Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Tres novel·les per a joves inconformistes

    João Françaabril 23, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una lectora al carrer / CC by-nc-sa Barbara Krawcowicz (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una lectora al carrer / CC by-nc-sa Barbara Krawcowicz (Flickr)
    Una lectora al carrer / CC by-nc-sa Barbara Krawcowicz (Flickr)

    No només de literatura juvenil viuen els joves. Clàssics i no tan clàssics de la literatura acompanyen els inconformistes. Un bon exemple són les anomenades novel·les d’aprenentatge, aquelles en les que el narrador, normalment jove, explica en primera persona un viatge, sigui real o simbòlic, que l’ajuda a descobrir el món, sovint acompanyat d’un altre personatge que protagonitza la història. Aquí recollim tres novel·les que per una raó o altra agradaran als rebels i als que no es conformen.

    ‘El vigilant en el camp de sègol’, de J.D. Salinger

    segolPer jove inconformista, Holden Caulfield, el protagonista de El vigilant en el camp de sègol (1951). Caulfield es presenta dient-li al lector que segurament voldrà saber on va nèixer, com va ser la seva infància, a què es dedicaven els seus pares, “i tot aquesta porqueria estil David Copperfield”, però que no li ve de gust. L’han expulsat de l’internat on estudiava i no va poder adaptar-se a les normes i convencions d’un model uniformitzador i aprofita els tres dies que passen fins el dia que els seus pares l’esperen a casa per endinsar-se als racons més sòrdids de la Nova York del moment. Renecs i males paraules estan garantits, i sobretot la crítica a les formalitats i la hipocresia: “Em passo el dia dient ‘Encantat d’haver-te conegut’ a persones que no estic en absolut encantat d’haver conegut. Si vols seguir viu, has de dir aquestes coses, però”.

    ‘A la carretera’, de Jack Kerouac

    a-la-carretera_9788499300672Seguint en la línia dels que no volen adaptar-se trobem Sal Paradise, el narrador que representa el mateix autor, Jack Kerouac. A la carretera (1957) explica els seus viatges amb Dean Moriarty, pseudònim de Neal Cassady –una icona per a tota una generació d’escriptors nord-americans–, de punta a punta dels Estats Units. Però Paradise no és un adolescent rebel, és un escriptor fatigat de la vida acadèmica i la companyia de Dean Moriarty li dóna l’oportunitat de viure noves experiències: “Tots els meus amics novaiorquesos estaven en la posició negativa de malson de combatre la societat i exposar els seus avorrits motius llibrescos o polítics o psicoanalítics, i el Dean es limitava a desplaçar-se per la societat, àvid de pa i amor; no li importava que fos d’una manera o d’una altra”. Per qui s’atreveixi a afrontar-se a la novel·la en tota l’essència del seu ritme frenètic, pot afrontar-se al rotlle original, sense paràgrafs i amb els noms reals dels personatges, referents de la cultura beat.

    ‘El padre de Blancanieves’, de Belén Gopegui

    CM492_GEl padre de Blancanieves (2009) són moltes històries en una. Susana és una d’aquestes joves inconformistes, que milita en una organització d’esquerres i posa en pràctica idees revolucionàries per canviar el món amb la pràctica quotidiana. La veritable història d’aprenentatge, però, la viu la seva mare, Manuela, una professora d’institut que comença a replantejar la seva vida i els seus privilegis. La novel·la arrenca de l’aparició d’un repartidor equatorià a qui han fet fora després d’una queixa de Manuela i que la culpa de la situació en la que queda la seva família. És la història del xoc d’una família de classe mitja “progre” amb la realitat que els envolta, d’un grup de militants que la volen transformar, una mare de família que hi vol trobar el seu lloc i un pare que s’esforça en que res canviï. Tot farcit amb anàlisi marxista de les desigualtats i reflexions al costat de Simone Weil.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola La Maquinista surt al carrer per reclamar una ubicació provisional
    Next Article Mafalda, ambaixadora del Dia del Llibre
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}