Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Què és Snapchat i per què és la xarxa social de cada cop més adolescents?

    Redacciómaig 30, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge de l'app Snapchat / CC vy SA AdamPrzezdziek
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Enviar fotos que s’eliminen un cop els amics l’han vista, selfies retocables amb un sol click, famosos que es graben fent tonteries, desenes de notificacions per minut… ¿Què té Snapchat que s’està convertint en l’aplicació favorita dels adolescents? Als Estats Units –a Espanya no hi ha dades encara– un de cada tres adolescents de 16 anys ja considera Snapchat la seva xarxa social preferida, per sobre dels gegants com Facebook, Twitter o Instagram. Per primer cop el volum de joves d’entre 12 i 24 anys que utilitzen amb freqüència Snapchat (78%) supera el de Facebook (68%), cosa que inquieta molts adults, que veuen com els seus fills –o germans petits– es comuniquen a través d’un canal que respon a uns codis esbojarrats i complexos que els són impossibles de desxifrar.

    Que sigui un món totalment incomprensible pels adults és, de fet, un dels elements que fa atractiva aquesta xarxa per a molts joves. “A Facebook molts se senten controlats, amb els pares demanant-los amistat i mirant les seves fotos”, una situació de la que qualsevol adolescent fuig, explica Mireia Montaña, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la UOC.

    Ho explica amb les seves paraules un adolescent de 15 anys, Ishan Haque, en un article a Business Insider. “Si vas a un festival o a qualsevol altre esdeveniment i ho vols compartir instantàniament, tens diferents opcions”, exposa. ¿Facebook? “A no ser que tingui alguna cosa a veure amb la meva família, o que vulgui quedar com un bon samarità, ni de conya…”, diu. ¿Instagram? “Abans solia penjar-hi totes les fotos, però ara és diferent”, exposa. Massa feina: ha de fer diverses fotos i seleccionar-les bé perquè quedaran penjades per sempre. “Estic a un festival i l’únic que vull és obrir la càmera, fer un parell de fotos i enviar-les a gent per privat al moment!”.

    Snapchat convida a retocar i posar efectes a les fotos abans d'enviar-les / cc by sa Stephan Mosel
    Snapchat convida a retocar i posar efectes a les fotos abans d’enviar-les / cc by sa Stephan Mosel

    Per a això serveix Snapchat, una aplicació que de la fugacitat dels continguts que s’hi pengen en fa la seva major virtud. Els joves no s’hi han de parar a pensar massa en el que envien als seus amics, o en els vídeos que pengen, perquè hi ha l’opció que quedin eliminats un cop es visualitzen. “No hi ha pressió social, ni likes, ni comentaris, només visualitzacions que només pots veure tu”, exposa Haque. Segons els analistes, hi ha altres característiques, a més de la immediatesa, que atrauen més els nous usuaris: entre ells, la centralitat de la imatge per sobre del text o la capacitat d’editar i col·locar efectes sobre fotos i vídeos sense cap mena de complicació.

    També ajuda a entendre el laberint d’imatges que suposa Snapchat una conversa hilarant publicada a Buzzfeed entre un jove que vol entendre l’aplicació i la seva germana petita adolescent, experta en el tema. “¿Què diu el pare quan et veu fent això?”, li pregunta a la germana, un cop ella li ha explicat que cada matí, en llevar-se, té una mitjana de 40 snaps i que els contesta tots només fent-se selfies, quasi sense ni tan sols mirar què li diuen. “Els pares no ho entenen. Es tracta d’estar allà a l’instant. Capturar el moment quan ets amb els teus amics, o amb les teves expressions”, s’explica.

    En aquest sentit, es podria dir que la comunicació a Snapchat té moltes similituds amb les aplicacions de missatgeria instantània, com Whatsapp, exposa Montaña, ja que el que els usuaris publiquen ho fan en el seu entorn privat, generalment. “És com si parlessin cara a cara”, resumeix Montaña, “per això la comunicació és molt més espontània i menys cuidada”, sosté. Però alerta també que això comporta alguns riscos: “Es pot pensar que com que la imatge despareixerà, pots enviar fotos més sensibles o compromeses, però el receptor en pot fer una captura de pantalla i guardar-s’ho per reenviar-ho a més gent”, apunta. Ja se n’han donat casos.

    Snapchat supera en preferència Facebook entre els més joves. (Font: Edison Research and Triton Digital)
    Snapchat supera en ús Facebook entre els més joves. (Font: Edison Research and Triton Digital)

    Per entendre l’auge d’Snapchat no només cal tenir en compte que és la primera preferència dels més joves, sinó també el creixement en usuaris: en només un any ha duplicat els seus usuaris, passant de 74 milions a 110 milions d’usuaris, una xifra encara lluny dels 1.600 milions que ostenta Facebook, però que fa que sigui un negoci valorat en 20 mil milions de dòlars, i que Mark Zuckerberg ja l’hagi intentat comprar. I és que si fa dos anys el 80% dels joves nord-americans d’entre 12 i 24 anys utilitzaven sovint Facebook, ara ha caigut al 68%. Les dades d’imatges i vídeos que transiten aquesta app, atesa la seva immediatesa, també espanten: s’hi creen i difonen 10 mil milions de vídeos cada dia, mentre que la xarxa social Facebook només 4.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescents Facebook Snapchatx TIC Twitter UOC whatsapp xarxes socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    No és una pala, és una eina moral
    Next Article
    Actualitat
    Així s’ha fet sempre…
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    Davant la polarització: educació

    abril 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}