Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Receptes casolanes per un estudi feliç

    Anna Torralbogener 19, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’aprenentatge de qualsevol alumne és un fet en el qual ens hi trobem immersos alumnes, escola i família. Rere l’esforç de l’alumne i l’escola hi ha també el treball, la supervisió i l’acompanyament incansable de les famílies. A mesura que avancen cursos i la demanda augmenta, també s’incrementa la feina i la implicació de les famílies, especialment en aquells casos en els què hi ha certes dificultats d’aprenentatge. Afrontar aquest repte des de casa no és fàcil: a tots els problemes implícits en les dificultats pròpies dels alumnes s’hi afegeix el fet que, després de tot el dia a l’escola, l’alumne, generalment, no desitja trobar-se en front d’uns pares que assumeixen el rol de mestres. Els pares són pares i els mestres, mestres, i un cop fora de l’escola, els alumnes esperen la companyia, la conversa i els afectes de la família.

    Per a moltes famílies el moment de fer els deures o d’estudiar es converteix en un drama. Però com ajudar als fills sense convertir aquest fet en una lluita? Això no és pas senzill, ja que, primerament, no es té una formació pedagògica per guiar l’estudi o el desenvolupament de certes competències. En segon lloc, molt sovint, els pares ensenyen als seus fills de la mateixa manera que ells mateixos van ser ensenyats, sense tenir en compte que els continguts i la metodologia han canviat molt i sense pensar que cada un de nosaltres té unes necessitats i unes maneres diferents d’aprendre.

    Per tal que el reforç o treball a casa no es converteixi en una lluita diària o bé un motiu de tensions i discussions familiars, és bo enfocar l’ensenyament i aprenentatge des d’una perspectiva més lúdica i amena; per això hi ha un munt d’activitats divertides que podem fer i que a més poden ajudar a millorar el vincle amb els fills.

    Pels alumnes que necessiten millorar la competència escrita i lectora, els pares poden fer ús de la correspondència amb els seus fills, tant via Post-it, com per carta. També es pot proposar als cosins, amics o altres a dur a terme aquesta tasca. De ben segur que serà molt engrescador per a ells i que ajudarà a millorar la comunicació entre progenitors i fills. D’una altra banda, a certes edats també pot ser molt útil un diari personal. Generalment els motiva i els fa sentir grans el fet de tenir quelcom secret on escriure fets i vivències personals.

    Per tal de millorar la competència lectora, es poden aprofitar els germans petits perquè els llegeixin contes abans d’anar a dormir. També es pot plantejar la lectura no com a una obligació, sinó com a un favor: demanar l’ajuda dels fills mentre cuinem o fem altres feines de la casa perquè ens llegeixin cartes que hem rebut i que no hem tingut temps de llegir o bé que ens llegeixin una recepta… El joc també és una opció molt recomanable: jugar fent veure que no ens hi veiem i que siguin ells els qui ens llegeixin l’etiqueta d’un envàs, la carta d’un restaurant, etc.

    Pel què fa a les matemàtiques, també existeixen un munt de situacions quotidianes on els fills poden participar sense sentir que se’ls està examinant. La qüestió és utilitzar fets del dia a dia per a aprendre allò que han d’aprendre, es tracta de fer-los partíceps, que se sentin útils i ens puguin ajudar amb els seus coneixements, més que no pas situar-nos per sobre d’ells examinant i controlant el que saben. Per això podem demanar-los que ens sumin el total d’una compra, que ens diguin quants paquets haurem de comprar, que ens calculin quant ens estalviarem amb el tant per cent d’una oferta, que paguin i revisin el canvi…

    En aquelles àrees en què s’han d’aprendre textos més llargs, podem fer ús de les càmeres, gravadores de so, etc., i que es gravin mentre juguen a ser mestres, presentadors del telenotícies, etc. En resum, les possibilitats són il·limitades; al cap i a la fi es tracta que es converteixin en ajudants o partícips de les nostres tasques diàries mentre apliquen allò que han d’aprendre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alternatives educatives alumnes aprendre Deures educació fills Mestres opinió pares
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Eva Bertrana, directora de La Bressola: “Els nostres nins no porten el català de casa, els l’hem d’ensenyar”
    Next Article
    Actualitat
    Cantàbria reduirà les hores lectives del professorat per aconseguir menys repetidors
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}