Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pixar, avantguarda per a nens d’un a 99 anys

    Sergio Colladomarç 18, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Paleta de color de la pel·lícula 'Els increïbles' a 'Pixar. 25 anys d'animació' en el CCCB / Disney-Pixar
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els dibuixos animats tal com els coneixíem des del primer Walt Disney van canviar radicalment fa uns trenta anys, quan es va passar progressivament del dibuix manufacturat a la tecnologia digital dels ordinadors. Ha estat un dels girs més importants de les últimes dècades en les arts en general i, per descomptat, al cinema en concret. Ara, del 5 de febrer al 3 de maig, el CaixaFòrum Barcelona ofereix l’exposició Pixar. 25 anys d’animació, que recull la història i processos de creació d’una productora pionera i trencadora en la indústria de l’animació digital, protagonista privilegiada d’aquest canvi al cinema.

    Figuretes, storieboards, instal·lacions, dibuixos, colorscripts i vídeos en pantalles ens fan veure com les 14 primeres pel·lícules de Pixar Animation Estudios han revolucionat la indústria, el mercat i els Oscars. Es pot caure en la temptació de pensar que una mostra que comença anys abans de la fita de la primera pel·lícula totalment creada digitalment, Toy Story, és només per a nens. No és així, no és només una “història de joguines”… Un avantguardista com Steve Jobs va ser qui el 1986 va comprar el departament d’Informàtica de Lucasfilm Ltd. i va crear una empresa independent a la qual va batejar com Pixar.

    Aquesta exposició és història contemporània sense additius, s’ha pres consciència de la importància d’aquest canvi de paradigma, de tècnica, de pas del llapis al ratolí, alhora que l’estem vivim. És per això que les seves 402 peces van ser exposades per primera vegada en el MoMA de Nova York el 2005. Després ha viatjat a altres països fins a venir a petar aquí, sense perdre vigència. Compleix allò que l’Obra Social posa la seva atenció en les “manifestacions artístiques fonamentals en la formació de la sensibilitat contemporània”.

    De peça en peça, de pel·lícula en pel·lícula, es veu com la tecnologia i l’art es retroalimenten, s’imposen reptes i escalen dialècticament cap a resultats estètics i narratius. Per a John Lesseter, director creatiu de Pixar, “l’art posa a prova la tecnologia i la tecnologia inspira l’art”, i és aquesta forma de veure, aquest esperit, el que ha inspirat a la productora nord-americana per acabar innovant el cosmos animat de la pantalla. El digital “és un mitjà que permet una gran llibertat i que, alhora, planteja grans desafiaments, ja que tot, fins al detall més ínfim, es crea a partir de zero”, ens recorden en l’exposició. Els animadors no estan lligats ni a la realitat ni a les formes, els límits de la tècnica i de la imaginació són frontera i horitzó.

    Al CaixaFòrum assistim a un recorregut cronològic pels films i les reptes que han suposat cadascun d’ells, així com les solucions que han inventat per superar-los, aportant una paleta de recursos que no deixa de créixer i que va diluint el limiti amb la imatge tradicional, si els ve de gust copiar la realitat. Toy Story, Bestioles, Monstres S.A., Buscant en Nemo, Los increibles, Cars, Ratatouille, Wall-E, Up, Brave… formen part de la nostra iconografia quotidiana, fins i tot per a aquells que no tenen fills que els obliguin a veure-les una vegada i una altra. Taquilles a rebentar, 30 premis Oscar i 7 Globus d’Or, són els assoliments més aparents de Pixar.

    A través dels objectes de la mostra s’ensenya el procés que va de les idees inicials a la creació de mons plens de sons, textures, música i llum. Làmines en pastel, llapis, tinta xinesa, acrílics, retoladors, figures de resina, colorscripts, storieboards… són les entranyes de les imatges finals, realitzades per un enorme equip d’artistes. Al cinema no copsem les mil i una versions que hi ha per arribar al que finalment veurem: evolucions de paisatges, de personatges, de les narracions… Mike, de Monstres SA, podria haver estat vermell en comptes de verd i en Sulley tenir un pelatge clapejat com el d’una vaca galàctica. I així amb cada detall.

    L’exposició ressalta la importància que té allò artesanal, fet a mà amb eines tradicionals sense un programa electrònic que executi automàticament una ordre, la planificació de la narració, el desenvolupament cromàtic… Se centra en les gènesis plàstiques de les pel·lícules, no en les trames i les històries. Al CaixaFòrum la revolució està centrada més en el com es fa que en el com s’explica. Dit això, no podem obviar la meravellosa complexitat d’unes trames a les pel·lícules que no tracten als nens d’imbècils i que són capaces de meravellar i engantxar a la pantalla als més grans.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dibuixos animats opinió Pixar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les famílies més vulnerables pateixen inseguretat alimentària i no poden fer front a despeses escolars
    Next Article
    Opinió
    Educació: entre la filantropia i el negoci
    Sergio Collado
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.