El TEDxBarcelonaED concentra el canvi educatiu en un missatge captivador

La innovació educativa s'ha citat aquest dijous a Barcelona amb el format de xerrades TED: missatges seductors i des de la pròpia experiència que inciten al canvi educatiu.

Pau Rodríguez
 
 
 

La primera ponència al TEDxBarcelonaED, de Marta Arias (UNICEF).

La primera ponència al TEDxBarcelonaED, de Marta Arias (UNICEF).

No més de 10 minuts i directe al cor. Aquesta és la consigna de les xerrades TED, que aquest dijous per primera vegada s’han enfocat a l’educació a Barcelona, sota el nom TEDxBarcelonaED. Nombrosos speakers, tots ells “protagonistes del canvi”, segons l’organització, han desfilat per l’escenari per difondre les seves experiències i despertar en els 300 assistents l’interès per la innovació.

Històries de superació com la de Nicholas Carlisle, impulsor de No Bully que va superar una situació d’assetjament i ara es dedica a combatre’l; o projectes ambiciosos com el d’Elisabeth Wood, que amb Worldreader promou l’alfabetitzar arreu del planeta a través dels mòbils; han compartit protagonisme amb experiènces més humils, escolars i locals, però no menys reeixides, com el treball per projectes de l’institut-escola Les Vinyes –de la mà del cap d’estudis Boris Mir– o per intel·ligències múltiples, a càrrec de Montserrat del Pozo, de l’escola Montserrat.

Tots ells s’han servit aquest dijous de la fórmula TED per transmetre el seu missatge. “Es pot fer una escola que no sigui avorrida, nosaltres la fem”, arrencava Mir, convençut que innovar en l’educació és prendre riscos. “La pobresa a Espanya té rostre de nen”, proclamava la directora d’Unicef Marta Arias. “Si en comptes de castigar creem equips de treball, resoldrem la majoria de casos d’assetjament”, concloïa Carlisle.

Sí que es pot. Es pot generar canvis en l’educació que ens facin millor com a societat i sí, també és pot propiciar un canvi a nivell global gràcies, en part, a les noves tecnologies, que ajuden a fer arribar el coneixement a qualsevol racó de món. Aquest ha estat el mínim comú denominador de la jornada.

“Tinc la sensació, malgrat tot, que a vegades em perdo la idea central. Que els conceptes més interessants s’acaben passant per alt”, valorava un dels assistents, mestre d’escola a Barcelona. Certament, no és senzill concentrar un missatge complex rere 10 minuts de pirotècnia verbal. Però tampoc és aquest l’objectiu dels TED. Tal com explicava a El Diari de l’Educació la impulsora de TEDxBarcelonaED, es busca “despertar” l’interès, seduir l’espectador perquè després, ja pel seu compte, tingui la motivació d’assolir canvis en el seu àmbit educatiu.

El caràcter de les xerrades, pensades per estimular els assistents, ha impregnat també el conjunt de les jornades, celebrades a l’Auditori de Telefónica. Prova d’això és que inclús abans d’entrar els assistents havien d’encistellar una pilota i posar-se una samarreta de colors diferents en funció de la seva àrea de coneixement. Activitats, tallers, presentacions paral·leles… han acompanyat durant el dia les presentacions TED.

En les properes setmanes, l’organització, segons confirma, farà públics els vídeos de la vintena de ponències. De fet, l’enregistrament dels TED és una de les claus del seu èxit: ha estat precisament la viralitat dels vídeos de diverses xerrades el que ha estès ràpidament la popularitat d’aquest format.