Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Viatjar amb els fills sense pedres a les butxaques

    Pau Rodríguezdesembre 11, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Familiesenruta.com
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En Xosé i la Sílvia i les seves filles, la Jana i la Bruna
    En Xose i la Sílvia i les seves filles, la Jana i la Bruna

    La Sílvia, en Xose, la Jana i la Bruna ja es deuen haver tret totes les pedres de la butxaca i són a punt, aquest dijous, per sortir volant cap a Santiago de Chile. Aquesta família barcelonina, impulsora del blog Sin piedras en los bolsillos, passarà gairebé mig any recorrent diversos països de Sud-amèrica amb la intenció de viure una experiència tots junts, de conviure amb tota la naturalesa que no tenen al barri de Sants i, a més, de conèixer projectes educatius actius i vivencials a l’altra banda de l’Atlàntic que potser encaixin més amb el concepte d’educació que ells volen per a les seves filles.

    En els darrers mesos, en Xose i la Sílvia, amb fortes inquietuds per l’educació -ell és informàtic, ella professora-, han recorregut diverses escoles de Catalunya amb metodologies més lliures amb la intenció, també, de posar en contacte aquests centres i els seus infants amb d’altres de sud-americans, a través de l’espai Escoles amigues. “Ens agradaria poder establir ponts, que comparteixin propostes concretes, inclús vincles personals: des d’un intercanvi de capses viatgeres entre els més menuts fins a creuar-se correus o videoconferències entre els més grans”, explica la parella.

    És un projecte que volen dur a terme “sobre la marxa”, expliquen, perquè tampoc saben què s’hi trobaran a les escoles que visitin. “Ens interessaria veure les dinàmiques generals, l’organització, inclús l’arquitectura”, explica en Xose. “No totes les escoles s’organitzen per edats, com aquí, ni tenen horaris i assignatures compartimentades”, constaten. Són conscients que a Catalunya ja han sortit projectes educatius més vivencials en els darrers anys, però tot i així volen veure casos en altres contextos.

    La iniciativa, de tota manera, és un complement del viatge de llarga durada que emprenen a partir d’avui, perquè són conscients que l’objectiu principal és veure món amb les seves filles, de 2 i 5 anys, i que gaudeixin de paisatges com el de les Galàpagos o la Terra del Foc. Aprenentatge i viatge, asseguren, van de la mà quan tens l’oportunitat, per exemple, de conviure amb la fauna de les Galàpagos.

    Els viatges en família de llarga durada, amb el factor educatiu sovint com a rerefons, no són un descobriment d’aquesta família de Sants. En els darrers anys s’ha conegut casos com el de la Diana i en Diego, que volten per escoles d’arreu del món amb la seva bicicleta en busca d’una educació diferent per al seu fill, o el d’una família que va fer la volta sencera al món durant un total de 19 mesos.

    És també el cas d’en Max i la Susagna, impulsors ara de la plataforma Familias en ruta –un espai per compartir experiències de criança en moviment-, que fa uns anys van fer un recorregut similar al d’en Xose i la Sílvia que els va portar a escoles de referència com El León Dormido, de l’Equador, un projecte educatiu integral en el qual els infants aprenen a partir de les seves inquietuds, en un entorn rural i amb una alta implicació dels pares i mares i de la comunitat.

    “Per nosaltres el viatge és una part substancial de la criança i de l’educació, veure món és una forma completa d’educar, perquè s’aprèn de tot, d’una forma no tan estructurada però sí més vivencial”, explica en Max, sociòleg de formació que, després d’empescar-se rutes i activitats per fer compatible la passió pels viatges amb el fet de tenir fills, va decidir fer un gir professional juntament amb la seva parella i posar en marxa Familias en ruta.

    Viatjar en família més enllà del turisme

    La inicitiva de Familias en ruta, a més de ser una xarxa per compartir experiències entre parelles que viatgen amb els fills, ha posat en marxa ja dues trobades presencials a les quals han assistit prop de 300 persones, entre elles en Xose i la Sílvia. “És important no marxar a cegues, sinó posar en comú les teves angoixes i dubtes”, remarca la Sílvia, que malgrat tot assegura que ells no estan gens preocupats pel fet d’anar fins a l’altra punta del món amb dues nenes durant mig any. “No creiem que hagi de ser més segur viure a la ciutat que a la Patagònia; i molt menys enriquidor, segur”, constata la parella.

    De les trobades de Familias en ruta en sorgeixen sovint recomanacions o vivències que ajuden a encarar un viatge d’aquestes proporcions. Una d’elles és “adequar els ritmes i les expectatives del viatge” a les d’un infant, un plantejament que en Xose i la Sílvia ja tenien clar, i per això han optat per estar a cada parada del viatge uns quants dies o setmanes, ja sigui a Equador o al Perú, en comptes d’anar amunt i avall fent fotos a momuments.

    “També quan són una mica més grans és interessant implicar-los en les decisions, negociar amb els fills”, explica en Max, que en aquest sentit posa com a exemple la filosofia del slow travel, o fins i tot la del world schooling, famílies que opten per educar elles mateixes els seus fills, al marge de l’escola, mentre van voltant pel món.

    Un altre aspecte que poden compartir aquestes famílies que viatgen sense pedres a les butxaques és què passa quan desescolaritzes un fill de més de 6 anys -ja en edat d’anar a l’escola obligatòriament- durant un període llarg de temps. En general, no sol haver-hi problemes, constata en Max. “Mai ens hi hem trobat, al contrari, si ho parles amb el seu tutor sovint t’hi animarà i tot!” explica. Així i tot, en Max apel·la a la responsabilitat dels pares perquè no interrompin moments d’escolarització decisius com poden ser avaluacions de finals de cicle.

    “Però aquí cal reivindicar el paper principal de la família dins l’educació: ens hem d’empoderar d’això”, afirma en Max, “hi ha mil maneres de viatjar i a la vegada aprendre matemàtiques, o a resoldre conflictes”, sosté.

    “Serà un enriquiment familiar, alliberats de l’estrès i envoltats de verd”. En Xose i la Sílvia n’estan convençuts: “Fixa’t que ara no podem ni parlar amb les filles mentre anem a l’escola perquè el soroll del carrer de Sants no ens deixa!”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    família viatges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educondria
    Next Article Llums i ombres sobre Consell Nacional d’Infància i Adolescència
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Opinió
    L’estiu, una etapa clau per estimular el desenvolupament dels infants de 0 a 3 anys

    juliol 26, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.