. Nens sols, sense vigilància de cap tipus, sense altres adults a l’aguait. Ho repeteixo una altra vegada per si de cas algú està llegint en diagonal: allà és normal veure nens de sis anys anant a la seva bola sols per Tòquio.

    L’autora del text, Selena Hoy, dóna exemples de nens que ho fan i de pares que ho permeten amb tranquil·litat absoluta perquè ells ho van fer també quan tenien l’edat dels seus fills o fins i tot abans. I es recolza per explicar-ho a l’aclaparat lector occidental en el punt de vista d’una antropòloga experta en el tema que assegura que tot es basa en com d’estès està allà el fet de caminar a tot arreu i usar transport públic, però també en la confiança en el grup, en què els japonesos aprenen des de petits a fer-se càrrec al cole d’assumptes com la neteja i servir el menjar i que per això tenen de grans aquest sentit de la responsabilitat que fa que les seves ciutats estiguin netes com una patena i que els nens vagin sols i tan tranquils sabent que la resta del carrer està pendent d’ells.

    Estan bojos aquests japonesos, podria pensar en llegir tot això i passar a una altra cosa en teoria més propera però gairebé millor que no. Ens hauríem de preguntar per què, a Espanya, però crec que en bona part del món presumptament civilitzat, hem estat capaços de prohibir la circulació de nens sols a les nostres ciutats i les nostres societats. Per què el que abans era normal, fer un encàrrec, jugar, anar a l’escola, ficar-se en un cinema, ara és impossible per a menors de tretze o catorze anys.

    Jo no tinc fills i per això no sé el que se sent al segle XXI deixant-los lliures per anar per la ciutat però sí que veig que el que passa ara no passava abans. El que passa ara és que no es veuen nens sols. El que passa ara és que hi ha moltes pors que ho impedeixen. Por a la inseguretat, a la violència sexual, a les desaparicions. Suposo que també por al trànsit, el més lògic de tots ells per això de les estadístiques, que s’entesten a demostrar que les ciutats espanyoles són més segures que mai en tota la resta menys en això.

    No entraré aquí a si hi ha o no sobreprotecció a la infància, no tinc respostes a mà per això i no em ve de gust inventar-me-les. El que m’agradaria és reflexionar sobre com la solució a aquestes pors potser no hauria de ser la que és sinó la contrària. És a dir, hem de tancar els nostres nens a casa perquè no els passi res o ens hem d’ocupar que a fora no els pugui passar res?

    Crec que ja he explicat per aquí alguna vegada com van canviar les ciutats holandeses (i les daneses, per exemple), com es van transformar de ser ciutats per als cotxes a ciutats per a les persones. Va ser la gent, la mateixa societat, la que així ho va voler, farta d’haver d’enterrar sobretot nens i nenes que no sabien que, per entrar en el joc del progrés, calia deixar de jugar al carrer o, si no, morir aixafat sota les rodes d’un cotxe. Aquí tenim una solució per a una de les pors. Es tracta que ens adonem que exercint això que pensem que és la llibertat de circulació per la ciutat en vehicle privat estem prohibint a la infància la llibertat d’ús del seu entorn. No hauria de ser tan difícil, encara que veient les reaccions als embussos i talls de trànsit dels últims dies pinta malament.

    Però, i les altres pors? Tampoc és moment que em posi a teoritzar sobre la histèria provocada per la forma de consumir notícies de successos que ens agrada tant. El fet és que no confiem en el carrer perquè no confiem en els altres. Per això sí que és moment que recordi Jane Jacobs. En realitat, quan s’escriu i es pensa sobre ciutat, sempre és moment per recordar-la.

    La Jacobs, al seu llibrot Vida i mort en les grans ciutats repeteix constantment com un valor de les zones urbanes sanes és permetre que uns veïns estiguin pendents dels altres i així es creïn entorns urbans segurs per a totes les edats. No és cosa fàcil aconseguir-ho o mantenir-lo, segons explica la tia Jane, i depèn de coses diverses com la densitat, la diversitat, els espais públics i moltes altres. Era més fàcil i freqüent el 1961, quan ella va escriure aquest llibre, tant a Nova York com aquí. Però també ho va ser quan jo vaig créixer en un Madrid molt més ple de navalles, cadenes, heroïna i delinqüència que aquest i, malgrat això, més amable i compartit que ara.

    Què ha passat perquè haguem deixat de prestar-nos atenció els uns als altres? Sento dir que tampoc en tinc la resposta. O dic, més aviat, que potser la resposta l’haguem de reflexionar cadascun en solitari i després trobar-la en comú.

    Aquest és un article publicat al blog ‘Des de mi bici’

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ciutats Educadores Lleure municipis
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un pati, dos mons
    Next Article
    Actualitat
    Blanca Azanza: “L’etapa d’infantil no és un negoci”
    Pedro Bravo

    Related Posts

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Fundesplai supera les 110.000 places aquest estiu i augmenta un 10% les beques

    maig 7, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}