Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Prop de 200 professionals de 50 centres educatius han donat suport a un manifest per reclamar l’estabilització d’equips socials, formats per persones tècniques d’integració social (TIS) i educadores socials (ES), a les escoles i instituts de Catalunya.
La iniciativa va néixer de la mà de diferents professionals de l’institut Eduard Fontserè de l’Hospitalet de Llobregat, impulsors del manifest i responsables d’una vaga que van organitzar al centre el 3 de juny per reclamar la continuïtat de dues professionals de l’institut, Tània Moriana (ES) i Elena Aracil (TIS), contractades pel programa de complexitat impulsat el curs 2020-2021 pel Pla de Millora de les oportunitats educatives, que s’acaba aquest agost, i sobre el qual no s’han comunicat oficialment noves informacions.
Els professionals consideren que la manca d’estabilitat dels equips socials compromet la qualitat educativa, especialment en els centres d’alta i màxima complexitat. “La substitució d’aquestes professionals cada tres anys trenca processos d’acompanyament, augmenta la càrrega del professorat i dificulta la convivència”, afegeix.
L’assemblea del centre ha explicat en un comunicat que la Proposició de llei de garanties del finançament del sistema educatiu català que demana destinar un mínim del 6% del PIB a educació, actualment en tràmit parlamentari, “possibilitaria propostes com l’estabilització d’aquests equips, que donen resposta a una necessitat de país”.
Els equips socials, destaquen, esdevenen una eina fonamental per “detectar, acompanyar i derivar casos amb dificultats socials, emocionals o familiars”. Així, posen de manifest l’augment de la matrícula viva i de l’alumnat nouvingut, i és que aquest curs més de 74.000 alumnes nous han ingressat al sistema educatiu català.
Els centres que donen suport al manteniment dels equips socials indiquen que la contractació actual d’aquests perfils depèn de programes temporals, cofinançats pel Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel Departament d’Educació, en el marc del Pla de Millora de les Oportunitats Educatives. “Aquest Pla es va impulsar per avançar en el desplegament del Pacte contra la segregació escolar, però sense estabilitzar aquests professionals, els objectius a llarg termini queden compromesos”, afegeixen.
Alguns dels centres han difós fotografies dels claustres per mostrar que és un suport de tot l’equip:








Centre d’Educació Especial Horitzó (Pineda de Mar)
Centre d’Educació Especial Jeroni de Moragas (Cerdanyola del Vallès)
CRAE Les Vinyes (Cerdanyola del Vallès)
Escola Agnès Armengol (Sabadell)
Escola Antoni Gaudí (Santa Coloma de Gramenet)
Escola Auró (Barcelona)
Escola Carme Auguet (Girona)
Escola Comtes de Torregrossa (Alcarràs)
Escola els Quatre Vents (Canovelles)
Escola Ignasi Iglesias (Tordera)
Escola Josep Boada (Badalona)
Escola Josep Carner (Badalona)
Escola Josep Janés (L’Hospitalet de Llobregat)
Escola l’Oreneta (Badia del Vallès)
Escola Màrius Torres (L’Hospitalet de Llobregat)
Escola Pep Ventura (L’Hospitalet de Llobregat)
Escola Puig Agut (Manlleu)
Escola Ramon Casas (Barcelona)
Escola Ramon y Cajal (Ulldecona)
Escola Riu Clar (Tarragona)
Escola Soriano Montagut (Amposta)
Escola Tanit (Santa Coloma de Gramenet)
Escola Torre Llauder (Mataró)
Escola Pere de Tera (Badalona)
Fundació El Llindar (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Escola Pere Lliscart (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Escola Antoni Ubach i Soler (Terrassa)
Institut Apel·les Mestres (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Baix Penedès (El Vendrell)
Institut Bellulla (Canovelles)
Institut Bisbe Berenguer (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Can Vilumara (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Eduard Fontserè (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut El Calamot (Gavà)
Institut Escola Arts (Barcelona)
Institut Escola Gornal (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Escola Puig i Gairalt (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Eugeni d’Ors (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Europa (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Flos i Calcat (Barcelona)
Institut Investigador Blanxart (Terrassa)
Institut Lluís Domènech i Montaner (Barcelona)
Institut Miquel Biada (Mataró)
Institut Pau Claris (Barcelona)
Institut Pedraforca (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Pere Alsius (Banyoles)
Institut Salvador Espriu (Salt)
Institut Torras i Bages (L’Hospitalet de Llobregat)
Institut Vallvera (Salt)
Institut Mercè Rodoreda (L’Hospitalet de Llobregat)
Servei d’Intervenció Socioeducativa d’Olesa (Olesa de Montserrat)