Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » “T’escolto”, el projecte de mentoratge a l’escola

    Opinió
    “T’escolto”, el projecte de mentoratge a l’escola

    “T’escolto, et miro, et sento, em preocupo, t’acompanyo, compartim dubtes, busquem solucions, ens n’alegrem de les coses bones i intento ajudar-te en allò que no surt bé”. Aquestes paraules, que poden semblar bledes o apocades, són les que ens guien quan vam implementar el projecte de mentors a l’escola.
    Silvia Mayor Gutiérrezfebrer 10, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | EscolesCoop
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Abans de la pandèmia, el professorat de l’escola ens vam adonar que l’alumnat de l’ESO cada vegada demanaven més per parlar amb nosaltres de temes personals, que no pas acadèmics. Alumnes que se t’apropen al pati i xerren amb tu de coses de casa, però callen quan s’acosta algú altre; aquella alumna que sovint va amb la cara pansida i es posa a prop teu perquè vol que li demanis què li passa; aquell alumne que ve de cara i et demana parlar amb tu en privat; i aquell alumne que volta per allà i nou diu res, però ho diu tot amb la mirada.

    Ja abans de 2020, l’escola estava immersa en un procés renovador a tots els nivells: pedagògic, tecnològic, metodològic, innovació, gestió, espais físics de l’escola… I la Covid va resultar ser un xoc i també un revulsiu per continuar innovant i acabar de fer els canvis pertinents. D’aquest profund procés de renovació i canvi va sorgir el projecte “T’escolto”: ens vam adonar que no només hi havia alumnes que ho estaven passant malament i ho manifestaven obertament, sinó que també hi havia alumnes que mai parlaven, mai els passava res, volien passar desapercebuts. I respectats siguin, aquells que volen passar desapercebuts, només faltaria! Però amb el projecte T’escolto volíem fer-los saber, fer més explícit, que també estàvem per i amb ells. Que, si necessitaven mai res, aquí a l’escola hi havia un equip sencer de mestres i professorat de totes les etapes disposats a escoltar i donar un cop de mà. Perquè els problemes que semblen petits, si no es parlen, es poden convertir sense voler-ho en problemes més grossos i, ja sabem que un problema, si es comparteix, es divideix en trossets més petits i, potser, més fàcils de pair.

    Volíem fer-los saber que, si necessitaven mai res, aquí a l’escola hi havia un equip sencer de mestres i professorat de totes les etapes disposats a escoltar i donar un cop de mà

    Com funciona aquest projecte? Primer de tot, del procés de reflexió intern de l’escola, tot el claustre es va posar mans a l’obra.

    A la setmana d’iniciar el curs, expliquem el projecte a l’alumnat, que ho acull amb diversitat d’expressions facials: atents, escèptics, curiosos… Els presentem l’equip de docents que conformen aquest projecte: tots (excepte algun mestre novell que no cal atabalar-lo només començar) i cadascun fa una breu explicació dels seus interessos. Els deixem molt clar que les converses són confidencials i que, si hi ha res prou greu, s’elevarà a la persona o òrgan pertinent per mirar de resoldre’l. Els donem als alumnes un full on han de posar el seu nom i curs, una breu explicació dels seus interessos i una llista amb tot l’equip de docents implicats en el projecte que ells han de numerar per ordre d’afinitat.

    La primera setmana d’octubre assignem a cada alumne un mentor i, en aquella setmana, el mentor s’ha de posar en contacte amb l’alumne i xerrar una mica amb ell per veure expectatives, possibles temes de conversa, etcètera.

    Cada mentor té una mitjana de set alumnes per fer el seguiment i inverteix les seves hores no lectives en tenir aquestes trobades amb els alumnes.

    Des que vam començar el projecte el curs 2020-2021, només hem tingut experiències positives. Què volem dir amb això? Que cap alumne té problemes o són problemes menors? No, en absolut. Que hem pogut acollir l’alumne que ho volia, que s’han sentit acompanyats, que s’han sentit escoltats i que, malgrat que força històries són dures d’escoltar, la majoria d’alumnes s’han obert a explicar les seves cabòries: algunes són d’amors adolescents, altres són discussions familiars pròpies d’adolescents, d’altres, preocupacions acadèmiques o de futur i d’altres, situacions més dures que han requerit parlar amb les famílies o fer intervenir algun servei educatiu.

    Des de l’escola estem molt orgullosos d’aquest projecte i l’expliquem arreu on anem. Ha suposat un esforç personal de tota la comunitat educativa, invertint part de les seves hores no lectives en aquest projecte, escoltant històries dures que t’estimaries més que no passessin, enduent-te els problemes a casa, fent difícil la desconnexió… Però, compensa l’esforç: l’escola ha de ser un espai d’aprenentatge i de confiança i els docents no som només instructors sinó també estar al servei del benestar emocional dels alumnes i, només que aquest projecte ja li hagi servit a un sol alumne per estar millor, tot haurà valgut la pena.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    EscolesCoop opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleL’educació inclusiva en perill: els intèrprets de llengua de signes en vaga
    Next Article
    Anàlisi
    El desmantellament de l’educació sexual integral a l’Argentina
    Silvia Mayor Gutiérrez

    Professora de Ciències i Cap d’estudis d’ESO l’escola cooperativa Piaget de Barcelona, membre d’EscolesCoop

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}