Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Reclamen a la Unesco que la cimera de Barcelona abordi els problemes laborals del professorat universitari

    Redacciómaig 17, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’empitjorament de les condicions laborals del personal docent i investigador, també del d’administració i serveis, no és cap novetat des de fa anys en àmbits universitaris. Nombroses han estat les informacions, sobretot a partir de 2010, que han donat la veu d’alarma sobre salaris irrisoris i condicions draconianes per al personal que fa classe i investiga a les universitats espanyoles.

    Es tracta d’una situació que no afecta, ni de bon tros, només a Espanya, sinó que és una tendència bastant estesa en altres països, del nostre entorn pròxim, però no sols. També a Amèrica Llatina la situació del professorat universitari és precària. Entre altres motius, per la privatització d’aquest sector educatiu. La regió sud-americana és la que té una major taxa de privatització d’universitats de tot el món. Almenys així ho ha assegurat Yamile Socolovsky, responsable d’Educació Superior i Recerca de la IE a Amèrica Llatina (IEAL).

    Tant ella com David Edwards, secretari general de la Internacional de l’Educació (IE) i Encina González, secretària d’Universitat i Recerca de FECCOO Estatal, han celebrat aquest matí una roda de premsa a Barcelona en el marc de la celebració de la Conferència Mundial d’Educació Superior d’Unesco. El motiu, assenyalar alguns dels problemes més importants de l’educació superior que, segons han comentat, sembla que quedaran fora de programa de la Conferència.

    L’estabilitat arriba als 45

    Els problemes de la universitat, des del punt de vista de les centrals sindicals, es troben principalment en la pèrdua de condicions dignes de treball en el personal docent dels centres d’educació superior. La precarització d’aquest sector suposa, com ha explicat González, que a Espanya no sigui fins als 45 anys que algú veu estabilitzada la seva carrera professional a la universitat. Aquesta és la raó que sigui complicat que l’educació superior atregui a persones joves que facin el relleu necessari.

    Salaris baixos i concatenació de contractes temporals que, com han explicat tant González com Edwards, afecta principalment les dones, que s’emporten la pitjor part. Com ha comentat la responsable de CCOO, a més d’això, elles publiquen les seves recerques en revistes més prestigioses que ells, però tenen menys cites (la qual cosa impacta també en les seves condicions de treball).

    La mercantilització és un altre dels problemes que han assenyalat els tres líders sindicals. Un dels seus punts importants està relacionat amb el requisit, tant a Espanya com a bona part del món, que el personal docent i investigador realitzi publicacions a revistes prestigioses i indexades. Quelcom que repercuteix en les seves condicions salarials. Aquesta circumstància suposa que, segons Socolovsky, unes poques editorials d’aquestes mateixes revistes rebin importants quantitats de diners públics que es paguen perquè aquest personal pugui publicar el resultat de les seves recerques. En molts casos, a més, aquestes mateixes editorials cobren importants sumes de diners per permetre que altres investigadors puguin llegir aquests mateixos articles.

    A més d’aquesta situació amb les revistes indexades, la situació de la pandèmia i el tancament de centres universitaris durant diversos mesos va obligar al que en el seu moment el ministre Castells va anomenar ensenyament híbrid, és a dir, al fet que les universitats ràpidament intentessin respondre a aquesta situació a través de la digitalització dels seus cursos. Una digitalització accelerada que, segons denuncien els sindicats, ha suposat que moltes empreses tecnològiques hagin aprofitat per fer-se amb part d’un nínxol de mercat que mou molts milions d’euros anualment.

    Com ha explicat Encina González, la «digitalització ha consistit a posar el millor de cadascú sense que hi hagi garantia de qualitat de l’ensenyament», a la qual cosa se suma un sobreesforç continuat durant molts mesos, una certa exposició de la vida privada del professorat i un empitjorament de les condicions de treball.

    A això, Edwards hi afegeix el negoci que suposa «la recol·lecció de dades a través de l’empremta digital de l’alumnat»; una petjada que es produeix per l’ús d’aplicacions i xarxes privades en comptes de públiques i basades en codi obert. Per ell, els governs han de protegir l’alumnat i «han d’anar més enllà de l’enfocament comercial basat en dades».

    Finalment, l’altre gran problema assenyalat pels representants sindicals és la privatització de la universitat. D’una banda, amb la proliferació d’una gran quantitat de centres universitaris creats i gestionats per empreses privades, com és el cas, ha comentat González, de Madrid i Catalunya en els últims anys. Socolovsky ha recordat que Amèrica Llatina és la regió del món amb més universitats privades, i per això considera essencial una universitat pública «especialment dels països de la regió per superar obstacles històrics que condicionen a la nostra població d’arribar a condicions dignes de vida».

    Els tres dirigents sindicals han exigit que aquestes situacions tinguin reflex en el desenvolupament de la Conferència. Han denunciat que l’agenda d’aquesta trobada no és transparent i que no és clar quin tipus de declaració acabarà publicant-se una vegada que acabi i fins a quin punt la Unesco es veurà obligada a seguir-la.

    Per això, han demanat tenir més espai en el seu desenvolupament i que qüestions relacionades amb la inversió pública o la millora de les condicions de treball (dignes i en llibertat) tinguin un pes important en els debats.

    La futura LOSU

    Sobre el nou avantprojecte de Llei orgànica del Sistema Universitari (LOSU) que va presentar fa uns dies el ministre d’Universitats, Joan Subirats, Encina González ha assegurat que encara estan valorant el text, però que li sembla «prolix en uns certs temes i generalista en uns altres». Al sindicat li preocupa el finançament i el percentatge sobre el PIB (que no se sap si sortirà del Govern o de les CCAA) i que «s’allunya de les mitjanes de la UE i l’OCDE».

    També ha assegurat que queda perfilat tot el que té a veure amb el personal i s’obvia la negociació amb els representants dels treballadors. «No es constitueix la taula de negociació, va dir, i es deixa en les CCAA la legislació».

    González creu que aquesta possible desregulació per falta de claredat en el text podria suposar la creació de diferents sistemes universitaris depenent de les comunitats autònomes, que no es contempli en el text res relatiu a l’Estatut del PDI o que hi hagi poca definició en la possibilitat que les matrícules siguin gratuïtes. També ha assenyalat la preocupació que el text de la llei no faci un major control sobre la proliferació d’universitats privades i que, al no ser molt definida, els seus desenvolupaments posteriors puguin suposar que es doni la volta al sentit del preàmbul de la llei.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Internacional de l'Educació precarietat UNESCO
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Interactivitats entre la intel·ligència artificial i l’educació
    Next Article
    Entrevista
    Pilar Alegría: «Al costat dels sanitaris, el treball dels docents és el que més ens permet tenir cohesió social»
    Redacció

    Related Posts

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Actualitat
    Harvard planta cara a Trump: quan la universitat és l’esperança democràtica

    abril 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.