Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Teixint ciutat a través de l’ApS en el lleure

    Redacciómarç 19, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Joves d’esplais de la Federació Catalana de l’Esplai participant en l’activitat Edufilms
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Joves d’esplais de la Federació Catalana de l’Esplai participant en l’activitat Edufilms

    Ho hem vist en moltes ocasions: infants i joves que mitjançant l’ApS  participen i valoren la realitat d’una altra manera i lideren processos de transformació a les seves comunitats. Passen de ser espectadors del món que els envolta a agents actius i compromesos. Els centres de lleure d’això en saben molt, forma part del seu ADN animar i acompanyar els infants i joves a implicar-se i a participar de la vida real. I ho fan des de molt abans que comencéssim a parlar de l’aprenentatge servei.

    L’aprenentatge servei es defineix com una proposta que dona resposta a unes necessitats socials mitjançant uns aprenentatges i una sèrie d’accions –servei– amb intencionalitat social i educativa. Pel que fa al concepte de participació i ciutadania, l’entenem com les accions intel·lectuals, emocionals i físiques que desenvolupen les persones per esdevenir partícips d’una comunitat social.

    Des dels seus inicis els centres de lleure són espais on els infants i el jovent aprenen a relacionar-se amb el món d’una forma diferent. El foment de valors de solidaritat i de voluntariat i de servei o de compromís són trets distintius i definitoris de l’acció principal de les entitats de lleure. Per això, les noies i els nois que han participat en aquests centres tendeixen a tenir una mirada social sobre l’entorn on hi  viuen, mostren un fort sentiment de pertinença, es preocupen per ajudar-se entre iguals, reconeixen el seu grup i el dels altres i expressen, en força mesura, un posicionament reflexiu en qüestions controvertides. Creixen en sentits i formes diferents a com ho fan en d’altres àmbits educatius.

    Dels sis projectes que fan de mitjana els tres esplais de la Fundació Catalana de l’Esplai  que hem analitzat –Esplai Pubilla cases-Can Vidalet, Esplai El Tricicle i Esplai Espurnes–, a partir d’una recerca finançada pel Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència (DEMOC2016) de la Generalitat de Catalunya, el 56% dels projectes que realitzen són d’interès social i el 44% són d’aprenentatge servei. A la llum d’aquests resultats podem dir dues coses: d’una banda, que el global dels projectes que s’impulsen pretenen actuar sobre la realitat amb voluntat transformadora i afavorir que la mirada individual de la gent jove transcendeixi envers allò que és col·lectiu; i de l’altra, no es pot afirmar que l’aprenentatge servei sigui la única eina per fomentar la competència social i ciutadana. Tanmateix, sí podem constatar a partir de la recerca que els projectes d’aprenentatge servei estimulen el pensament reflexiu i ajuden tant als infants com als equips educatius a repensar la funció i les responsabilitats que tenim com a ciutadans i ciutadanes i la nostra projecció.

    El projecte SOMRIU de l’esplai El Tricicle, que busca recuperar l’espai fluvial d’un part del riu Llobregat; el projecte Curtmetratge de l’esplai Pubilla Casas-Can Vidalet, que realitza curts sobre les problemàtiques del jovent; i el projecte Patis Vius de l’esplai Espurnes, que idea l’impuls d’un espai físic del barri per i de tothom, tenen en comú aquesta mirada de ciutadania activa. Uns actors joves que participen en servei a la comunitat per donar resposta a unes necessitats concretes.

    Són projectes que s’estan duen a terme des de fa aproximadament tres anys. Estan integrats en els projectes educatius i tenen consolidat un partenariat amb el qual col·laboren. Les monitores i els monitors que impulsen aquests projectes tenen clar que davant dels 11 dinamismes de l’aprenentatge servei, prioritzen dos per damunt dels altres: les “necessitats” i la “participació”. Això no és casual, sabem bé com n’és d’important comptar amb la participació dels infants des de l’inici del projecte perquè no només li trobin sentit sinó també perquè puguin fer-se’l seu visualitzant-se en totes les fases i accions de servei.

    Tres esplais, tres projectes amb temàtiques diferents que observen la realitat i decideixen en la mesura del possible, canviar-la, perquè ells (la gent jove), són els constructors –ciutadanes i ciutadans– del món que els ha tocat viure.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge servei Fundesplai opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Tenim un bon sistema universitari que es troba en un moment molt delicat”
    Next Article
    Actualitat
    La UOC llança un ‘crowdfunding’ per una app que ensenya a llegir a nens amb síndrome de Down i autisme
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}