Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Porcs feliços i savis insatisfets

    Arnau Gil Moraabril 15, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jean-Baptiste Greuze: Estudiant amb llibre | Creative Commons
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A partir d’aquestes afirmacions, em va venir al cap La escuela del mundo al revés de l’Eduardo Galeano, aquella en què “s’ensenya a patir la realitat en lloc de canviar-la, a oblidar el passat en lloc d’escoltar-lo i a acceptar el futur en lloc d’imaginar-lo”. Com pot ser que a l’escola no hi tingui lloc la felicitat? Com pot ser que l’alumnat no pugui cercar-la? És que només hi ha una felicitat?

    És veritat, que durant les últimes dècades, i sobretot després que Margaret Thatcher afirmés que l’objectiu era “canviar el cor i l’ànima”, el concepte de felicitat s’ha enfosquit. Com argumenten Eva Illouz i Edgar Cabanes, l’ideari neoliberal, les polítiques basades en la indústria de la felicitat i una part de la neurociència, s’han apoderat del concepte i dels possibles significats, deixant-lo en mans de l’individualisme que té com a principis fonamentals: crear individus que desvarien en creure’s capaços de treure el millor de si mateixos, oposar resistència als sentiments negatius i esdevenir controladors dels pensaments i dels desitjos, sense deixar-se influenciar pels factors de l’entorn. 

    Però tot i aquests fets, no podem regalar aquest absolut tan preuat, els seus significats i la seva recerca amb tanta facilitat. Encara més, tenint en compte l’educació problematitzada i alliberadora de Paulo Freire, l’escola que tingués en compte la felicitat hauria de contrarestar aquesta felicitat fictícia i els seus significats buits, a través de dotar d’espais i de temps per poder construir significats conjunts. Així, des de la praxi (acció i reflexió), aconseguiríem reivindicar i resignificar el concepte contraposant-lo a l’imposat pels opressors, ja que hi ha, i, hi ha d’haver, altres formes d’entendre la felicitat i una escola que busca la felicitat per l’alumnat. Per exemple, aquella felicitat que cavalca entre la sensibilitat i la intel·lectualitat.

    Semblaria que amb tota la controvèrsia de l’educació emocional estiguem creant burros feliços i no ciutadans inconformistes; és millor ser homes insatisfets que porcs satisfets, que diria John Stuart Mill. És a dir, alumnat que busca el plaer superficial basat en l’emoció i que no busca anar més enllà i cercar els plaers superiors. No obstant això, que la poesia, la literatura, la filosofia o les ciències, no són disciplines que fonamenten l’educació de savis insatisfets? Que no són aquestes, psicotècniques que conviuen entre l’emoció i la raó, per tant, entre les dues felicitats utilitaristes? 

    Veig diversos models a l’escola que volen teixir ponts entre la reacció i la cognició. Per exemple, quan a part de prendre consciència que tenim un volcà a dins, s’analitzen les situacions, es reflexiona sobre els possibles factors que ens porten al malestar i les injustícies personals i socials per transformar-les. O també, el nou sentit socioemocional de l’àrea de matemàtiques, ja que pretén buscar l’equilibri entre la comprensió emocional personal i sociohistòrica, i la reflexió del context i dels coneixements apresos, per aprendre les matemàtiques. Altra vegada, em fa pensar que si menyspreem aquestes realitats i ens enceguem amb els dogmes, estem construint l’escola del món al revés, aquella que afirma que els pobres feliços són burros, i no són burros perquè siguin pobres i feliços, sinó que són pobres i feliços perquè són burros.

    Tant de bo aconseguim sortir dels debats i discursos dicotòmics (felicitat no, felicitat, sí; projectes no, projectes sí; llibres no; llibres sí) i aconseguim crear espais de debat profund i públic

    Un altre exemple de felicitat, seria aquella que només és apta pels que no són egoistes, ja que la mateixa felicitat depèn de la felicitat dels altres. Podria l’escola obviar aquesta felicitat? Podem esquivar les accions fraternals dels infants que diàriament ens alliçonen als adults? Com quan la mainada comparteix l’esmorzar perquè saben que a algun company li agrada; quan decideixen aparcar els seus somnis i desitjos per no desestabilitzar les creences familiars; quan es preocupen per tu, pels teus, de manera honesta i transparent i sense esperar res a canvi. Sense deixar cabuda a aquesta felicitat, estaríem a l’escola del món al revés, la que entén els altres com a éssers a qui vigilar, en comptes d’ajudar.

    D’altra banda, podria semblar, però, que la cerca de la felicitat s’hagi de perdre en els plaers immediats que ens evoquen a gaudir del present efervescent, sense tenir en compte el passat i el futur. No seré jo qui negui els goigs instantanis o que desitgi una educació pública que focalitzi l’atenció en aquests, sinó que reclamo l’oportunitat de gaudir a l’escola dels plaers, sobretot, els plaers a llarg termini. Tots aquells plaers que ens permeten recórrer camins plens d’alts i baixos, que no s’aconsegueixen sense dosis d’esforç i constància; plaers que només gaudeixes quan pares, mires enrere, i t’adones de tot el camí que portes, i també, del que et queda.

    Plaers com els que veiem regularment a l’escola. En especial, quan decidim amb l’alumnat crear una situació d’aprenentatge per aprendre a ser un bon científic (amb tot el que això comporta: recerca, descobriments, desenganys, aprenentatges i coneixement); o el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura: per una banda, quan pots veure la cara de satisfacció d’un alumne en el moment que entén el significat de la primera paraula que llegeix després de dies d’intentar-la llegir; o, d’altra banda, quan compares, reflexiones i valores les rebequeries i els ais, mentre avalues com escrivien al primer trimestre, i com estan escrivint ara, ja acabant el curs.

    Com passa amb el procés d’aprenentatge, encara que a vegades la recerca cap a l’ideal pugui ocasionar moments dolorosos i portar-nos per camins desagradables, aquests han de formar part de l’escola que té en compte la felicitat.

    Ja acabant, el significat del concepte perd rellevància quan l’entenem sense la relació amb la realitat. És per això que l’escola que tingués en compte la felicitat, l’entendria a través de les dialèctiques amb l’entorn i els altres. Seria en aquestes sinergies que les condicions materials possibilitarien les regles del joc, ja que permetrien que cada infant pogués decidir com fer la seva recerca de la felicitat. Permetria allò que els Estats Units d’Amèrica van recollir com a dret fonamental a la seva Declaració d’Independència: el dret a tot ciutadà a cercar la felicitat.

    Així, evitaríem deixar la recerca en un buit existencial, pel fet que estaria condicionada per la dignificació de l’entorn (salut, treball digne i necessitats bàsiques cobertes). L’escola que tingués en compte la felicitat, lluitaria estretament amb els altres col·lectius perquè en Marc no hagués de patir cada dia per si el desnonen de casa; perquè la Fàtima pogués rebre l’atenció bàsica per poder curar els seus problemes d’esquena i no depengués del pagament a una assegurança de salut; perquè en José no passés fam fins a l’hora de dinar i pogués tenir un plat a taula.

    Tant de bo aconseguim sortir dels debats i discursos dicotòmics (felicitat no, felicitat, sí; projectes no, projectes sí; llibres no; llibres sí) i aconseguim crear espais de debat profund i públic. Converses per construir un món que no estigui del revés en el qual tothom tingui cabuda, independentment de l’origen, capacitat, classe social o identitat. Una escola que s’allunyi de les pors i que ens permeti aprendre, somiar i equivocar-nos, mentre totes ho transformem tot; mentre totes cerquem la felicitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLa crisi de les crisis, debatent una tendència global
    Next Article
    Anàlisi
    La generació dels vuit segons
    Arnau Gil Mora

    Nucli Paulo Freire de la UdG. Mestre d'educació primària i màster de la UOC de Dificultats d'aprenentatge i trastorns del llenguatge

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Mireia on abril 15, 2024 11:11 am

      Un gran, gran article i reflexió

      Reply
    2. jaume cela on abril 15, 2024 1:32 pm

      M’apunto a la idea de no potenciar debats dicotòmics, que és un dels problemes més absurd que patim. Recordo aquell que treu el nas de tant en tant: la família educa, l’escola instrueix. Un article excel.lent.

      Reply
    3. Montse on abril 15, 2024 3:25 pm

      Unes reflexions molt encertades!
      Cercar la felicitat ha d’ésser un dels motors de la vida, però ben entesa i a tots els àmbits.

      Reply
    4. Anna on abril 18, 2024 10:26 pm

      Enhorabona!!! Un super article!!

      Reply
    5. Àlex Agustí-Polis on juny 15, 2024 10:30 am

      Un article brillant que trenca una llança a favor de la felicitat ben entesa, la que caldria fomentar (ni autocomplaent ni la dels plaers immediats). Gràcies, Arnau!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}