Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Preocupació per l’abandonament dels estudis als cicles de grau mitjà

    João Françafebrer 13, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    EDU BAYER.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Molts dels estudiants que comencen cicles formatius de grau mitjà no arriben a acabar el primer curs. Tot apunta, segons sindicalistes i experts, que l’abandonament dels estudis al grau mitjà és “notable”. Aquest divendres CCOO de Catalunya ha presentat un informe sobre la Formació Professional en què estimen en un 50% el nombre d’estudiants de grau mig que no acaben els seus estudis. La xifra surt de la relació entre el nombre de graduats i les places de primer ofertades en els últims sis anys. Tot i que Eduard Requena, responsable de FP del sindicat, aclara que no és una xifra exacta –que només es podria obtenir si el departament en publiqués les dades– assegura que permet intuir la magnitud del problema.

    Requena apunta a un insuficient acompanyament de l’estudiant com una de les principals causes d’aquest abandonament. “Per una banda, trobem l’error d’orientació que reben aquests alumnes a l’etapa obligatòria; quan surten de l’ESO amb un graduat ‘in extremis’ a vegades se’ls orienta cap a un grau mitjà perquè allà faran un treballa més manipulatiu”, assegura. En canvi, remarca, “a vegades no se’ls ha orientat cap al sector que més els hi interessaria ni se’ls ha ensenyat que aquests cicles de grau mitjà no són únicament manipulatius”.

    Per altra banda, remarca la manca d’una tasca tutorial després de l’etapa obligatòria. “Hi hauria d’haver un acompanyament tutorial molt important en el grau mitjà, una atenció molt més personalitzada, que no és possible amb la situació de precarietat i l’augment de ràtios”. El sindicalista apunta que no és possible fer front a l’abandonament mentre creixen les ràtios d’estudiants per classe i s’empitjoren les condicions del professorat.

    Picabaralla amb Ensenyament

    El Departament d’Ensenyament ha reaccionat ràpidament a la roda de premsa de CCOO d’aquest divendres enviant una nota de premsa en la que acusa el sindicat de “caricaturitzar l’FP per fer campanya electoral sindical”. La conselleria encapçalada per Irene Rigau assegura que “la taxa d’abandonament dels alumnes que cursen FP és un concepte com a tal inexistent” donades les diferents possibilitats que tenen els estudiants.

    No obstant, Adrián Zancajo, investigador a la UAB i un dels autors de l’estudi La formació professional i l’ocupació a Catalunya de Fundació Jaume Bofill, assegura que “si volgués” el Departament podria calcular aquesta dada. “Mirant les sèries històriques es pot veure un desfase molt gran entre la matrícula i la graduació, que és rellevant tot i que hi ha cicles que duren un o dos anys i també qui els fa en tres per fer les pràctiques un tercer curs”, explica. “T’ho diuen en qualsevol centre, i la sensació és que l’abandonament és molt alt, però no tenim un indicador”, lamenta.

    El sindicat, per la seva banda, ha respòs al Departament que ha expressat en diverses ocasions la seva preocupació per la Formació Professional, a la que dóna un “valor estratègic, social i laboral”, i per això nega que es tracti d’una denúncia electoralista.

    Manca de recursos

    La resposta del sindicat també reconeix, com apunta el departament, que s’han incrementat 18.000 places d’ensenyaments professionals en quatre anys, però respon que la Conselleria “no pot atribuir-se aquest mèrit doncs no s’han incrementat els recursos i més aviat s’han reduït”. El reconeixement, diuen des de CCOO, correspon als centres i particularment al professorat.

    Requena, que és professor a l’Escola del Treball de Barcelona, assegura que en alguns cicles la ràtio inicial arriba als 35 estudiants per classe. “Aquests cursos tenen uns elements pràctics importants i les instal·lacions sovint no estan preparades per aquestes ràtios tan altes”, lamenta. “Portem 4 o 5 anys amb molt poca inversió en dotacions i els centres s’estan quedant obsolets”, afegeix.

    El pressupost d’Ensenyament s’ha reduït, segons ha calculat el sindicat, en un 16,45% en relació a fa cinc anys, mentre la reducció del total del pressupost de la Generalitat ha estat del 0,10%. És per això que des de CCOO asseguren que Ensenyament aposta per la quantitat però no per la qualitat en matèria de Formació Professional, i el secretari general de la formació a Catalunya, Joan Carles Gallego, assegura que les mesures del departament “són pur màrqueting”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar Adrián Zancajo CCOO Eduard Requena Grau Mitjà retallades
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El carnaval del Lola Anglada de Badalona reivindica un institut al seu antic edifici
    Next Article
    Opinió
    Escoles a l’aparador
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Un nou institut d’FP Sanitària vinculat a l’Hospital de Sant Pau es posarà en marxa el curs vinent

    març 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}