Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els drets dels infants explicats per 50 mestres

    Ana Basantadesembre 3, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació del llibre 'Els drets dels infants en veu de mestres'. D'esquerra a dreta: la directora de la llibreria Ona, Iolanda Batallé, i els mestres David Altimir, Eva Sargatal i Lidia Ferrer | Rosa Sensat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fer visibles els drets de la infància és l’objectiu del llibre coral ‘Els drets dels infants en veu de mestres’ (Associació de Mestres Rosa Sensat), coordinat per Eva Sargatal i escrit per una cinquantena de mestres.

    El dret a ser escoltat, a tenir opinió pròpia, al benestar, a l’error, a les relacions, a compartir, a l’autonomia, a la cultura o a la llibertat de pensament són alguns dels articles de la Convenció dels Drets de l’Infant aprovada el 20 de novembre del 1989, i també són els drets que han inspirat 25 relats, la majoria d’ells escrits per dos mestres i en un parell d’ocasions per tres.

    Durant la presentació del llibre a la llibreria Ona de Barcelona, Sargatal ha explicat que l’origen de la publicació va néixer pel convenciment que seria bo celebrar l’aniversari de la Convenció dels Drets dels Infants i, alhora, arran de converses informals entre docents. “I s i fem un llibre de tot plegat?”, va pensar. I va contactar amb 25 mestres a peu d’aula per plantejar el repte d’escriure un relat a quatre mans.

    Sargatal, que és mestra d’escola bressol, formadora de mestres i directora de la Revista Infància, ha apostat per revisar-se contínuament per preguntar-se un mateix si seria possible fer les coses d’una altra manera i perquè “ets un aprenent de mestre tinguis l’edat que tinguis”. Tal com explica en el llibre, “netejar els mocs sense avisar, cridar un infant, agafar-lo pel canell per traslladar-lo, fer copets al clatell perquè s’afanyi, menystenir el seu plor, dir-li que ara no toca, fer-lo callar, no mirar-lo als ulls” i altres accions quotidianes no respecten els drets dels infants i es col·loquen en la violència.

    Durant la presentació, ha intervingut Lidia Ferrer, una de les autores del llibre, que ha escrit sobre el dret a ser escoltat juntament amb la Rosa Vidiella, antiga companya de feina que actualment té 86 anys. “En el 0-3 potser les paraules i el llenguatge són menys habituals, però hi ha altres formes de comunicació que sovint se’ns passen per alt”, ha indicat Ferrer.

    En el seu relat destaquen que “encara avui ens trobem diàriament amb algunes situacions en què els infants, pel simple fet de no tenir encara capacitat de paraula, són ignorats: s’ignora una mirada, un gest, un cos en tensió; s’ignora un plor i també un somriure; s’ignora un instant de joc, una descoberta, una mà que busca una altra on aferrar-se, una pell que s’eriça en un moment de dura i, en repetides ocasions, també s’ignoren les paraules”.

    Un altre dels autors, David Altimir, ha fet referència al compromís polític i social vers la infància. Ell i la Maite Pujol han fet un relat sobre el dret a conèixer els propis drets. A tall d’exemple, ha indicat que a Catalunya la ràtio per alumnes de 0 a 1 anys és de vuit infants per mestre; d’1 a 2 anys és de 13 alumnes per mestre, i de 2 a 3 anys, de 20 alumnes per mestre. A França, la ràtio és de tres alumnes per mestre en les tres edats, i a Itàlia és de sis infants per professional, també en les tres franges.

    Altimir ha fet referència a la imatge que il·lustra la portada del llibre, l’Arbre dels Drets de l’Infant, a Taradell, davant l’edifici d’educació infantil de l’escola Pinediques, arran d’un taller artístic de l’alumnat per parlar dels seus drets. És el primer monument públic de Catalunya dedicat als drets de l’infant i d’aquesta experiència escriu a la nova publicació de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

    Les persones que han colaborat en el llibre han renunciat als drets d’autor i es destinen el 100% al Projecte d’Humanització de Pediatria de l’Hospital Sant Pau de Barcelona per tal de contribuir a la millora dels espais del centre, tenint cura també dels seus drets en aquest context.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Associació de Mestres Rosa Sensat drets Drets de la infància infància llibre
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Si John Dewey s’aixequés de la tomba
    Next Article
    Opinió
    En defensa dels drets fonamentals
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}