Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    El Pla de digitalització Responsable inclou eliminar progressivament l'ús de tauletes digitals a infantil
    Ana Basantajuny 13, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Eliminar totalment dels centres educatius l’ús dels telèfons mòbils i els rellotges intel·ligents per part de l’alumnat a totes les etapes educatives obligatòries a partir del curs 2025-26. També per a usos pedagògics, entenent que ja hi ha altres dispositius a l’aula que ho permeten. Aquesta és una de les principals mesures del Pla de Digitalització Responsable que ha presentat aquest divendres el Departament d’Educació i Formació Professional. Actualment, el mòbil està prohibit a infantil i primària, i restringit a secundària i a la postobligatòria.

    La nova normativa inclou una restricció progressiva de les pissarres digitals interactives a les aules a infantil, i mantenir-les a la resta d’etapes, així com l’eliminació de l’ús de tauletes digitals a educació infantil.

    Es continuarà dotant de portàtils a tot l’alumnat de l’ESO i també a 6è de primària amb l’objectiu de facilitar la preparació de l’ESO, si bé a partir del curs de 2026-27, els dispositius portàtils de 5è de primària romandran al centre. La dotació de portàtils a partir del curs vinent inclou tot l’alumnat d’FP Bàsica.

    Per arribar a aquestes conclusions, el Departament ha tingut en compte l’Informe de la comissió sobre usos dels dispositius mòbils i les pantalles per part d’infants i joves de 0 a 18 anys en contextos socioeducatius a Catalunya elaborat per la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius que es va constituir el passat mes de novembre. Les mesures també se sustenten en l’Avaluació dels usos de dispositius digitals i de la regulació dels dispositius mòbils als centres educatius de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua).

    La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha explicat durant la presentació del Pla que no es tractar d’anar “en contra de la digitalització”, ja que “seria ridícul negar que vivim en un món digitalitzat, tant com ho seria negar els coneixements que aporta aquesta digitalització als nostres alumnes”, però ha sostingut que les actuals mesures han estat percebudes com a “insuficients” per part de la majoria de la comunitat docent.

    En aquest sentit, l’estudi d’Ivàlua indica que un 68% de docents i equips directius estan d’acord en una prohibició total dels mòbils a la secundària, un 89% perceben un impacte positiu de la prohibició o regulació vigent el curs 2024-25 pel que fa a convivència, atenció i rendiment acadèmic, i entre el 63% i el 66% dels docents no han fet servir el mòbil en cap activitat d’aula durant aquest curs.

    Núria Comas, analista d’Ivàlua i responsable de les avaluacions de polítiques públiques d’Educació, ha destacat que el professorat detecta efectes positius i negatius derivats dels usos dels dispositius digitals a les aules. En el primer cas, es valora positivament la capacitat de motivar l’alumnat, fomentar el treball col·laboratiu i afavorir l’atenció personalitzada. En canvi, entre els principals riscos destaquen les distraccions i els usos inadequats, i el fet que els dispositius dificulten el treball de l’expressió escrita i la comprensió lectora.

    Les aportacions del professorat apunten cap a una visió de la digitalització educativa que combini un impuls tecnològic planificat amb un fort suport als centres, per la qual cosa les recomanacions d’Ivàlua se centren en establir una estratègia sobre l’ús dels dispositius digitals als centres educatius, reforçar el rol de les Estratègies Digitals de Centres (EDC), implementar un pla de capacitació docent, desenvolupar un repositori de pràctiques per garantir la competència digital de l’alumnat i reforçar el suport tècnic.

    Per part seva, Màrius Martínez, relator i coordinador de la Comissió, ha posat de manifest la diversitat d’opinions en el si dels equips de treball, si bé tothom coincideix en la necessitat d’una digitalització activa, crítica i segura, així com en el paper clau de l’administració, els centres, les famílies i els propis infants i joves.

    Martínez ha remarcat la “sobrecàrrega digital” amb què arriba l’alumnat a classe i ha alertat de possibles addiccions i de vulneració de drets a causa de com es pot fer un mal ús de les dades personals. El més “complicat”, ha indicat, és l’ús no supervisat dels dispositius i els continguts inapropiats de les pantalles. La comissió aposta també per les coordinacions digitals de cada centre i l’atenció de les necessitats específiques i considera que els centres educatius són una oportunitat per contribuir a una experiència de digitalització amb garanties. A nivell familiar, el diàleg, el control de pantalles i la supervisió de continguts en resulten claus.

    Altres mesures

    El Pla de Digitalització advoca per la formació de personal docent i alumnat. A tall d’exemple, aquest estiu hi ha 2.700 sol·licituds de professorat per fer tres cursos d’intel·ligència artificial relacionats amb educació. A més, el Pla inclou la formació en IA per a l’alumnat d’ESO, incloent les limitacions i els riscos.

    Està prevista la creació d’un repositori de bones pràctiques per a totes les etapes a l’abast del professorat i, per a les famílies, s’elaborarà la guia ‘Educació i Digitalització: Guia per l’acompanyament familiar‘. Així, es recomana als centres que a les reunions d’inici de curs informin les famílies sobre la importància d’acompanyar els fills i filles en l’ús de les tecnologies i, en concret, en aspectes com el control parental, els continguts nocius i la sobreexposició a les pantalles. Això anirà acompanyat d’una campanya de conscienciació a xarxes socials i elaboració de càpsules formatives.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competències digitals digital digitalització mòbil mòbil a les aules mòbils
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya dedica l’edició d’aquest any a la defensa de l’alegria
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    L’ús compulsiu dels videojocs (de mòbil), dades i propostes alternatives

    juny 10, 2025

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}