Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “L’estalvi en armament de tres dies de pau proporcionaria educació a tots els nens”

    Gabriel Díaz - eldiario.esagost 25, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Renaldo Oppertti, coordinador de l'Oficina Internacional d'Educació de la Unesco
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Entrevista publicada a eldiario.es

    L’accés universal a l’educació és un “desafiament major” a nivell universal. La manera en què els estats –qualsevol estat– prioritza els seus recursos econòmics per a garantir aquesta educació i promoure la igualtat d’oportunitats s’ha convertit en un indicador de primer ordre a l’hora d’avaluar la qualitat de les democràcies. Renato Opertti, coordinador de l’Oficina Internacional d’Educació de la Unesco, considera que l’acció dels governs és una peça clau per establir els mínims que evitin l’exclusió cultural. Opertti fa un càlcul clar sobre quant costaria portar l’educació a tota la infància: 75 vegades menys que el que s’inverteix en armes.

    Què suposa educar de manera inclusiva al segle XXI?

    El concepte d’educació inclusiva implica democratitzar les oportunitats de formació per a totes i tots buscant comprendre, respectar i atendre les diversitats individuals, socials i culturals. En aquest marc, la Unesco fa referència a la necessitat d’una visió de conjunt perquè un sistema educatiu pugui ser efectivament inclusiu a través per exemple de les escoles, dels currículums i de les pràctiques de classe.

    On estan tractant d’utilitzar l’educació com a eina d’inclusió social?

    No es tracta d’estigmatitzar països ni societats. [tweetability text=”“L’exclusió es dóna a tot arreu tot i que amb diferències significatives entre regions””]L’exclusió així entesa es dóna a tot arreu tot i que amb diferències significatives entre regions.[/tweetability] L’educació inclusiva és vista cada vegada com una resposta global als problemes d’exclusió. La qüestió és no només constatar com la pobresa, la marginalitat i la segregació poden esdevenir en exclusió, sinó també de veure i reconèixer que l’expulsió del sistema educatiu –anomenat abandonament– i els baixos nivells d’aprenentatge i de desenvolupament de competències ciutadanes, igualment exclouen. On es donin. Evidentment les situacions de major exclusió es donen a l’Àfrica subsahariana i entre aquells col·lectius pobres i marginats, amb marcada incidència en dones i en habitants de zones rurals.

    Quin rol haurien de jugar els Estats?

    Garantir nivells adequats de finançament de l’educació que cobra encara més rellevància a la llum dels impactes encara persistents de la crisi financera. El rol de l’Estat és central en facilitar condicions i assegurar aquests mínims, la qual cosa implica necessàriament ferm lideratge, claredat en les orientacions de política, sostinguda voluntat política i equips professionalment sòlids. Si l’Estat no s’orienta ni lidera, no hi ha construcció possible de polítiques públiques que englobin i comprometin al propi Estat, la societat civil, el sector privat i principalment als ciutadans.

    Quina dimensió té aquest problema de l’exclusió educativa?

    [tweetability text=”“Democratitzar l’accés a l’educació segueix sent un desafiament major a nivell universal””]Democratitzar l’accés i gaudir del coneixement segueix sent un desafiament major a nivell universal.[/tweetability] Com que les societats prioritzen l’assignació de recursos per sectors i grups de població és un bon indicador de la qualitat de les polítiques públiques i en definitiva de la qualitat de les democràcies.

    Resulta també necessari analitzar com les anomenades societats del coneixement poden revertir la forta tendència al creixement de les bretxes d’equitat en l’accés a coneixements i competències ciutadanes bàsiques, que penalitzen severament als sectors més pobres.

    Hi ha països en els quals el coneixement sembla un enemic i la despesa militar és superior a la d’educació…

    Costaria 11.000 milions de dòlars finançar a països de baixos ingressos una educació infantil, primària i alfabetització de la població adulta que són tres dels sis objectius d’Educació Per a Tots de la Unesco. Són el que es gasta en tres dies en material en conflictes armats. No obstant això, es gasta 75 vegades més aquesta quantitat per any en armament en general. [tweetability text=”“Tres dies de pau al món podrien proporcionar a tots els nens una educació primària bàsica””]Tres dies de pau al món podrien proporcionar a tots els nens una educació primària bàsica.[/tweetability]

    Com es pot posar en pràctica aquest model d’educació en escenaris dominats per grans disparitats, discriminació o violència armada?

    La promoció i la facilitació del diàleg polític sobre l’educació, involucrant institucions i actors de dins i fora del sistema educatiu –formal i no formal– és essencial per legitimar, i sustentar els processos de canvi. [tweetability text=”“Preguntar amb ment oberta sobre models i estratègies millora la qualitat del debat educatiu””]Ens sembla que preguntar amb ment oberta sobre els models i les estratègies que semblen funcionar en diferents contextos, contribueix a millorar la qualitat del debat educatiu. No es tracta d’imitar ni d’assimilar sinó d’aprendre i compartir.[/tweetability]

    Però no hi ha una fórmula que es pugui exportar…

    Com ja s’ha assenyalat, no creiem que hi hagi models a imitar sinó d’aprendre de pràctiques educatives que semblen marcar la diferència. Per exemple, els països nòrdics es caracteritzen per tenir una visió integrada de les polítiques d’inclusió social i educativa que sostenen mútuament. Es busca incloure per diferents vies i estratègies, començant molt aviat en la infància i en el marc de polítiques territorials (dimensió local del desenvolupament), de famílies i educatives unitàries.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cooperació Escola inclusiva Renato Opertti UNESCO
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els inversors internacionals reprenen el projecte de la Universitat Europea de Mallorca
    Next Article
    Actualitat
    Els investigadors científics i el professorat de l’escola pública, entre les institucions millor valorades de l’Estat
    Gabriel Díaz - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}