Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Un pacte per guanyar el futur de l’educació a les Illes

    Neus Giménez Turmaig 2, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per primera vegada a la història, les Illes han aparegut als mitjans de comunicació per una qüestió no relacionada amb el turisme o l’economia: s’ha parlat d’educació arran d’un conjunt de mesures preses per la Conselleria d’Educació del Govern de les Illes, entre les que destaca el TIL (Projecte Integrat  de Llengües). Aquest projecte  implica que algunes assignatures han de ser impartides en anglès i en espanyol minvant les hores d’assignatures impartides en català.  Algunes d’aquestes mesures també han suposat un retall considerable en recursos i professorat en la línia aplicada a la resta de l’Estat, en plena crisi econòmica amb l’objectiu de reduir l’elevat dèficit públic.

    Aquests conjunt de mesures, molt qüestionades pels sindicats, l’assemblea de docents i les federacions de pares i mares d’alumnes van desencadenar, a l’inici de curs, la convocatòria d’una vaga indefinida (que encara és vigent) i va tenir lloc la manifestació més gran de la història de les Illes en defensa d’una educació pública de qualitat i inclusiva i per la continuïtat del sistema d’immersió en català.

    Ara bé, els problemes  s’arrosseguen des de temps enrere; les Illes presenten uns preocupants indicadors educatius: una elevada taxa d’abandonament escolar prematur, uns baixos índexs de graduació a 4rt d’ESO,  en estudis postobligatoris i en estudis superiors.

    Aquestes preocupants dades planegen, amb petites inflexions, des de que els organismes autonòmics van recollint les dades sistemàticament (més d’una quinzena d’anys). Durant els anys de la coneguda bombolla immobiliària l’abandonament escolar era molt més alt que en hores d’ara; milers de joves entraven al món laboral sense cap tipus de qualificació atrets pels diners fàcils. L’educació, a les Illes, mai no ha estat una prioritat social i manco en  èpoques expansives.

    Aquestes taxes ens obligaven a tots a prendre mesures a mitjà i llarg termini; fa molts d’anys que la necessitat d’un gran pacte social per l’educació;  és una obligació que s’havia d’haver pres des de la responsabilitat en la vista posada en el futur i des de la humilitat, disposats a un diàleg autèntic i sincer, capaç de superar les diferències.  Però els intents han estat decebedors.

    El març del 2009, el plenari del Consell Escolar de l’illa de Menorca aprovà per unanimitat un document base per a un pacte educatiu. Paral·lelament s’havia de celebrar un congrés sobre innovació educativa. No existí resposta política explícita per part del govern del Pacte.  Arribarem les eleccions de 2011. Canvià la composició del Parlament de les Illes, dels Consells i de molts d’Ajuntament. El projecte de pacte resta penjat a la pàgina web per a la història.

    Els indicadors educatius es mantenen igual. Neix una gran Plataforma Educativa a Mallorca encapçalada  pel Cercle d’Economia que elabora un document per a un futur pacte; el PP el signa abans de les eleccions; el PSM i el PSOE no el signen. La Plataforma elabora alguns documents i iniciatives per a la discussió i concreció amb la Conselleria d’Educació. No se produeixen avenços significatius. Finalment, la Plataforma romp amb el Govern el juny del 2013.

    Pocs dies després, reneix  a l’illa de Menorca un ampli moviment de base per a un pacte educatiu: MenorcaEdu21. El punt de partida és diferent: el pacte partirà per la base i només al final se presentarà als partits polítics i als sindicats. El desencís amb la classe política i amb les institucions va creixent.

    ¿Tant difícil és asseure’ns en una taula, en diferents comissions de feina, i abordar, d’una vegada i per totes, un conjunt de mesures que ens permetin millorar els indicadors educatius?  Un pacte era, és i seguirà essent una prioritat per a la societat de les Illes; els indicadors educatius estan lligats als indicadors econòmics a llarg termini. Assolir un pacte esdevé una prioritat social i econòmica; esdevé un exercici de responsabilitat vers els ciutadans que, alhora, exigeix la participació activa i decidida de la xarxa social.

    Vists els resultats fins aleshores, creiem que el protagonisme ha de ser de la societat, de les seves associacions i organitzacions que han d’anar teixint una xarxa d’acords i enteses que progressivament han de fer arribar als partits polítics, en un joc d’autèntica democràcia participativa. En aquest escenari, les actituds hi jugaran un paper fonamental: l’escolta i el respecte a les opinions diverses i la humilitat, conscients que només sumant idees tindrem més possibilitats d’encertar. Necessitem reconduir la situació per la via del diàleg. En el diàleg hi guanyem tots.

    El saber i la raó parlen; la ignorància i l’error criden
    Artur Graf (escriptor i poeta italià)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Abandonament prematur Assemblea de Docents Cercle d'Economia Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Desencís Diàleg Educació de qualitat educació inclusiva Educació pública Federació de pares i mares d'alumnes Immersió en català Mallorca Menorca MenorcaEdu21 Pacte Educatiu Pacte social Plataforma Educativa Responsabilitat sindicats TIL
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La condició obrera, aprendre de l’opressió d’ahir i d’avui
    Next Article
    Actualitat
    L’educació infantil queda enrere a l’Amèrica Llatina
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}