Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una revolta educativa?

    Josep Manuel Pratsnovembre 22, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els vectors més significatius d’aquesta revolta són la inclusiva, les humanitats, les arts i la dramàtica tendència a rebaixar-ho tot. Sovint els arbres no ens deixen veure el bosc, i és el cas: ens han plantat als ulls el mantra de la transformació del sistema des de l’administració, però no ens podem deixar enredar. La LOMLOE, diuen, es va dissenyar per a una generació que ha de transformar el món, però els manlleva enganyosament les eines necessàries per conèixer i comprendre el món. Reduïm continguts per ser més competencials, però ser competent requereix coneixements profunds. Volem alumnes reflexius i crítics, però els retallem el coneixement de la literatura, la història i la filosofia. Diuen que l’alumne és el centre de l’educació, però de quina educació?

    Els mals resultats publicats, l’amenaça constant de l’abandonament i el fracàs escolar, l’encara inexistent escola inclusiva, atiar l’enfrontament entre les escoles del Servei d’Educació de Catalunya a través del maltracte i la marginació, la imaginació desbordada del Departament i la incapacitat de resoldre els problemes són només una part d’aquesta situació. I l’OCDE no ens hi ajudarà gens, en això.

    I potser és per això que ara hi ha una bona colla d’iniciatives que agrupen professorat, mestres, famílies i pensadors que volen fer sentir la seva veu en aquesta olla de grills en què alguns han convertit el sistema educatiu.

    La persona és multidimensional i cal educar-la per conrear i fer florir la intel·ligència, cuidar la salut, comprendre les emocions, bastir el seu rol social orientat al bé comú… I no ho estem fent

    Veiem que tenim un veritable problema, que més enllà de l’educatiu, és un problema social, i l’escola no ho ha de resoldre tot, ni pot. Els canvis que han esdevingut en els darrers anys van massa de pressa per mastegar-los lentament, per comprendre’ls i per aportar solucions sense fer reflexions pausades, profundes, que donin resposta des la perspectiva de la veritable naturalesa humana, i de com tot plegat està afectant les persones, les famílies, l’escola i la societat.

    Ens manca reflexió i no estem educant per reflexionar, sinó per reaccionar i per disposar d’elements productius útils i consumidors compulsius de tot. I la persona, que naturalment també ha de ser útil perquè és creat per col·laborar en el bé comú, és molt més que una peça. La persona és multidimensional, i cal educar-la a la família, a l’escola i a la societat per conrear i fer florir la intel·ligència, cuidar la salut, comprendre les emocions i gestionar l’afectivitat, bastir el seu rol social orientat al bé comú i cuidar l’espiritualitat.

    I no ho estem fent. No ho estem fent des de fa una colla d’anys i ara anem posant pedaços –caríssims– perquè ens cau tot a sobre, només cal contemplar les notícies…

    S’albira una revolta que fa temps està latent, que treu el nas i que comença a convergir, no pas en contra de ningú sinó a favor de la persona i de l’educació profunda –clàssica, en diuen alguns– per millorar el futur, que a Catalunya només són les persones.


     

    Xavier Güell i Gregorio Luri, en la presentació | Foto: @JoanBGS

     

    Neix l’associació Bastiments, Educació i País

    La setmana passada va tenir lloc a Barcelona la presentació de l’Associació Bastiments, Educació i País (@bastimentsEP). Aquesta iniciativa neix, segons expliquen els seus promotors en una nota de premsa, “de la preocupació per l’estat de l’educació, des de diferents vessants, tant pel que fa a la seva concepció com als seus objectius”. En l’acte de presentació va comptar amb una ponència del filòsof i mestre Gregorio Luri, a més de la intervenció del president de l’entitat, Xavier Güell i Cardona.

    “Naixem per estimular i difondre veus i pensaments, interdisciplinaris i d’arreu del món, sobre com millorar la qualitat de l’educació dels infants i dels joves, i volem elevar la mirada i també aportar perspectiva a les situacions actuals i als problemes emergents. I ho farem des d’una visió integral de la persona i amb la convicció que una bona educació és la millor resposta a molts dels problemes del nostre temps”.

    “Ens mou el desig de promoure i esdevenir una societat de persones íntegres, bons ciutadans i professionals competents. En definitiva, persones que posin al servei del bé comú els seus coneixements, habilitats i recursos per tal de bastir un país on la font de la riquesa siguin les persones i aportar al món un gran dinamisme intel·lectual, cultural, social i econòmic per a tothom”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bastiments Educació i País opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Escola inclusiva: què són i què fan les FEI
    Next Article
    Opinió
    De concertada a pública o a privada en un procés
    Josep Manuel Prats

    Advocat. President de Fapel i membre promotor de Bastiments, Educació i País. Forma part del Consell Escolar de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}