Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Si John Dewey s’aixequés de la tomba

    Francesc Imbernondesembre 3, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Laboratory School a Chicago | Wikipedia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si John Dewey (1859-1952), filòsof i pedagog estatunidenc considerat el més important del segle XX al seu país i líder del moviment de l’Educació Progressista, s’aixequés de la seva tomba en el cementiri de Oakwood en Easton, Connecticut (EUA), i observés el que s’aveïna al seu país i en alguns altres, la seva sorpresa, incomprensió i incredulitat serien enormes. Ell, que va fundar la Laboratory School a Chicago, transformant les tradicionals classes d’ensenyament i memorització en sessions pràctiques i col·laboratives, i el deixeble de les quals, William Heard Kilpatrick, crearia el 1918 el mètode de projectes, segurament es quedaria atònit, desconcertat i horroritzat davant la realitat educativa i social del seu país.

    Durant decennis, les seves idees i els seus textos, han estat un referent pedagògic en la lluita contra l’ensenyament tradicional que, per a ell, estava obsolet, concebut per a una transmissió de coneixement “de dalt a baix”. En contrast, defensava una educació “de baix a dalt”, orientada no sols a l’aprenentatge de continguts, sinó també a la formació de ciutadans capaços de participar activament en una convivència democràtica.

    Si s’aixequés de la tomba avui, i mirés la situació actual dels Estats Units. Dewey que creia fermament en la democràcia, l’educació i el pensament crític, i les seves idees es fonamentaven en l’experiència, el diàleg i la millora contínua no sabria què és el que ha passat. Per a ell, la participació en la societat era essencial, i buscava sempre promoure el compromís dels ciutadans amb la democràcia a través d’un procés d’aprenentatge constant i col·laboratiu. El seu desconcert no tindria límits.

    I es comprèn el seu desconcert. Dewey considerava l’educació com el principal mitjà per a promoure la democràcia i la participació en la societat. Avui, al seu país, amb les creixents disparitats educatives, la desigualtat en l’accés a recursos i la crisi de l’educació pública, és probable que Dewey se sentís profundament desconcertat. Per a ell, l’educació no es limitava a la simple adquisició de continguts, a la repetició  i a la memorització, sinó que havia de fomentar el pensament crític i la capacitat dels ciutadans per a participar plenament en la vida social i política. Enfront dels debats actuals sobre l’educació a casa, l’educació pública i les proves estandarditzades, Dewey segurament continuaria predicant un enfocament més inclusiu i participatiu. No obstant això, donades les seves idees i la seva postura desafiadora enfront de les estructures rígides del nou govern que tindrà el seu país, segurament les seves idees serien rebutjades pels poders establerts, i fins i tot que les seves propostes anessin vistes com una amenaça per al sistema educatiu tradicional.

    Dewey considerava l’educació com el principal mitjà per a promoure la democràcia i la participació en la societat

    Dewey defensava la democràcia com un procés dinàmic i en constant evolució. Encara que creia en el col·lectiu, emfatitzava que la democràcia només funcionaria si els individus estaven disposats a dialogar i cooperar. La creixent polarització política als EUA i l’auge de la desinformació serien, sens dubte, motiu de profunda preocupació, confusió i perplexitat per a ell. Dewey probablement argumentaria que aquest clima de divisió reflecteix un fracàs de l’educació cívica i del pensament crític en molts sectors de la societat. Veuria amb alarma com el debat polític s’ha desviat cap als crits i les confrontacions, en lloc de ser un intercanvi reflexiu i constructiu d’idees.

    I, en aquesta època, no hi havia xarxes socials, però Dewey entenia la importància dels mitjans de comunicació com una eina essencial per a la democràcia, ja que permeten l’intercanvi d’idees i la reflexió pública. La propagació de notícies falses i la manipulació de la informació a través de les xarxes socials seria un tema important per a ell. Dewey creia en la necessitat que les persones estiguessin ben informades per a prendre decisions raonades. Per tant, en lloc de simplement criticar el fenomen de la desinformació, probablement defensaria l’educació en mitjans, el pensament crític i la necessitat que els ciutadans aprenguessin a destriar entre informació veraç i falsa. Però, segurament, riurien de la seva proclama i  no li farien cas.

    Dewey veia la participació en la política i la vida social com una forma d’aprenentatge continu. En el context actual dels Estats Units, amb un creixent desinterès per les institucions i el desencantament cap al sistema polític, Dewey cridaria que el poble s’impliqués més en la resolució de problemes comuns. I els diria que l’aprenentatge no sols succeeix a les aules, sinó que també ha de ser un procés continu al llarg de la vida, i que els ciutadans s’haurien d’involucrar en el procés democràtic de forma més activa per a no ser manipulats.

    Dewey probablement veuria amb una gran consternació molts dels problemes actuals als Estats Units, problemes que es podrien estendre a altres països, i potser se sentiria temptat a tornar per sempre a la seva tomba. No obstant això, també ens diria que continuem lluitant per un renovat enfocament en l’educació cívica, el pensament crític i la participació democràtica com a mitjans per a millorar la societat. Ens instaria a trobar maneres d’involucrar-nos en els debats actuals, especialment en els àmbits educatius, polítics i cívics, per a redirigir el curs dels esdeveniments cap a una societat més democràtica i reflexiva, tant al seu país com en els nostres.

    Ens recordaria la importància de lluitar pels principis d’una educació inclusiva i un diàleg reflexiu, i per una democràcia més robusta que no depengui únicament del vot, sinó de la interacció constant entre els ciutadans per a resoldre els problemes comuns. Ens diria: “Recordin, l’aprenentatge es dona quan compartim experiències, i això només és possible en un ambient democràtic on no hi hagi barreres a l’intercanvi de pensament”. I, es retiraria novament a la seva tomba, tal vegada per a no presenciar l’horror que encara podria estar per venir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    filosofia opinió pedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Periodisme i educació: el perquè de les notícies en l’era de la desinformació
    Next Article
    Actualitat
    Els drets dels infants explicats per 50 mestres
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on desembre 9, 2024 11:49 am

      Dewey. Sens dubte pedagogia del segle XX, construïda als EUA amb fonament i criteris vàlids avui ,allà i aquí, a Europa i a Catalunya. Igualment que l’Escola Activa europea i la Renovació pedagògica catalana. Necessari posar sobre la taula pedagogia científica i tècnica (Decroly, Galí, Freinet…). Massa diletants parlen d’educació sense haver estudiat pedagogia. Molts ,descontents amb els mals resultats d’aprenentatge generalitzats, ho atribueixen a les ‘pedagogies’ i al pedagogisme. El professor Imbernon especifica que Dewey “defensava una educació “de baix a dalt”, orientada no sols a l’aprenentatge de continguts, sinó també a la formació de ciutadans capaços de participar activament en una convivència democràtica. Això és el currículum escolar que Dewey va pensar per connectar amb la vida i experiència de l’alumne. S’ha pervertit, i les adminsitracions públiques han convertir el pla d’estudis en currículum. Són els mestres i professors qui han de pensar el currículum, de baix segons cada ambient i context, a dalt segons el pla d’estudis necessari a la societat.
      Dewey, Kilpatrick, Decroly, Freinet, Galí… ens dirien que van impulsar correctius a l’educació convencional, pensats i fonamentats, però no per oblidar-ho tot i anar inventant sense fonament. MTP

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}