Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per un carnaval educatiu

    Si has sobreviscut a la setmana de carnaval, has regalat una setmana plena d’aprenentatges, diversió i cures!
    Brenda Bärmarç 3, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Famílies, mestres i professorat (i alguna que altra criatura!) deuen acabar la setmana esgotades davant de les consignes, disfresses, balls, murals i normes que ha suposat el carnaval. Ha estat un dels temes recurrents a les sortides de les escoles, grups de missatgeria instantània i, també s’hi han sumat les tertúlies dels mitjans.

    A partir d’una publicació a xarxes de la periodista Laura Rosel, on es veia una criatura amb trenes estrafolàries i el rètol “Carnestoltes, ni oblit ni perdó”, dijous de la setmana passada vam parlar del tema a RAC1 davant d’una audiència molt cansada dels encàrrecs i incrèdula del seu sentit educatiu. Per aquest motiu, em vaig sumar a fer-me preguntes sobre el sentit que li donem al carnaval a banda dels nervis, matinades fent disfresses i els encàrrecs de darrera hora.

    Passejar pels patis i parcs ens deixa veure que, per moltes criatures, és una de les festivitats més esperades. Una setmana plena de diversió, disfresses i normes esbojarrades. Tot i que pot ser percebuda com un desgavell logístic per escoles i algunes famílies, aquesta celebració ben treballada pot aportar múltiples beneficis pedagògics i fomenta valors essencials per al desenvolupament dels infants.

    Justament, la comunitat educativa no és gens aliena al debat del sentit pedagògic del carnaval. Fa anys que es replantegen les disfresses per potenciar que siguin fetes amb materials reciclats i abandonar les bosses d’escombraries de colors o les compres d’un sol ús. Tampoc no podem imaginar que seria de les disfresses sense la creuada contra les representacions sexistes o que suposaven estereotips culturals poc respectuosos. Em ve al cap l’artista Puto Chino Maricón (Chenta Tsai Tseng), quan narrava al seu llibre biogràfic la incomprensió de la seva mare quan des de l’escola li van anunciar que al dia següent tocava “anar de xinès”. També s’han qüestionat aquelles disfresses que tenien una mobilitat tan reduïda que no permetien el joc o que s’havien fabricat en tardes de tallers de costura només de famílies (principalment o únicament de dones per no acabar de trencar amb cap estereotip) i que poc havien tingut de treball compartit amb qui les havien de lluir després. Perquè veieu que repensar el carnaval és un tema molt recorrent a la comunitat educativa!

    Davant dels atacs, el carnaval com a una festa d’aprenentatge i creativitat

    Ofereix als infants l’oportunitat d’explorar la seva creativitat a través de la confecció de disfresses, el maquillatge i la interpretació de personatges. Aquesta llibertat d’expressió és fonamental per al desenvolupament de la imaginació i la capacitat d’experimentació. La disfressa no només és una forma de diversió, sinó també una eina educativa que permet als infants explorar la transgressió, entendre diferents rols socials i culturals, alhora que fomenta la diversitat i el respecte cap a altres realitats. Per això, per a les que diuen que el carnaval “és perdre classe”, no entenen que el carnaval és classe! És educar en valors, és construir una festa d’escola de manera col·laborativa.

    Però tot això només passa, si donem aquest espai, aquest temps i li posem aquesta intencionalitat. Estic convençuda que són molts els equips educatius que així ho fan i que han treballat de valent aquesta setmana. Gràcies per aquestes oportunitats on el carnaval es converteix en un centre d’interès ple de motivació i sentit per l’alumnat. A totes aquelles escoles que obren espais d’assemblea per prendre decisions conjuntes sobre la disfressa de classe, les que busquen ambientacions històriques, educar en valors, solidaritat amb alguna causa, buscar vinculacions a música, plàstica, llengües, entre altres potencialitats. A les que s’animen a convertir la rua en un projecte d’Aprenentatge Servei en favor d’una causa noble (https://www.regio7.cat/bergueda/2018/02/01/puig-reig-s-omple-curapupas-50231306.html) o implicar-se en la rua del barri per construir comunitat. Totes aquestes tasques suposen coordinar-se per decidir temàtiques, coreografies o decoracions, desenvolupant habilitats socials i de cooperació que seran útils al llarg de la seva vida.

    Aprofitem també el seu origen contestatari i la seva aplicació educativa?

    Històricament, també el Carnaval ha estat un moment de transgressió i crítica social. Aquesta tradició té un gran potencial educatiu si s’utilitza per fomentar l’esperit crític entre els infants. En algunes escoles, es promouen activitats com la sàtira o la paròdia, on els alumnes poden expressar, a través de versots o petites representacions, una mirada reflexiva sobre la realitat que els envolta. Aquesta vessant fomenta la capacitat d’anàlisi i la llibertat d’expressió, habilitats essencials per a la ciutadania activa. Un bon exemple d’això el tenen a Premià de Mar on nens i nenes de les escoles del municipi participen construint els versots infantils dels Penjaculpes (https://festamajorhivern.pdm.cat/categoria/versots/) , esperits de les antigues fàbriques tèxtils del poble (moltes ja requalificades!) que desperten per carnaval per posar a caldo personalitats del municipi.

    Les consignes. Disbauxa endreçada?

    El més criticat per això, han estat les consignes. Portar la roba al revés, anar amb pijama o lluir un pentinat extravagant per alguns és font d’estrès, mentre que per a d’altres, una oportunitat per trencar la rutina escola, fer un espai més lúdic i espontani o compartir amb les famílies. Aquí volem exposar dos elements, per una banda, si busquem trencar la rutina amb quelcom contestari al poder, a la institució o la norma. Quin sentit té aquesta endreça de la disbauxa o que la norma sigui imposició des dels centres o que puguem anar en pijama de les nou a dos quarts d’onze. Poden, segons moment, pensar quines normes trencar o contestar? Ens poden sorprendre com aquell alumne o grup-classe que un dia decideix anar disfressat de docent, de director/a… i acaba sent una sàtira de nosaltres mateixes.

    Sempre les càrregues i les culpes

    Una de les normes que ens obliguen a trencar les consignes és el nostre temps d’adultes, de treballadores, de productores. El pentinat, la disfressa, el complement… són moments que estem juntes. Són moments de cura, on no sé si ens estressa la tasca en si mateixa o el fet de no tenir temps per fer-la entre les entregues de feina, les trucades, la casa… De fet, fer aquestes accions depèn del moment (i segur que no per tothom!) poden ser també un gaudi. El carnaval i la consigna ens trenca el nostre ritme i ens força a dedicar aquest moment de fer disfressa juntes, a demanar un cop de mà a qui de la família o de la colla que sàpiga cosir, a pentinar, a fer màscares. Ens obre la porta a famílies que no ho solíem celebrar d’aquesta manera (com les que som migrades) a sumar-nos.

    Ara sí, així com des dels centres hem de buscar el sentit pedagògic, les famílies també hem de buscar el sentit a compartir el moment i fer-ho conjuntament. De manera que, si en algun moment, no ho podem gaudir, ja prou entrebancs tenim i tampoc ens cal la culpa de no arribar a tot! Si alguna norma no es compleix, si la disfressa no és perfecta, forma part de la festa. Així que Laura (i aplica a qualsevol, especialment dones!), si hem pogut regalar als nostres fills, filles, amigues o alumnat, encara que sigui algun moment d’aquests somriures i aprenentatges, ja podem estar més que satisfetes!

    Epíleg. Acabo aquest article a la una del matí amb el pare de la criatura acabant de pintar la màscara per demà, donat que el meu fill s’ha cansat de fer-ho a la tarda. Convençuda que demà li durarà posada entre un minut i dos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge carnestoltes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Nova eina digital per detectar dislèxia i discalcúlia
    Next Article
    Opinió
    Per què l’autoritarisme atreu els joves?
    Brenda Bär

    Membre del Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Reportatge
    No és país per a grasses: Ozempic i el règim del «body horror»

    juny 2, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}