Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Sant Jordi: un passeig per les lectures dels nens i els joves de Mataró

    Mireia Bielabril 24, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un grup de nens observa els llibres d'una parada de Mataró.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al matí, d’escolars; a la tarda, famílies i parelles. Durant tot el dia, el centre de Mataró -com el de tots els municipis de Catalunya- bull de passejants. A El Diari de l’Educació ens fixem en els centenars de nens i joves que s’han apropat fins la Plaça Santa Anna aquest matí -així com els seus pares, mares  i mestres-, a la recerca del seu títol d’aquest Sant Jordi. Els agrada llegir? Què llegeixen? En quin suport ho fan?

    “Llegim menys, però també llegim diferent”. Aquesta és la sentència de Núria Dòria, propietària de Dòria Llibres. “No és que els joves hagin deixat de llegir, sinó que han canviat els hàbits”, explica Dòria, que remarca que “tenim molts suports diferents per llegir: el problema és que no consumim literatura”.

    Futurs lectors

    Tal com demostrava l’enquesta ‘Hàbits de lectura i compra de llibres a Catalunya 2013’, un 40% de catalans ni compren ni llegeixen llibres amb regularitat. Però hi ha lectors potencials, adolescents que han trobat en la lectura un refugi “per distreure’s i transportar-se a històries imaginàries”, tal com explica l’Aral, de 15 anys, una aficionada devota de les històries de ‘Els Jocs de la Fam’.  O la Duna, que explica que “quan agafo una novel·la romàntica o fantàstica no la puc deixar fins que l’acabo”.

    El mercat literari juvenil és cada vegada més gran i més variat. Sílvia Valle és bibliotecària en un institut de secundària i ha comprovat, al llarg dels anys, que els alumnes segueixen les tendències del moment. Per exemple, Valle cita títols com ‘El Diario de Greg’, ‘Buenos días, princesa’, ‘No està escrit a les estrelles’ o el còmic ‘Fone bone’ com els més llegits actualment. Si les vendes en paper han disminuït notablement no és sols per la crisi, sinó també perquè el suport digital va guanyant terreny, segons Valle, que detalla que “cada vegada són més els joves que utilitzen l’e-book per llegir”.

    Explorar nous camins

    Sílvia Delcor és mestra de cinquè de primària a l’escola Pia Santa Anna i reconeix que “malgrat hi ha alumnes que no llegeixen gens, n’hi ha molts que sí que s’han enganxat a la literatura”. I què llegeixen, a banda dels títols obligatoris a l’escola? Principalment, “novel·les d’aventures i fantàstiques”, explica, tot i que ja hi ha lectors més madurs que aposten per una literatura més realista i reflexiva. En aquest centre educatiu, precisament, compten amb una activitat voluntària, ‘Exploradors de llibres’, durant la qual els estudiants han de llegir quatre títols al llarg del curs: “23 dels 26 alumnes de la meva classe s’hi han apuntat”.

    L’escola hi té molt a dir, però els hàbits de la lectura també es cultiven a casa. Delcor i Valle coincideixen a l’hora d’afirmar que “el paper de les famílies és importantíssim per inculcar als nens la rutina de llegir, però sobretot perquè a mesura que es fan grans no la perdin”.

    Pels petits, els contes de sempre

    Ara bé, per Sant Jordi, els que més embadalits queden són els més menuts. Sortir de l’escola en fila i passejar-se pel centre de la ciutat ja és tota una aventura -i una estampa que no se sol veure a Barcelona-, però si a això s’hi suma la llegenda del drac i la princesa, el dia ja acaba sent rodó. Observen les parades de llibres i roses amb una barreja de curiositat i il·lusió, però escolten els contes que els expliquen com si fossin històries reals.

    “Als nens sempre els ha agradat que els expliquin contes”, afirma Laura Moliner, mestra de parvulari. Els temps canvien i actualment, les imatges i les il·lustracions són imprescindibles, motiu pel qual “utilitzem la pissarra digital com a suport visual per captar la seva atenció”. També els agraden les revistes infantils com Cucafera o Tiroliro, i per llegir a casa, “els contes de les editorials de tota la vida com Vaixell de Vapor guanyen per golejada”, segons Moliner.

    Més oferta i més diversa

    Aida Roda, mestra de P4 i P5 d’una escola pública, assegura que “cada vegada hi ha més llibres per nens i joves i això pot ajudar a què agafin gust per la lectura”, una condició que tenen en compte quan elaboren la llista dels contes que es treballen al llarg del curs: “Llegim sobre les estacions de l’any, llibres molt curts com el de la mona i sobretot funcionen molt els contes tradicionals dels Tres Porquets o la Caputxeta Vermella”.

    Avui, tanmateix, els nens han tornat a casa amb una sola història al cap: la llegenda de Sant Jordi, explicada des de diversos prismes, des de la versió més tradicional fins a la més actualitzada i moderna. Al cap i a la fi, la història del cavaller, la princesa i el drac.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Premis Fapac: Reconeixement al treball de les AMPA
    Next Article
    Actualitat
    Els professors rebutgen que qualsevol titulat pugui ser mestre a Madrid
    Mireia Biel

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}