Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ¿Qui es preocupa per les educadores socials en temps de coronavirus?

    Núria Simó Gilabril 19, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Treballadores i educadores d'una residència, l'11 d'abril a les 20 hores
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 2016 Carles Capdevila va escriure una columna al diari Ara amb el títol “Ens cal gent que es fiqui en problemes”. L’article es referia a la tasca educativa i social que fan educadores i treballadores socials i deia així: “En una societat en què s’imposa el ‘No t’hi fiquis’, en què mirem cap a una altra banda perquè prou feina tenim amb nosaltres, en un món professional fragmentat en departaments que competeixen més que no pas col·laboren, en què ens encolomem les culpes els uns als altres en lloc de buscar sortides, hi ha oficis que consisteixen a ficar-se en problemes entre persones. Tot i saber que quan dos es barallen el tercer té les de rebre. I els cridem allà on hi ha persones vulnerables, addiccions, solitud, maltractaments, malalties greus”. Aquest text l’he dedicat a diferents promocions d’estudiants de quart d’Educació Social de la UVic-UCC,  quan he tingut la sort de ser escollida padrina, en els actes de graduació d’aquesta universitat on exerceixo com a professora.

    En aquests dies tan incerts i difícils, les paraules de Carles Capdevila, escrites fa quatre anys, esdevenen un reconeixement a la tasca d’aquests professionals que estan dedicant els seus esforços al treball de cures. I en aquesta situació em pregunto: A qui li preocupen ara les educadores i educadors socials que lluiten, juntament amb altres professionals, per garantir les millors condicions de vida a les persones més fràgils de la societat?

    Les educadores i educadors socials, que durant la situació d’emergència de la Covid19, estan acompanyant a infants i joves en centres residencials d’acció educativa, a persones adultes amb alguna discapacitat en llars residencials o a gent gran en residències, estan fent torns laborals esgotadors, amb plantilles reduïdes afectades per la infecció i es troben amb seriosos problemes per protegir les persones que pateixen fragilitat extrema.

    Malgrat l’enduriment de les condicions de treball ara més precàries, tal com denuncia David Torrent a l’article “El día a día de un educador de CRAE en tiempos de coronavirus” publicat el 2 d’abril a La Izquierda Diario, les educadores i els educadors socials segueixen cercant la manera de ser a prop de les persones, i no tenen més remei que adaptar com poden les mesures de distanciament social, davant la impossibilitat de complir-les, al no comptar amb espais prou amplis per mantenir les distàncies de seguretat, ni tampoc, en alguns casos, amb el material de protecció necessari.

    Aquests dies de bombardeig informatiu sobre la pandèmia apareixen un reguitzell de notícies sobre les terribles conseqüències del desmantellament sostingut i persistent que les polítiques públiques han aplicat, des del 2010, als sistemes de protecció de salut, educació, ocupació i dependència. I ens hem convertit en espectadors impotents del càstig que reben els sectors més vulnerables de la nostra societat.

    Fa molt de temps que les dades ens alerten. El març de 2019, l’informe Insocat va publicar que a Catalunya, les desigualtats segueixen creixent: el 20% de la població amb un nivell econòmic més elevat guanya 5,7 vegades més que el que guanya el 20% de la població amb un nivell econòmic més baix (el 2016 era de 5,5 vegades); la pobresa continua augmentant: el 23,8% de la població viu en risc de pobresa i exclusió (enfront del 22,5% del 2016) i el percentatge es dispara fins al 47,7% entre la població estrangera.

    Fa molt de temps que un gran nombre de persones perden l’habitatge, perquè no poden fer front a la hipoteca o al lloguer, tot i els esforços d’entitats com les PAH de diferents territoris per aturar-ho. Fa molt de temps que diferents associacions com Arrels Fundació denuncien l’augment de persones que dormen als carrers… En l’última dècada, la resposta política ha estat feble i incapaç d’afrontar les injustícies, tal com denuncia l’informe d’ECAS en el qual mostra que la inversió social realitzada l’any 2017 encara va ser inferior en 2.200M d’euros, a la realitzada l’any 2010.

    Davant de la gravetat d’aquestes situacions anteriors a la pandèmia, tot i les denúncies persistents de sectors compromesos amb una vida comunitària més digna, la societat ha tancat els ulls, i bona part de la població ha llençat la tovallola. Fins i tot, s’ha consolidat una falsa idea que el creixement de l’economia potser ho resoldria. Ara, obrim els ulls i veiem un panorama encara més desolador perquè en els llocs on la crisi econòmica és més aguda, les persones encara ho tindran més difícil per sobreviure.

    Veiem que la vulnerabilitat ha passat a formar part de la vida col·lectiva i que la interdependència només és possible si cadascú es responsabilitza d’accions que millorin la vida en comú, com per exemple quedar-se a casa; a l’hora que s’endeguen iniciatives comunitàries de suport com ajudar al veí que no pot sortir a comprar, compartir Internet perquè qui no en disposa tingui la possibilitat de connectar-s’hi, participar en xarxes de voluntariat per atendre persones amb dificultats de mobilitat, entre moltes altres que hem anat coneixent aquests dies.

    Aquestes iniciatives que ara omplen les xarxes mostren actituds solidàries del tot necessàries però insuficients per construir una societat amb condicions de vida més justes per a tothom. Cal també el compromís de la societat per impulsar canvis radicals en les estructures dels models productius, en els estils de vida i de consum. En definitiva, tal com ens diu l’activista ecofeminista Yayo Herrero, per canviar les condicions de les persones amb situacions vulnerables, empobrides i precàries -que empitjoren any rere any i posen contra les cordes a més gent- cal plantar cara a la qüestió de la redistribució de la riquesa.

    Ara, enmig de la tempesta, amb el sistema de protecció social absolutament tensionat,  és el moment de fer un sincer agraïment als professionals dels serveis essencials, i entre ells a les educadores i els educadors socials, que es deixen la pell per mantenir el treball de cures imprescindible en aquesta crisi. I al mateix temps, anar més enllà i preguntar-nos: Després de la pandèmia ens preocuparem per posar les persones al centre i apostarem per polítiques valentes que protegeixin la vida col·lectiva?


    Referències

    • Capdevila, Carles (2016). Ens cal gent que es fiqui en problemes”. Ara, 17/6/ 2016. Disponible a: https://www.ara.cat/opinio/carles-capdevila-cal-gent-fiqui-problemes_0_1597640247.html
    • Gutiérrez del Amo, Pablo (2020). Sortir d’aquí requereix canvis profunds en la nostra forma d’organitzar l’economia, la política i la vida. Reflexions de la nova era Yayo Herrero. El diari de l’Educació, 31/3/2020. Disponible a: https://diarieducacio.cat/sortir-daqui-requereix-canvis-profunds-en-la-nostra-forma-dorganitzar-leconomia-la-politica-i-la-vida/
    • Informe INSOCAT per a la millora de l’acció social (2019). Treball precari, habitatge privatiu i manca d’inversió social. Disponible a: www.acciosocial.org/que-fem/informes-i-publicacions/insocat-informe-dindicadors-socials
    • Torrent, David (2020) El día a día de un educador de CRAE en tiempos de coronavirus. La Izquierda Diario, 2/4/2020. Disponible a: http://www.laizquierdadiario.com.uy/El-dia-a-dia-de-un-educador-de-CRAE-en-tiempos-de-coronavirus

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Estimat diari: volem entendre, somiar, evocar
    Next Article
    Opinió
    Paisatge després del confinament
    Núria Simó Gil

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}