Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per una visió positiva del món educatiu

    Rèplica a certs gurus educatius de moda
    Quim Lázaronovembre 11, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests darrers dies diferents personatges, siguin professors, pedagogs o filòsofs, han marcat un discurs que ha omplert tots els mitjans de comunicació: teles, ràdios, diaris impresos i digitals, tertúlies, etc. Es tracta d’un discurs negatiu del món educatiu. Tot va malament, tot són crítiques negatives, i això atrau molt, fins al punt que es converteixen en estrelles mediàtiques.

    A vegades partim de la nostra experiència personal com alumnes per entendre el funcionament actual del sistema educatiu. Quan jo anava a escola, el sistema vigent era el que moltes d’aquestes persones defensen ara: molta memòria, molt esforç intel·lectual i poca inclusió,

    Es deixava pel camí tots aquells alumnes que no podien seguir-lo.  Aquest sistema va durar fins a l’aplicació de la LOGSE (1990), recordo les visites dels alumnes de 8è d’EGB de la meva escola a l’institut del barri i com el seu director els rebia dient: “de cada 3 cursos de 1r de BUP en faig un COU”.  Només se’n salvaven 1 de cada 3. Els nois i les noies sortien angoixats i ja preparats per la seva cursa selectiva.

    Ja vaig aprendre, malgrat l’escola on vaig anar dels 10 als 18 anys, moltes de les coses que sé del món i de la vida, les vaig aprendre a casa i sobretot en els àmbits educatius fora del sistema escolar: agrupament, esplai, parròquia… Molt del que soc i com soc ho dec a ells i no pas a l’escola on vaig anar.

    Necessitem docents amb molts coneixements de tota mena, però també educadores i educadors que sàpiguen motivar i explicar els sabers als seus alumnes

    Aquest model és el que ells defensen, disfressat de neoliberalisme i cultura de l’esforç, impartit en assignatures i horaris tancats i inqüestionables. El món està canviant, però l’escola sembla que ha de seguir immòbil, perpetuant un sistema obsolet.

    Necessitem docents amb molts coneixements de tota mena, però també educadores i educadors que sàpiguen motivar i explicar els sabers als seus alumnes i adaptar-los a la realitat actual de les aules que tenim, on tothom hi té cabuda. No saber-ho fer, porta al fracàs i la frustració que molts d’ells viuen.

    El gran canvi de la LOGSE va ser l’educació obligatòria fins als 16 anys i un nou projecte educatiu per fer possible aquest canvi. Cert és que es va allargar l’obligatorietat fins als 16, el sistema educatiu va canviar, però no moltes mentalitats. Calia fer una transformació pedagògica radical per atendre TOTS ELS ALUMNES, no només els que se’n sortien. El fracàs, sobretot a l’ESO, va ser clar i evident, no es poden fer les reformes sense diners ni la complicitat dels docents.

    Alguns d’aquests docents van estar en contra d’aquest canvi educatiu, volien seguir ensenyant amb el seu mètode i per a uns alumnes ja seleccionats, el problema apareix quan l’aula és diversa i no es creen suports per treballar aquesta diversitat que sempre ha existit.

    Com ho hem de fer per acollir tots els nois i noies, siguin quines siguin les seves situacions personals, cognitives o socioeconòmiques?

    • Necessitem horaris més flexibles, posar al centre les necessitats dels infants i joves no només la dels seus docents (matí i tarda),
    • Treballar en codocència, abans que la reducció de ràtios, amb 2-3 docents a l’aula, per poder atendre els diferents nivells d’aprenentatge,
    • Gestió més democràtica de l’aula i del centre,
    • Valorant més les àrees artístiques, manuals, musicals, esportives …
    • Treballar més globalment i per competències.
    • Una formació del professorat en atenció a la diversitat, coeducació, gestió de conflictes…

    Però el que és la clau de tot aquest procés és la implicació de l’equip docent en el seu projecte, que permet que totes i tots se sentin acollits, aportant cadascú les seves habilitats, actituds i aficions i fer de l’aprenentatge una vivència positiva, compartida i participativa.

    La clau de tot aquest procés és la implicació de l’equip docent en el seu projecte

    He escoltat en diferents debats alumnes d’escoles de segones oportunitats, on expliquen el seu infern a l’ESO, sense cap orientació de com podien donar vida a les seves inquietuds i capacitats. Ara són alumnes motivats i feliços, i s’esforcen perquè fan un mòdul professional d’una àrea que els agrada: perruqueria, pastisseria, mecànica, fusteria, cuina… Hi ha poquíssimes escoles de noves oportunitats i a l’ESO es continua no orientant els alumnes des de l’inici, han d’aguantar quatre cursos on molts d’ells abandonen. Són aquests els ganduls o els que no s’esforcen segons els que enyoren els colzes.

    Soc mestre jubilat des de fa 10 anys, actiu dins de RELLA (Associació de mestres i professorat jubilats), he fet de mestre més de 40 anys i us puc assegurar que una gran part de la meva formació l’he fet a les escoles d’estiu de Rosa Sensat, o en els seus cursos, seminaris i grups de treball. Ni la universitat, ni el Departament m’han format com ho van fer ells.

    Necessitem recerca educativa de qualitat, centres de formació i reflexió, impulsar el temps educatiu, que no és ja només l’escolar. Rosa Sensat, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, la Fundació Bofill i entitats com Fundesplai, fan una tasca inqüestionable en aquest nou marc educatiu i aquests gurus mediàtics els desvaloren i ridiculitzen.

    Denuncio el paper que els mitjans de comunicació d’aquest país els hi estan donant. Molts pensem que això va més enllà del món educatiu. Interessos polítics, econòmics i mediàtics no només aquí, sinó a escala estatal, europea i fins i tot mundial aproven aquest discurs on l’únic esforç és l’intel·lectual, la segregació i el neoliberalisme, enfront d’un model educatiu per a tothom, obert i inclusiu on els docents des de la llar d’infants fins a la postobligatòria tenim un mateix model educatiu.

    Conec molts docents en actiu que treballen dia a dia per un sistema educatiu millor, amb una perspectiva totalment oposada a aquests discursos dogmàtics, que demanen i exigeixen canvis al Departament d’Educació i lluiten per aconseguir una nova realitat educativa en positiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Canvi educatiu Docència docents opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La jornada anual de l’Aliança Educació 360, dedicada a la perspectiva socioeducativa
    Next Article
    Reportatge
    La violència sexual contra la infància podria costar-li a l’Estat 4.500 milions anuals
    Quim Lázaro

    Mestre jubilat. Membre actiu de RELLA (Associació de mestres i professorat jubilats)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    5 comentaris

    1. Joan Serrat on novembre 15, 2024 8:53 pm

      Ostres … articles com aquest demostren que en Damià ha tocat on fa mal…
      Però entenc perfectament que algú que es va jubilar fa 10 anys desconeixi el que està passant a les aules catalanes.
      De manera que només qui tingui recursos per portar els seus fills a la privada tindrà un futur garantitzat. Els qui no tenen recursos i van a la publica estan condemnats a la mediocritat!! Esteu condemnant als pobres i això hauria de ser un delicte penat.

      Reply
    2. Joan Serrat Rodeja on novembre 16, 2024 8:11 am

      No es pot discrepar d’aquest article d’opinió? Sembla que no! Aquest sectarisme és alarmant!

      Reply
    3. Joan Serrat Rodeja on novembre 16, 2024 8:12 am

      No es pot discrepar d’aquest article ?

      Reply
    4. Joan Serrat Rodeja on novembre 16, 2024 8:13 am

      Aneu de plurals i en realitat no admeteu el debat serè que demaneu

      Reply
    5. Joan Serrat Rodeja on novembre 17, 2024 8:49 pm

      Respectant evidentment les seves opinions en discrepo i ntentaré argumentar-li el perquè.
      Crec que no es pot pressuposar que la majoria d’alumnes vol i que, si no aprèn, és perquè el professorat no l’ha motivat prou o no ensenya prou bé.
      Considerar que la felicitat dels alumnes és més important que el seu aprenentatge.
      Entendre que el fracàs escolar es pot solucionar fent que aconseguir els títols estigui a l’abast de tothom.
      Menystenir la importància de l’acumulació de coneixements tot dient que el més important és que l’alumne aprengui a aprendre.
      Menystenir la importància de la memorització obviant que, sense ella, no hi pot haver coneixement.
      Creure que la innovació pedagògica constant comporta sempre una millora i menystenir els mètodes pedagògics tradicionals.
      Acceptar que s’avaluï mitjançant criteris subjectius, com ara “el grau de maduresa” o “el grau d’esforç”.
      Sobrevalorar la utilitat pedagògica de les eines digitals.
      Donar les culpes del mal funcionament de l’ensenyament principalment a la falta de recursos econòmics.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}