Escola i lleure: confluències pel canvi educatiu

És hora que els debats de la innovació, també les polítiques educatives, incorporin les confluències entre l’escola i els espais d’educació en el lleure.

Carles Barba
 
 
 

Trobada del 27 d'octubre a Fundesplai sobre la confluència entre lleure i innovació educativa

Trobada del 27 d’octubre a Fundesplai sobre la confluència entre lleure i innovació educativa

Fa uns anys, el Miquel Payaró va arribar a l’Escola Puig Segalar de Viladamat, una escola rural amb nou infants. La creació d’una biblioteca als locals alliberats de l’antic Ajuntament va ser l’inici d’una història fascinant de dinamització educativa i comunitària del poble. Avui l’escola, amb més de cinquanta nois i noies, és un espai vertebrador de la vida local i ha estat generador d’un munt d’iniciatives. El Miquel parla amb el cor i amb la intel·ligència de qui toca de peus a terra, aprofita les oportunitats i sobretot aporta confiança als infants i joves del poble.

A Sant Joan Despí des de fa temps l’Ajuntament va decidir treballar amb els esplais i les escoles del municipi per l’educació dels infants en els diversos espais de la seva vida quotidiana. Planifiquen junts l’estiu amb els casals i les colònies. Gestionen el temps del migdia, el reforç escolar, les festes tradicionals del poble i la dinamització dels Centres Cívics on han ubicat els esplais. Ens ho expliquen l’Àlex Medrano, regidor de Cultura i Ciutadania i la Glòria Pedró, directora del Esplai El Tricicle de Fundesplai, orgullosos de ser part de la construcció d’una ciutat que ha anat cosint barris i retalls ben diferents.

El Josep González de Sant Cugat ens parla apassionadament de la seva història i la de Paidos. L’any 1999 un grup de joves provinents d’un esplai varen iniciar una feina amb una de les escoles públiques del poble en un moment en que la ciutat es trobava a la recerca d’una nova identitat. El disseny d’un esquema de les activitats extraescolars vinculades al teixit associatiu ha generat un cercle virtuós que ha aportat valor als centres educatius, qualitat a les activitats i un reforçament al teixit associatiu generant cohesió social, identitat i autoestima local. Integrat ara a Fundesplai, l’acompanya l’Eloi Rovira, regidor de Joventut i Esports de l’Ajuntament actual, que reforça aquest mateix relat amb la pràctica esportiva.

A Sant Boi de Llobregat fa quinze anys l’Ajuntament estava preocupat per les dificultats de les escoles públiques per proposar activitats extraescolars amb garanties i de les febleses de les AMPA per canalitzar-la participació de les famílies. Qui ens ho explica és la Sílvia Lombarte, la Cap del Departament d’Educació amb l’Ajuntament. Van buscar un soci col·laborador en aquest projecte. Ara, amb la Cristina Martín de Fundesplai ens expliquen il·lusionades el nou panorama de les escoles públiques de Sant Boi i com algunes escoles com les del barri de Casablanca treballen en un projecte educatiu que integra el temps lectiu i el no lectiu.

Aquestes quatre històries ens van captivar a les quaranta persones que ens vàrem trobar aquest dijous 27 d’octubre a Centre Esplai, al Prat de Llobregat. Convocats per Fundesplai ens vàrem aplegar persones i institucions compromeses amb el canvi i la transformació educativa a Catalunya des de mirades diverses sota una mateixa convicció: és en les confluències entre el temps escolar i el de lleure on es troben algunes de les claus de la innovació educativa.

La trobada va partir de la consideració que un dels murs que està caient és precisament el del temps lectiu i el no lectiu, entre l’escola i l’entorn i entre l’educació reglada i l’educació en el lleure. Vàrem compartir que les competències, els aprenentatges i els valors s’eduquen en tots els espais de la vida dels infants i que les experiències innovadores a l’escola integren conceptes que son ben presents en l’educació en el lleure, com ara l’educació per projectes, l’experimentació i l’interès de l’infant com a base dels aprenentatges o l’educació emocional, la inclusió i la personalització educativa com a garanties de la qualitat i l’equitat en l’educació.

Vàrem coincidir també en la convicció que tots els actors: famílies, mestres, ajuntaments, esplais i entitats de lleure i esport som cridats a treballar de forma compatida i en xarxa en l’educació dels infants i adolescents.

En un context d’efervescència i debat sobre el necessari canvi educatiu ens agrada constatar que històries com les de Viladamat, Sant Joan Despí, Sant Cugat i Sant Boi esdevenen experiències innovadores i d’èxit protagonitzades per professionals i ciutadans compromesos amb l’educació i la comunitat. Reconeixem en elles que llegeixen bé la realitat, escolten les persones, somien un futur millor i es comprometen amb els infants.

La transformació i la innovació educativa no es pot produir a les aules en exclusiva. La vida dels infants i adolescents no es desenvolupa només a l’escola i en el curs escolar. La qualitat i equitat, passa per entendre i incorporar també l’educació fora de les classes, en el temps del migdia, a les tardes, els caps de setmana i durant les dotze setmanes de vacances escolars.

El canvi, la transformació i la innovació educativa passa per integrar en un únic projecte educatiu els diversos temps de la vida dels nois i noies. És hora que els debats de la innovació, també les polítiques educatives, incorporin les confluències entre l’escola i els espais d’educació en el lleure.

Carles Barba
Sobre Carles Barba

Vicepresident Fundesplai (Fundació Catalana de l’Esplai) Contacte: Twitter | Més articles