Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Les arts al centre del sistema educatiu?

    Oscar Altide

    Mig segle de la mort de Franco: Com explicar el franquisme als joves

    Andreu Claret

    Ser testimoni vàlid de l’alumne

    Ivan Salavedra Marco

    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    M. Victòria Gómez Serés

    Coeducació a les escoles bressol: cultivar la igualtat des de la primera infància

    Rosa Garcia Roura
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’ensenyança col·lectiva

    Opinió
    L’ensenyança col·lectiva

    "Eradicar la ignorància amb respecte i compromís és un acte d’intel·ligència; perquè teixir les costures de la societat és fer front a l'aïllament, convertir les preguntes en objectius i respostes, intercanviant pràctiques que ens ajudin a avançar"
    Francesc Reinanovembre 26, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Anomenem comunitats d’aprenentatge a un conjunt de persones que treballen mà a mà, en col·laboració, per assolir metes comunes; compartint coneixements i experiències en entorns propicis a un diàleg tan igualitari com possible. Es basen en la idea que la participació és la clau per a la convivència.

    Creure que l’escola és l’únic lloc on s’ensenya i s’aprèn és quedar-se bocabadats en mirar-nos el dit. Per sobreviure, per créixer, tot grup natural necessita aplicar-se. L’educació va de com ajudar a adquirir hàbits i per això cal exercitar la memòria, doncs l’autonomia ens ha arribat a través de l’obediència; malgrat tot, per organitzar-nos – per saber comandar – la cosa no és senzilla. Es tracta d’encertar el que és eficaç en allò que fem, ajustar-se a les expectatives, avaluar els avenços… Els lideratges repartits, les juntes de coordinació, els equips directius són exemples de talent quan estan ben distribuïts, i adobats de valors sobre justícia: identificació de conflictes, confiança mútua; capacitats per executar: detectar-rebutjar-acceptar-corregir…

    Tot allò que ens envolta s’ha aconseguit a base de solucionar els reptes del dia a dia; caldrà reparar en què la presa de bones decisions no és només una tasca cognitiva sinó que va unida a una cartogràfica carregada de recursos afectius, executius i cívics. Convertir-ho tot en un tema purament tècnic no és bo ja que amb això s’amplia l’àmbit del que és problemàtic (no oblidem que ens movem per desitjos i emocions).

    Tot allò que ens envolta s’ha aconseguit a base de solucionar els reptes del dia a dia

    Els palaus del poble són aqueixes entitats, institucions, clubs, associacions, organitzacions (esportives, religioses, professionals, acadèmiques, escolars…) que treballen contra la indiferència; àgils per superar-se, competents per pensar per elles mateixes; perquè saben que reflexionar bé és el primer pas per viure millor. Hi ha qui ens farà veure que som racionals, altruistes, lliures i independents, però la veritat és que som egoistes, subordinats, tribals (prou que ho demostrem); per això és aconsellable no deixar de recordar les millores i desafiaments que hem heretat -gràcies a l’esforç d’altres- i que són un llegat per a trobar sentit a la nostra existència.

    Tot i que encara sabem poc de com funciona la ment, ens consta que podem resoldre les contradiccions amb una comunicació oberta: intercanvi de percepcions-exposició de dubtes-transparència i responsabilitat. Eradicar la ignorància amb respecte i compromís és un acte d’intel·ligència; perquè teixir les costures de la societat és fer front a l’aïllament, convertir les preguntes en objectius i respostes, intercanviant pràctiques que ens ajudin a avançar.

    Tot i això, perillarà el progrés si no sabem discernir quan ho fem bé o malament (no hi ha evolució sense consens). Les nostres dificultats no són per manca d’accés a la informació sinó a l’oportunitat de traduir les notícies en solucions. Tornem, però, a allò d’abans… Decidir està sotmès a un dilema entre determinacions racionals i preferències individuals, no assegura la consistència d’enllestir correctament. Si més no, quan un sistema educatiu, sanitari i de protecció funciona, és perquè ha augmentat la gestió comunitària en vigilar la qualitat de les accions per satisfer-nos.

    L’art de cercar-trobar (Aristòtil) és una lluminosa definició del que fan els moviments socials, agències educatives que compleixen amb arguments-exemplaritat-paciència aquells estímuls innovadors que es precisen per assolir el bé comú. Quan ens ajuntem, brolla la creació de l’ensenyança col·lectiva.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge Aprenentatge al llarg de la vida Comunicació comunitat comunitat d'aprenentatge comunitat educativa Comunitats d'aprenentatge crida comunitats que eduquen informació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    A les clarianes del bosc: el saber que sosté la vida
    Next Article
    Actualitat
    Hem explicat bé el passat? La batalla per la memòria del franquisme a les aules
    Francesc Reina

    Pedagog. Ha estat director del Col·legi Popular gestionat pel moviment associatiu de Badalona i Santa Coloma, i professor de les facultats de Pedagogia i Sociologia de Barcelona, Girona, Múrcia, València i Xile. És professor a la Uned i mediador. Autor de 'Desde la soledad del banco' (Círculo Rojo)

    Related Posts

    Actualitat
    Hem explicat bé el passat? La batalla per la memòria del franquisme a les aules

    novembre 26, 2025

    Opinió
    Memòria històrica democràtica: estratègia contra l’auge del neofeixisme

    novembre 25, 2025

    Opinió
    El jo en escena. Joves, pressió social i identitat

    novembre 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}