Els caus i els esplais es tornen a calçar les botes

La gran majoria de caus i esplais de Catalunya han començat les seves activitats aquest dissabte. Des del món de l’educació en el lleure reclamen locals i polítiques educatives de qualitat.

Sònia Calvó
 
 
 

Molts caus i esplais de Catalunya han començat aquest dissabte les seves activitats / SANDRA LÁZARO

Molts caus i esplais de Catalunya han començat aquest dissabte les seves activitats / SANDRA LÁZARO

El Carles fa quasi 15 anys que va al cau. Aquest dissabte, però, és un dia diferent per ell: és el seu primer dia com a cap. “Abans de començar estava molt nerviós, sabia que havia arribat el dia de canviar d’etapa” explica. Aquest jove forma part de l’Agrupament Escolta i Guia Anselm Albareda de Barcelona. Va entrar-hi com a infant, al grup de Llops i Daines, i ara és monitor del mateix grup d’edat, de 8 a 11 anys, per això afirma que “fins que ets cap no t’adones de la importància que tens pel nen i de la relació tan especial que es crea”.

Ell i els altres monitors voluntaris fa més d’un mes que preparen l’inici de curs. Repartir l’equip de monitors, preparar activitats, planificar el curs, fer inscripcions, comprar material, revisar com han anat els campaments d’estiu… molta feina però cap remuneració econòmica. Segons la Fundació Ferrer i Guàrdia, cada monitor dedica, de mitjana, unes vuit hores a la setmana a l’esplai o el cau. Tot això, de manera voluntària.

Aquest dissabte ha estat també el primer dia per a molts infants, sobretot pels més petits, que han entrat per primera vegada a un cau o un esplai. Al grup de Castors i Llúdrigues de l’Anselm Albareda, els responsables del grup els demanen què creuen que passarà aquest any al cau. El Pau té moltes ganes de fer excursions i l’Arnau de dormir a la muntanya en tenda de campanya. Han encertat. Tot això ho faran al llarg del curs diverses vegades, ja que un dels objectius principals de l’educació en el lleure és l’educació ambiental i la defensa la natura.

20161008_cau_anselm_albareda_0086

Els monitors i els caps són joves que, de manera voluntària, dediquen el seu temps en educar en valors als infants i joves. / SANDRA LÁZARO

Garantir la qualitat educativa i reclamar locals, els gran reptes d’enguany

Des de la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge (FCEG), inicien el curs amb dos grans objectius: garantir la qualitat de la tasca educativa dels agrupaments i trobar resposta a la manca d’espais públics per les entitats de lleure juvenil. Segons el secretari de la FCEG, l’Oriol Timoneda, “necessitem subratllar l’educació en valors com un segell de qualitat i d’identitat dels agrupaments. Cal que els monitors puguin tirar endavant projectes educatius amb el suport de polítiques educatives de qualitat”. Per això reclamen, tant caus com esplais, locals dignes per poder realitzar activitats i reunions. “L’educació en valors és el motor de canvi de la societat catalana i un eix vertebrador de l’educació d’aquest país” remarca Timoneda.

Per a l’agrupament escolta Anselm Albareda, començar el curs enguany té un punt afegit, ja que celebren el seu cinquantè aniversari. La cap d’agrupament, Ginesta Llorca, explica que “és un any molt especial. Molta gent s’ha interessat, ens envien moltes fotos antigues, estem organitzant trobades per generacions. Volem conèixer la història de l’escoltisme i del nostre cau”. Per poder aconseguir tot això, compten amb el suport de les famílies, una peça clau dins dels caus i els esplais. Teresa Socias, mare d’una nena de 12 anys i un jove monitor, assegura que ella els va apuntar al cau perquè volia que coneguessin “un model alternatiu a l’actual. Vivim en un món capitalista i això no ho podem evitar, però volem que coneguin altres maneres de fer que siguin compatibles amb el món on vivim.” A això, una altra mare de dos joves de l’agrupament hi afegeix “vull que els meus fills tinguin diferents amics en llocs i ambients diversos”.

Algunes famílies busquen, en els caus i els esplais, una educació en valors diferent a la què ofereix l'escola. / SANDRA LÁZARO

Algunes famílies busquen, en els caus i els esplais, una educació en valors diferent que la què ofereix l’escola. / SANDRA LÁZARO

A Catalunya, aproximadament, hi ha més de 300 agrupaments escoltes i esplais formats exclusivament per monitors voluntaris – uns 5.700- que compten amb uns 22.500 infants i joves. Una demarcació on n’hi ha molts és Girona. Allà, entre d’altres, hi ha l’esplai La Teranyina (Amer, la Selva), que forma part d’Esplais Catalans. Aquest esplai, que també va començar el curs dissabte, actualment té una quarantena de nens i nenes i 12 monitors. Per ells, una de les principals dificultats és que els nens puguin compaginar l’esplai amb altres activitats extraescolars. “Hem perdut nens que feien futbol o bàsquet perquè tenien partit els dissabtes i no ho podien combinar”, reconeix la Teia Adell, monitora d’aquest esplai. Davant d’aquesta disminució del nombre d’infants, aquest dissabte van preparar diverses activitats a la plaça de la Vila obertes a tothom per donar a conèixer el seu projecte.

Per donar-li un toc més festiu al dia d’inauguració, van comptar amb l’ajuda del grup d’animació ‘Els Picarols’. Una de les altres grans novetats d’aquest esplai és que enguany han obert el grup d’edat més petit, a partir de quatre anys. Tot i que valoren molt positivament la jornada, són conscients que “fins que no facin la inscripció definitiva, no sabrem quants nens i nenes tindrem aquest curs”. Ells s’han marcat com a objectius del curs potenciar la natura alhora que conèixer el seu entorn.